Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1933 ggr
Skitgalen
2017-04-14 02:30

Funkar VPN till Netflix?

Jag är i USA just nu och skulle precis kolla på Netflix och såg att jag hade tillgång till deras utbud, vilket var bra mycket större än det svenska. 

Så jag kollade runt lite och såg att man kan använda sig av något program som heter VPN för att få tillgång till detta utbud hemma i Sverige. 

Men jag läste också att det inte var helt säkert att det skulle fungera, iom att det är ett program man måste betala för så ville jag bara kolla om det är någon här som har använt sig eller använder sig just nu av det programmet i samband med Netflix och om det funkar bra eller ej?

Annons:
[VSK]
2017-04-14 12:21
#1

Finns inget riktigt svar på detta. Antingen så funkar det eller inte. Netflix har för ett par år sen börjat gallra en del då många anslut med VPN från utlandet. Vissa leverantörer kan komma förbi denna spärr, andra inte. 

Det finns en lösning på detta problem men där hänvisar jag till nån sökmotor. Detta eftersom jag ej vill bidra med nån information som nyttjas till det otillåtna (men du vet nu att det går).

Record
2017-04-26 22:49
#2

Stanna du kvar i USA, här hemma är det slut med streaming om man skall tro på EU.😭

http://www.gp.se/nyheter/sverige/olagligt-att-titta-p%C3%A5-streamad-video-1.4253083

Zpookey
2017-04-27 10:55
#3

#2
Du bör nog läsa artikeln en gång till.
Det gäller olagligt strömmad video…från piratsajter.
Det är inte olagligt att strömma från Netflix. Det är heller inte olagligt att strömma Netflix via VPN från ett annat land men Netflix har i sina avtal att de kanske inte får tillåta att vissa saker visas i något annat land än t ex USA, men det ligger på Netflix ansvar att stoppa detta i så fall….vilket de också gör mer och mer.
Bäst hade väl varit att ha en fast adress i USA och satt en VPN-router där för eget bruk. Men det är nog få förunnat. 🙂

Kaj
2017-04-27 12:54
#4

#3 och #2

Och dessutom hur kan idioterna säga när det kostar är det schysst och när det är gratis är det illegalt"  . Det innebär alltså att svensk domstol gör bedömningen att det INTE finns några legala siter som sprider strömmat material gratis (ex om man sätter upp en egen kanal och sänder sina eget producerat material där gratis så är det olagligt.
Och dessutom om piratsiter då väljer att ta 1 krona i betalt av sina kunder är det alltså svensk domstols bedömning att det är "schysst"

JonasDuregard
2017-04-27 14:23
#5

#0 Här är en som själva påstår att NetFlix fungerar.

#4 Jag tror du missförstått. Var har du läst att någon svensk domstol sagt något sådant?

JonasDuregard
2017-04-27 14:29
#6

#3 "Det är inte olagligt att strömma från Netflix."

Det verkar som det skulle kunna vara det i EU, ifall NetFlix till exempel av misstag sänder något de saknar rättigheter till. 

Ganska bisarrt, men det är ju upphovsrättslagar ofta.

Och om streaming konsekvent räknas som exemplarframställning är det antagligen snart olagligt att överhuvudtaget se något med en VPN/proxy. Eller streama något över huvud taget, eftersom det alltid kommer mellanlagras på en massa servrar som saknar rätt till "exemplarframställning". 

Det finns ju andra färska domar som gör bredbandsleverantörerna medskyldiga till användarnas brott, och om det plötsligt blir brottsligt att kolla på YT-klipp som saknar rättigheter är det knappast möjligt för någon att sälja internetabonnemang över huvud taget. Jag undrar om rättighetsorganisationerna är nöjda då eller om de kommer kämpa vidare för att datorer ska förbjudas helt…

Annons:
Kaj
2017-04-27 14:36
#7

#5 - jag menade PRV

JonasDuregard
2017-04-27 14:40
#8

#7 Du har ändå fel. Faktum är att de verkar säga raka motsatsen. Från artikeln:
"– Det behöver inte alltid vara så att när det kostar är det schysst och när det är gratis är det illegalt."
Min understrykning. Citatet tillskrivs en avdelningschef på PRT (Margareta Ternell).

Record
2017-04-28 10:47
#9

#3

Håller med dig när det gäller vissa saker, därför har PRV jämfört det med popcorn och då kanske du förstår.

"Filmen får samma rättigheter som popcornen

Precis som allt jämställdhetsarbete så tar det tid så även i detta fall men till slut så händer det. En dom i EU-domstolen har nu givit filmen samma rättigheter som popcornen till filmen.

Nu måste man först fråga rättighetsinnehavarna till filmen om man får streama den på samma sätt som man måste fråga innehavaren av popcornen om man får smaka.

Innan domen har det funnits en gråzon rörande vad som var lagligt respektive olagligt att göra. Det har sedan länge varit klart att man inte får ladda ned en film eftersom man då framställer en kopia av filmen medan om man streamer ned filmen och inte gör en varaktig kopia av den så har det varit mer oklart vad som gäller men nu har alltså EU-domstolen meddelat i sin dom att det är olagligt att både ladda ned film och streama den utan rättighetsinnehavarens medgivande. För tydlighetens skull vill jag påpeka att man inte får ta popcorn från någon vare sig de är poppade eller opoppade."

Mitt förslag är att samma som gäller cigaretter, en varningsskylt hängs på varje film eller streaming. För att tydliggöra, att man inte skall hämta något där. 😃

Vad gör man med Youtube? Dags lägga ner internet?

JonasDuregard
2017-04-28 11:15
#10

#9 Vilken tokig liknelse. Det här är ju mer som att man måste fråga om man får poppa sina egna popcorn. 

Att likna upphovsrättsbrott med stöld är den mest osammanhängande resonmanget som finns. Upphovsrättsbrott är upphovsrättsbrott, inte stöld eller misshandel eller mord.

Record
2017-04-28 14:55
#11

#10

Ja visste du skulle vakna och klaga därför hämtade ja texten från PRV.

Du får klaga hos PRV, eller direkt hos Lex-EU , det löser sig nog. 😃

JonasDuregard
2017-04-28 18:57
#12

#11 "Du får klaga hos PRV"

Redan gjort 🙂 (se kommentarerna).

Sindri
2017-05-10 18:49
#13

Kan bara berätta hur det funkar när jag är i Spanien. Vi kör SVTPlay via VPN (eftersom vi snällt betalar licensen för hela året trots att vi är borta en stor del), och det är inte ens olagligt.

Om vi skall titta på Netflix så måste vi koppla bort VPN, för Netflix märker det och funkar inte.
Vill vi titta på Netflix med svensk text måste vi sätta igång filmen någon sekund hemma innan vi åker ner, då funkar det. Likaså serier som vi börjat titta på. Då följer den svenska texten med i varje nytt avsnitt.

Men om en säsong av serie inte släppts i Spanien då kan vi inte se den där. Så jag tror tyvärr inte det kommer att funka. I Sverige kan du bara se svenska Netflix. Kör du via VPN så märker Netflix av det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: