Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4499 ggr
perk
2017-04-14 13:54

Netgear R6220 problem...............???

Min Netgear router r6220 som jag fått från Viasat, har ”tappat kontakten” med tjänstefördelaren. Så jag får inte nätet och telefonen att fungera genom den.

När jag ser på inställningarna i den så är inte ip-adress, dns-server eller mac adress ifyllt.

Om de nu ska vara det och om det är det som är felet, att den inte fungerar vet jag inte.

Tänkte testa med att fylla i dem i routern , men då hittar jag inte uppgifterna för sekundär dns server.

Har någon tips om vad jag kan göra 🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
[VSK]
2017-04-14 15:37
#1

Varje enhet som har nån form av nätverkskrets tilldelas en fast MAC-adress. Det betyder att det endast finns en enda produkt (jorden runt) med en uppsättning adress (fysiskt sett). Om din enhet inte har nån egen fysisk MAC-adress så är det nåt riktigt tjall nånstans. (går att klona men det är en annan story).

Normalt sett så brukar DHCP-servern leverera både IP-adress samt DNS till kund. Om du inte får IP-adress så funkar ju inget så klart. 

Eftersom du nämner MAC så antar jag att din router är bundet din ISP via MAC. Vissa brukar göra så andra inte.

Det enda du kan göra innan du ringer och felanmäler är att kolla så att inte nätverkskabeln åkt ut (trots flärpen) alternativt testa annan kabel. Hjälper inte det så förutom restart av routern så kan du prova att återställa den. Men jag vet inte om alla uppgifter är ifyllda per default eller inte när det har med Viasat att göra. 

De kan ha alla inställningar i firmware. 

Hur var det när du startade upp maskinen första gången? Behövde du fylla i nåt speciellt då? 

När du säger att du ej får IP mm, är det via några lysdioder på routern du ser det eller har du loggat in i routern och kollat?

Sekundär DNS kan du välja vad som helst om du vill. Du kan ju alltid testa med Googles för att felsöka. Deras offentliga är 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Knappa in 52.50.97.124 i din webbläsare och tryck enter. Kommer du till aftonbladet.se då, så är det din DNS som felar men du har tillgång till nät. Men eftersom du ej får nån IP så lär detta inte funka (men tog upp det ändå då du undrade över sekundär DNS). 

Har du pingat local host? Får du inte svar där så ligger felet i din dator (normalt sett).

perk
2017-04-14 17:51
#2

Det är den sekundära DNS server som jag inte kan hitta och fylla i.

Ja jag loggade in i routern och det var där det gick att fylla i uppgifterna, och de hittade jag i kommandotolken men inte den sekundära DNS servern.

Nu orkade jag rota förut så nätet fungerade genom routern, men det gick ca 10min sedan kopplade det ner. Men vad jag gjorde för att det skulle fungera vet jag inte, fast telefonen fungerade inte.

Och nätet fungerar ju, om jag kopplar mig direkt på tjänstefördelaren utan routern.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2017-04-14 18:09
#3

#2

Och varför är det så viktigt med en sekundär DNS i din router? Så när du var inloggad i din router så fick du ingen IP på din WAN-sida? 

Jag vet inte hur din ISP har konfat routern men är telefonen du har en tjänst från Viasat så tycker man ju att de borde ha löst detta i routerns firmware. 

Generellt sett så skall man inte behöva "rota" i routern om den kommer från internetleverantören. 

Har aldrig haft nåt med Viasat å göra så jag har inte en susning om hur deras system fungerar.

När du skaffade internet hos de. Fick du meddela de din MAC-adress på din dator eller funkade det bara på en gång? Tänkte om du kom till nån automatisk login nånstans. 

Skulle ju kunna vara som så att Viasat binder sina kunder via MAC-adress och det skulle inte vara första gången en ISP glömt aktivera en MAC-adress hos en kunds hårdvara. 

Kolla om det går att klona MAC-adress i din router. Om det funkar så kan du ju testa att klona din dators MAC till routern och se om det funkar då. Om inte, så kanske det är lättast för dig att ringa supporten.

perk
2017-04-15 12:14
#4

Det var ett fällt där man skulle fylla i sekundär DNS i routern,  så det var väl därför som jag antar att det är viktigt.

För MAC adress var redan ifyllt och IP hittade jag ju i kommandotolken.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2017-04-15 12:51
#5

#4

I din TS så skrev du att du INTE fick IP, MAC-adress och du kunde inte ställa in din sekundära DNS. Antagligen så förlitar sig din ISP på att deras DNS alltid kommer funka eftersom du ej kan ställa in den själv. Men om det är så viktigt för dig med en sekundär DNS-server så kan du väl knacka in de nuffrorna i dina enheter du använder på nätet.

Den där kommandotolken du pratar om. Släpper Viasat routrar med kommandotolk? Console/CLI brukar det oftast heta men såna finesser brukar sällan ingå i konsumentprodukter. 

Vad fick du när du pinga din localhost? 

Det känns som du blandar ihop kommandotolk med kommandotolk (CMD) i Windows, men jag kan ju ha fel (har som sagt aldrig haft med Viasat å göra).

perk
2017-04-15 14:42
#6

Var hittar jag siffrorna för sekundär DNS, som jag använder på nätet🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
[VSK]
2017-04-15 16:48
#7

#6

Eftersom du inte vill svara på mina frågor så får jag önska dig lycka till med felsökandet.

Här har du några svenska DNS:er. Sätt de som primär eller sekundär, vilket som. Tror inte din router stödjer fler än två DNS:er.

http://public-dns.info/nameserver/se.html

perk
2017-04-15 19:01
#8

Tack för hjälpen VSK

Ja jag fattar nog inte riktigt allt, och jag har troligen blandat ihop kommandotolk med kommandotolk.

Sedan gjorde jag väl ett stort misstag som förvirrade redan från början, genom att skriva att MAC adressen inte var ifylld, vilken den var.

Sedan så skrev jag aldrig från början jag ”INTE fick IP, MAC-adress och kunde inte ställa in din sekundära DNS.”

Utan jag skrev ”När jag ser på inställningarna i den så är inte ip-adress, dns-server eller mac adress ifyllt. Tänkte testa med att fylla i dem i routern , men då hittar jag inte uppgifterna för sekundär dns server”

Jag fattar heller inte när jag ska pinga localhost, ska jag göra det genom routern som inte är uppkopplad mot nätet. Eller ska jag göra det när jag är uppkopplad på nätet genom tjänstefördelaren. Likaså fattar jag inte det där med att knappa in 52.50.97.124 i webbläsaren för att komma till Aftonbladet. Det gör jag ju om jag är uppkopplad, men inte om jag gör det genom routern för då blir det ju att sidan inte kan visas.

Hela felet kanske ligger på mig för problemet uppstod i torsdags, och när det inte fungerade på några timmar så gjorde jag reset på routern.

Sedan gjorde jag väl det jag skulle ha gjort från början, gick in på Viasats sida med mobilen, och fick se att det var problem med fiberuppkopplingen i väst Sverige.

Så jag ringde Viasat supporten på fredag, och de kunde inte hjälpa till med routern. Så jag fick ringa till Netgear och i och med att det var helg så hamnade jag inte i Sverige.

Utan supporten var på engelska, och jag är lika dålig på utrikiska som jag är på datorer. Så jag får vänta tills det blir vardag på support hjälp.

Därför allt detta förvirrade svammel här.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[VSK]
2017-04-15 19:13
#9

#8

Okej, så då kan du inte göra speciellt mkt mera åt det här utan det är upp till din ISP.

Anledningen till att man brukar börja felsöka genom att pinga lokal host är för kan du inte inte ens pinga ditt eget nätverkskort i datorn/mm så…. Utgår ifrån att man inte har nån brandvägg eller inställningar som blockar ping. Ping är ju ett felsökningskommando kan man säga. Ett protokoll (ICMP).

Gällande IP-adressen du fick till aftonbladet.se är att om du kom in på sidan genom att skriva in IP-adressen och inte aftonbladet.se så hade du vetat att dina DNS-servrar inte fungerade.

Men hur som. Trevlig fortsättning på påsken 🙂

Upp till toppen
Annons: