Annons:
Etiketthårdvara
Läst 745 ggr
tlover
4/15/17, 3:16 PM

Hjälp med uppgradering av datorn

Hej, min man ska bygga om vår dator och har några frågor. Han kan bygga ihop datorer men är dålig på komponentval och behöver därför er hjälp.

Hans dator har för närvarande det här i sig, förutom chassit då som är utanpå..

Corsair H115i vattenkylare CPU 

Nätaggregat  XFX Core Edition 550W 80+ Bronze

Chassi  Corsair Obsidian 550D 

 AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition

Moderkort GA-990FXA-UD3

Ramminne  Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix

Grafikkort Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB

 2TB Seagate Barracuda 7200rpm

Samsung 750-Series EVO 500GB

ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare +

Troligtvis har processorn och lagt av alternativt moderkortet och tänkte därför uppgradera båda.

Tanken är att det ska vara kompatibelt med nuvarande komponenter men ge utrymme att uppgradera grafikkortet när vi har mer pengar.

Notera att vattenkylaren inte för närvarande sitter i datorn utan var ett felköp, men han skulle gärna vilja att den ska passa till den nya processen/nya moderkortet.

Vad han för tillfället spelar är Battlefeald, Elder scrolls mfl nyare spel och han vill ju såklart även kunna fortsätta att spela nyare spel.

Vi använder även datorn till photoshop och liknande program som vi använder i företagen och är därför lite instyrda mot AMD men är öppna för alternativ

tack på förhand

l'm back

Annons:
Micke7406
4/15/17, 3:28 PM
#1

Hur ser eran budget ut ?

Att snöa in sig på AMD är bara dumt då intel är så pass mycket bättre, 

Då ni arbetar mycket med PS så rekommenderar jag en stark processor med 8 trådar och här har ni ett bra paket    

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236496-webhallen_upgrade_kit_i7

Huygens
4/15/17, 4:15 PM
#2

Går det att söka på blocket.se för begagnat moderkort/cpu?

[VSK]
4/15/17, 4:51 PM
#3

Jag har ett bra 1150 mammakort liggandes. Bara leta rätt på en begagnad CPU så har ni ju allt.

Kaj
4/18/17, 8:11 AM
#4

Ska man bygga en dator själv bör man nog ha lite koll på de olika komponenterna. Annars finns en STOR risk att de inte är kompatibla, man får fel drivrutiner och en jäkla massa andra fel i datorn

[VSK]
4/18/17, 8:25 PM
#5

Tycker det är rätt busenkelt att bygga dator idag. Förr var man tvungen att hålla tungan i styr då man hade en jäkla massa jumprar som skulle stå rätt, för att inte glömma alla IRQ-konflikter med diverse instickskort.

Kaj
4/19/17, 9:39 AM
#6

#5 - ja det du talar om är själva monteringen. Den har blivit enklare men vad jag menar är att du skall hålla koll på att alla komponenter funkar tillsammans. Min erfarenhet av att dom som inte har riktigt koll på detta och köpt rätt prylar får ihop en dator som kommer strula och bete sig konstigt hela tiden. men det är ju bara min objektiva uppfattning så där kan jag ju ha fel förståss.

Annons:
Upp till toppen
Annons: