Annons:
Etikettövrigt
Läst 1091 ggr
Maxflower
4/17/17, 11:40 AM

RBG färg

Hej. Vet inte om detta blir rätt forum,  blev medlem idag. Frågan är:

En logga har RBG-färger 64, 126, 201. Jag skriver in annan text  i dokumentet med samma färger, men det blir inte lika vid utskrift. Vad kan problemet vara?
Skrivare: Canon I-sensys LPB5050, toner från Nordic Ink., ej Canon original.
Tacksam för svar.

/Mvh

Annons:
Kaj
4/18/17, 8:23 AM
#1

Färgsättning emllan bildskärm och skrivare är inte sällan olika. Att få fram en webbsäker och utskriftsäker färgkombination kan vara väldigt knepigt. Det är därför reklambyråer och företag som håller på med utskrifter tar så mycket betalt för detta.

Det finns många olika färgsystem såsom ex RBG som du väljer men även CMYK, Pantone mfl.
RGB används oftast för färger på bildskärmar
CMYK används oftast för färgutskrifter i tryck
Pantone är bäst om man vill så långt som möjligt få samma färg både på skärm och utskrift.

Det finns även "säkra" färger som brukar funka både på skärm och utskrift oavsett vilket färgsystem du använder men inte ens dessa är helt säkra.

https://argonova.se/blogg/cmyk-rgb-eller-pantone---vi-reder-ut-begreppen/60

Huygens
4/18/17, 9:19 AM
#2

heter det inte RGB? Rätt siffra vid fel bokstav blir fel.

Maxflower
4/18/17, 5:38 PM
#3

Är så tacksam för svaren, men ändå lite konfunderad.
1) Det är inte mellan bildskärm och utskriften som är problemet.  Jag har 64/126/201 både i loggan och i texten i dokumentet och ändå blir det inte samma färg vid utskriften.  Och det borde det väl bli tycker jag.  Hoppas jag uttryckt mej rätt, är novis!
2) Jag menade RGB men skrev fel.

Veda
4/18/17, 6:48 PM
#4

Har du gjort loggan och texten i samma program? Kanske kan bli skillnad annars (nu gissar jag bara)?

Micke7406
4/19/17, 9:23 AM
#5

Har du en kalibrerad skärm ?

Om inte så visas sannolikt färgen på din skärm fel, ca 99% av alla skärmar visar fel färg.

JonasDuregard
4/25/17, 11:22 AM
#6

#5 För det första: då visar de väl i regel konsekvent fel, inte olika fel på olika pixlar.

För det andra: I #0 talas det om en utskrift, så vad skärmen visar är oväsentligt. 

#0 Jag gissar som #4, att det är olika program. Kanske har loggan gjorts i ett bildredigeringsprogram som sedan sparar den i en annan färgkodning? (och bilden har infogats i dokumentet du talar om) 

Eller är det två olika utskrifter?

Mer information tack 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: