Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1845 ggr
[memoirsofaclone]
4/25/17, 10:30 PM

extremt varm dator

Vi har en ''familjedator'' hemma, bärbar, den är några år gammal. Saken är att utblåset från den extrainsatta fläkten blir så otroligt varmt! Om man har handen bredvid så måste man ta bort den efter 2-3 sek för man bränner sig. Utblåset är alltid rätt varmt men det blir värre om man använt datorn ett tag. Tycker det här är rätt obehagligt, för man ska väl inte bränna sig på luften från datorn? Trots denna extrafläkt. Själva datorn måste ju då vara enormt varm inuti. Kan man göra nåt åt detta eller kan man låta det vara? Eller borde den sluta användas så fort som möjligt? Min egen dator blir aldrig sådär varm, vet inte vad familjens dator är för modell men som sagt är den nog runt 7 år minst och rätt usel i allmänhet. Skulle ju vara jobbigt om den självantände, för det känns som om den skulle kunna det. 

Trots att vi haft den länge började jag på allvar fundera på det här idag när jag nästan brände handen av mig..

Annons:
_Fisken
4/25/17, 10:55 PM
#1

Prova å dammsuga ur kyl-flänsarna. Kan ha samlats mycket damm där. Du kanske redan gjort det? Annars blir laptops ganska heta. Många måste stå på sånt där underlägg med extrafläktar som blåser upp o in i datorn underifrån.

[memoirsofaclone]
4/25/17, 11:24 PM
#2

#1 Ja det var nog ett tag sen vi gjorde det så det lär vara en del damm. Problemet är att ingen orkar ta tag i det haha, men det är alltså normalt att de blir så varma? Den jag har själv blir bara lite ljummen.

_Fisken
4/25/17, 11:54 PM
#3

Ja. Det verkar som att en del blir snorheta. Som min HP laptop. Den knäar av värmen. Bytte fläkt med det hjälpte inte. 
Min Chromebook blir bara ljummen….

Kaj
4/26/17, 8:33 AM
#4

Så himla varma skall en dator inte bli. 2-3 sekunder innan man bränner sig på utblåset - näe aldrig det skulle vara hälsovådligt och en sådan dator kan jag inte tänka mig skulle passera olika länders regler.
Tempen på CPU och GPU bör rimligen hålla sig under 75 (CPU) och 75-80 (GPU) grader annars bör man se upp. Om man inte spelar spel och anat som belastar datorns CPU och GPU (Grafik) bör tempen inte ligga på mer än sisådär 40-60 grader.
Diskarna bör kanske ligga inom intervallet 50-55 grader max.

Pröva och ladda hem ett program som kan läsa av temperaturen på dina komponenter i datorn ex Speccy från Piriform.
Sedan kan du även kolla med GPU-Z för att få veta om ex grafikkortet och fläkten är ovanligt högt belastad.

Se vad du får för värden där på ex CPU och GPU

Record
4/26/17, 1:08 PM
#6

Glöm inte att blockera fläktens vingar innan du dammsuger, då fläktens styrelektronik förstörs annars.

Annons:
[colors_]
5/9/17, 11:31 AM
#7

Här är ett tips på ytterliggare ett program för att ha koll på datorns temperaturer: http://download.cnet.com/HWMonitor/3000-2094_4-10793486.html

Jag har hört att olika program kan visa olika temperaturer, men har själv aldrig provat flera samtidigt. Jag använder för närvarande endast programmet jag länkar till…

🙂

Upp till toppen
Annons: