Annons:
Etikettinternet
Läst 754 ggr
Sindri
2017-05-10 18:42

Mailadress som bara accepterar vissa avsändare.

Klurig fråga, som jag inte ens vet om jag ställer på rätt sätt.

Men finns det något mailprogram där man kan ställa in att ens mailserver bara tar emot mail från vissa avsändare? Om man vill ha en hemlig mailadress som man bara delar ut till ett fåtal människor och bara vill ha mail från dessa?

Annons:
Kaj
2017-05-11 09:17
#1

Du kan göra på flera sätt.

1. skapa ett alias till ditt vanliga e-post konto (de allra flesta e-post tjänster erbjuder det idag. Ex om du har e-post hos gmail, outlook.com etc. Gå in under inställningar och skapa ett alias. Det delar du sedan ut till dom du vill ha mail från men inga andra.

2. Skapa ett filter på ditt vanliga e-postkonto - Där finns normalt sätt att reglera så att bara adresser du har i en "white list" ex din adressbok tas emot. resten kommer betraktas som skärp-post och slängas.

hur du gör? det beror helt på vilket e-post program och e-postleverantör du använder dig av

Sindri
2017-05-11 09:25
#2

Men lägger man den som ett eget alias till sin vanliga e-postlev. så finns det ju en massa adresser i den adressboken?

När du skriver att resten kommer att slängas betyder det att de mailen inte tar kapacitet från det som tar emot mailen. T ex en satellit som kostar så fort något passerar? De kommer att stanna innan dess?

Den här kommer att ha en egen domän, det gäller alltså bara att hitta en mail-operatör/mail-klient som erbjuder en "white list"?

_Fisken
2017-05-11 10:12
#3

Spontant skulle jag regga en ny gmail-adress och sen använda FILTER.  Filterlistan under inställningar ska enligt utsago gå i prio.ordning så först ska alla du vill ha mail från stå överst i listan och skicka dessa mail till Inkorgen. Sen, längst ner har du en magisk "Filtrera "@" -> papperskorgen".   Den skickar alla mail som inte passar in på de ovanför rätt ner i papperskorgen = raderar dem.

Sindri
2017-05-11 10:19
#4

#3 av: _Fisken
Det där var ett bar tips för min egen gmailadress.

Men nu kommer den jag frågar om att vara en egen domän som redan är reggad för det ändamålet. Allt kommer att gå via satellit (ute på havet) och det kostar skjortan så fort någonting passerar den. Förhoppningsvis skall bara de utvalda som fått adressen känna till den, men om en olycka händer vill man vara garderad.

Kaj
2017-05-12 08:48
#5

Om allt går via satelit så kommer mailen, även den som skall kastas att generera trafik - (troligen se nedan dock)
Där kan du då välja på inställningar av ditt konto att inte hämta hem bilagor, bilder, media filer od som tar mycket plats och bandbredd. när du sedan läser mailen kan du välja att hämta hem dessa och först då genererar dessa trafik. Bara mailet utan dessa genererar inte mycket trafik högst några hundra kb som max skulle jag gissa

Jag vet inte hur din e-post leverantör ser ut men om du kan ställa in regler redan på server nivå så kommer mail att filtreras där och såldes inte generera trafik över sateliten. Men då ser du så klart bara sådant du valt att släppa igenom.

Sindri
2017-05-12 09:06
#6

#5 av: Kaj
Ja, det är det som är meningen.  🙂 Ett snack med epostleverantören innan man väljer alltså! Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: