Annons:
Etikettwindows
Läst 1887 ggr
Jalking
2017-06-03 21:17

Nu har Microsoft ställt till skit igen!

Har nyss fått igång datorn efter att den olovandes har gjort en jätteuppdatering. Creators nånting..
Eftersom jag håller på mycket med foton så har jag haft både den inbyggda och den externa skärmen noggrant kalibrerade. Jag har lagt ner mycket jobb på det. När datorn äntligen startade efter uppdateringen var inbyggda skärmen iskallt blå och den externa täckt av en äckligt grön smog. Mitt kalibreringsverktyg har upphört att fungera, men mina profiler fanns ju… Jo, visst, Microsoft har bytt plats på dem då profilerna för externa skärmen bara återfinns för den interna och tvärt om. Inte för att det spelar någon roll, Microsoft har också ordnat det så fint så att de inte påverkar skärmarnas utseende alls. Datorn är numera oanvändbar till fotoredigering, och obehaglig att använda till allt annat.

Hur avinstallerar jag enklast denna usla uppdatering?
(Jag hittar inte den "riktiga" kontrollpanelen heller, den verkar Microsoft anse att jag inte behöver.)

Jag hade precis upphört att vara skitförbannad för den "frivilliga" tvångsuppdateringen från det utmärkta Windows 7 till skitsystemet Windows 10 när det här dråpslaget kom. Det här definitivt min sista datorn som kör Windows.

Annons:
Huygens
2017-06-03 21:25
#1

Tvångsuppdateringarna är troligen för att få in spyware från Microsoft.

Jalking
2017-06-03 21:36
#2

Troligen.
Mitt tidigare (fram till och med Windows 7) mycket goda förtroende för Microsoft har helt upphört och övergått i ett extremt misstroende. De blev helt enkelt för stora och kan sig för med vad som helst utan att förlora nämnvärt på det. Det finns helt enkelt för få alternativ i samma prisklass så de kan pissa på sina kunder och kunderna stannar ändå kvar.

Men har någon svar på fin fråga, hur avinstallerar jag det senaste sabotaget?

Huygens
2017-06-03 21:43
#3

En så stor uppdatering är svår att ändra. Jag tvivlar på att det går att nedgradera.

Ominstallera kanske, men då gäller det att lista ut hur man ställer in datorn för att blockera framtida automatuppdateringar.

Jalking
2017-06-03 21:58
#4

Med andra ord kan man betrakta det som om Microsoft har förstört min dator ännu värre än de gjorde när de installerade Win10. Ju mer de uppdaterar dessto sämre blir det.

Huygens
2017-06-03 22:09
#5

Tja, om NSA skapade dataviruset WannaCry (tråd) kan man tänka sej det mesta.

Samsungs Smart-TV kommer ju med förinstallerad spyware (tråd).

[VSK]
2017-06-04 17:07
#6

När man gör en stor uppdatering så skall man aldrig ha två skärmar inkopplade samtidigt. Är som att be om trubbel.

Annons:
Jalking
2017-06-04 18:46
#7

Ja, men nu gjorde MS uppdateringen utan att fråga om lov.
Att återanvända profiler i kalibreringen går inte längre, varken i Windows "Inställningar" (Fan vad jag saknar den riktiga kontrollpanelen) eller i X-Rite i1 Profiler. Resultatet är att jag kan kalibrera, men om det blir bara lite bra, ska jag då chansa och göra det igen. Att återgå till den profil som var lite bra går inte efter uppdateringen. Jag har suttit 5-6 timmar med att försöka kalibrera skärmarna nu. Jag har fortfarande en dator som är oanvändbar till det jag har köpt den för, bildbehandling, och den är dessutom otrevlig att använda till annat.

JÄVLA MICROSOFT! Jag önskar intensivt att det går illa för dem.

[VSK]
2017-06-04 19:05
#8

#7

Jag förstår hur förbannad du är. Jag önskar det samma om regeringen. 

Kan hålla med dig om att home och WU är under all kritik. Hade du haft Pro så hade du sluppit detta om du ställt in dator korrekt. Men nu är det som det är. 

Vet inte ens vad för slags bärbar du har eller vilket grafikchipset som sitter i. I min stationära dator så körde jag med två skärmar förut och då var det bara "dra-och-släpp" skärm 1 på vänster eller höger sida (grafikkortets kontrollpanel).

Kör bara med en skärm nu så ja kan inte hjälpa dig där. 

Eftersom det inte blev till det bättre efter det du uppdaterade drivrutinerna manuellt för grafikchipset/chipset så återstår det antagligen lite googlande om du ni inte redan gjort det.

Jalking
2017-06-04 19:30
#9

Jag har Pro.  Microsoft pissar på mig i alla fall.

[VSK]
2017-06-04 19:41
#10

#9

Pro skall inte starta om pang bom så där. 

Ett tips om man inte gillar WU default är ju att stänga av den tjänsten och installera Windows Update manuellt istället. Nu hjälper det ju inte din situation just nu men kanske i framtiden när du fått ordning på din dator.

papa-bear
2017-06-04 19:56
#11

sedan var det inte nsa som skapade wannacry som källartrollet påstår, utan det var de som upptäckte hålet i windows och det var någon som kom över den informationen och kunde skapa ransomwaret som valsade runt. hackade eller slarviga är ju en annan fråga.

Huygens
2017-06-04 21:31
#12

Till skillnad från vad desinformationen anger, var det NSA som skapade WannaCry och alla infektionsprogram som medverkade till att WannaCry blev en så framgångsrik och internationell ransomware. Det var även NSA som på hösten 2016 blockerade Microsoft från att uppdatera Windows säkerhetsluckor, som möjliggjorde WannaCrys framfart, trots att säkerhetshålen var kända, troligen för att Windowshålen skapats på NSAs begäran.

Kaj
2017-06-05 08:54
#13

Man har även ett litet eget ansvar. Microsoft har tydligt gått ut och sagt att Windows Update ÄR PÅSLAGET och kommer göra uppdateringar för att skydda användaren automatiskt. Vill man inte ha det SKALL MAN SJÄLV slå av det. Struntar man i det tja, då kommer man få uppdateringarna automatiskt så är det. Samma sak med Andrtoid och andra OS.

Ingen kommentar att det borde vara avslaget som standard och sedan låta användare slå på automatisk som standard om de vill. Detta har MS analyserat och det skulle resultera i att de flersta aldrig skulle få några uppdateringar och då vara utsatta för att virus och hackers.
MS har gjort undersökningar bland hundratusentals användare om hur de vill ha uppdateringar och inställningar i Windows. Det du ser är resultatet av vad merparten av världens Windows användare sagt till Microsoft att de skall införa.

To uninstall the Creators Update, go to Start > Settings and click on 'Update & security'.

Click the Recovery link and then click on 'Get started' under 'Go back to the previous version of Windows 10.'

Annons:
Kaj
2017-06-05 11:26
#14

Menar du verkligen att du INTE fått någon varning att en uppdatering skulle göras eller att du inte bekräftade detta?
I så fall ring Microsoft service och be om skadestånd för så skall inte ske och jag har aldrig hört talas om att Win 10 creators update bara ramlar på en dator. vanliga månadsuppdateringar kan göra det men inte en sådan update som Creators Update är.

When your machine reaches its place in the queue, Microsoft will send you a notification to review privacy settings. Once you’re done, then your machine will download the update and prepare the installation. Then you’ll be prompted to restart your machine and the installation will proceed

[colors_]
2017-06-05 18:20
#15

Jag fick något att godkänna innan denna "creators-update" i alla fall. Har fått för mig att det inte går att stänga av de automatiska uppdateringarna i Windows 10, eller har jag fått det om bakfoten?? :-p

[VSK]
2017-06-05 18:44
#16

#15

Du kan ju alltid läsa mitt inlägg #10.

[colors_]
2017-06-05 19:22
#17

#16, okay, missade den. Men jag tänkte iofs om det gick att stänga av Windows update utan något externt program utanför Windows. Men för mig spelar det ju iofs ingen roll, brukar ha update på auto i vilket fall.

[VSK]
2017-06-05 19:41
#18

#17

Nej, finns ingen "knapp" i Windows för att stänga av Windows Update.

Jalking
2017-06-05 19:47
#19

Jag godkände nog den som en vanlig uppdatering. Det brukar ju ha med säkerhet att göra. Den här kreatursuppdateringen var tydligen ett godkännande att min dator skulle få bli lekstuga för några galna utvecklare hos Microsoft. 3D-funktioner och jag vete fan allt skit, men att kunna få till en användbar bildskärm tycker de är jävligt onödigt, tydligen. Idag finns i alla fall alla mina gamla profiler tillgängliga för bägge skärmarna, men de funkar fortfarande inte. Vilken jag än väljer förändras inte de äckliga färgerna. Bara för att testa valde jag att ställa bilden på högkant. Jodå, det funkade. Sånt är tydligen viktigt i Microsofts perversa värld, men att få en bildskärm som duger till bildbehandling är för mycket begärt.
Just nu betraktar jag faktiskt datorn som oanvändbar till annat än lite surfande och dokumenthantering. Fin fina Windows7-dator som jag var så nöjd med! :-( FAN TA DET FÖRBANNADE JÄVLA FITTMICROSOFT! Åt helvete med dom, och kan jag på något vis bidra till att det går dit ska jag med glädje göra det.

[VSK]
2017-06-05 19:58
#20

#19

Bete dig som en vuxen person för guds skull.

Annons:
Huygens
2017-06-05 21:26
#21

Nåja, användarna av Windows Insider fick det värre efter en "säkerhetsuppdatering". (DM)

Microsoft ber om ursäkt.

Jalking
2017-06-05 23:04
#22

En person behöver en bil för att åka till jobbet. Jag säljer en sprillans ny fin bil som jag har tillverkat själv. En mycket fin,trevlig och bra bil, och personen är jättenöjd.
(Min dator med Windows 7. "Jag" är Microsoft.)

Efter ett tag börjar jag tjata om att bilen måste uppdateras till en ny version. Uppdateringen är frivillig, men jag gör väldigt klart att personen kommer att få jättebekymmer om han inte uppdaterar. Jag skickar också ett papper där man kan kryssa i "Nej, jag vill inte ha uppdateringen" På karbonkopian bakom står det "Ja, uppdatera" vid den rutan. Jag monterar också uppdateringen utan bilägarens godkännande. Allt utom sista skruven som han faktiskt måste godkänna och bara för att slippa det eviga tjatet godkänner han.
Bilen blev mycket sämre! Såg för jävlig ut, många bra detaljer bara försvann, andra upphörde att fungera eller fungerade sämre. Inget blev bättre. Till råga på allt blev hjulen fyrkantiga så bilen var oanvändbar till att åka till jobbet med. Bilägaren blev mycket missnöjd och fick mycket dåligt förtroende för mig som biltillverkare. Som tur var hade bilägaren sedan tidigare ett specialverktyg för att justera hjulen runda igen och bilen kunde i alla fall användas till jobbet även om komforten blev sämre.  (Min dator uppdaterad till Windows 10 Hjulen är färginställningarna till bildskärmarna, verktyget är mitt X-Rite kaliberingsverktyg.)

Efter ytterligare en tid monterade jag en ny uppdatering som bilägaren godkände eftersom han nu hade återfått i alla fall lite förtroende för mig som biltillverkare. Jag installerade en rosa bilbarnstol och hängde en rävsvans i antennen. Dessutom gjorde jag hjulen fyrkantiga igen så bilen blev oanvändbar att åka till jobbet med igen. Jag förstörde också hans specialverktyg så att hjulen verkligen ska förbli fyrkantiga, eller i varje fall inte helt runda. (Kreatursuppdateringen)
Av någon anledning blev inte bilägaren nöjd med uppdateringen. Han hade ju fått en sån fin rosa barnstol. Inte för att han har barn, men stolen är ju väldigt fin. Runda hjul kan jag inte tänka mig att han behöver. Fattar inte varför han vill sparka skiten ur mig…

[VSK]
2017-06-06 06:58
#23

#22

Den där personen du talar om kanske skulle cykla eller åka buss istället för bil. Bara en tanke.

Nu är tråden tre dagar gammal och sållar man bort alla svordomar och fula ord så finns det absolut ingenting i informationsväg som är till hjälp för de som försöker hjälpa dig.

Ett tips när man söker hjälp är att alltid tala om vilken dator man har, samt talar om exakt vad man har försökt göra. Jag tror inte folk är synska i den här tråden. Buggfritt operativsystem kommer aldrig att finnas. Likaså med drivrutiner. Sen när det kommer en stor uppdatering likt den ovan nämnda så kan man få räkna med att det kan bli strul. Det finns en stor anledning till att tex företag aktar sig för att uppdatera på en gång. 

Dina uttalanden i #19 påminner om en kompis bekant som skällde ut en tumstock för att den mätte fel (ja det är sant).

Det finns en hel del åtgärder man skulle kunna testa för att eventuellt få din dator att funka som den skall, men eftersom du inte ens kunde tacka för tipset i #10 så känns det som att kasta pärlor till svin. Sen stärker ju dina svordomar knappast mitt sug till att försöka hjälpa dig.

Kaj
2017-06-07 08:32
#24

Och som jag skrev.  Det går att backa tillbaka - åtminstone om man hade en tidigare version av Win 10 - vet ej om Win 7 går att backa tillbaka till. Du har alltså godkänt uppdateringen - inte riktigt vad du skrev i ditt första inlägg där står att allt bara hände utan ditt medgivande.
I uppdateringen står ägven om man läser att man skall ta en Backup innan och även göra en Restore punkt. Då kan du alltid rulla tillbaka men det gjorde du tydligen inte.
Så lite SBS är det nog alltid.

Om Win 10 creators update. den har vartit ute i flera månader nu så det är ingen "test-lekstuga" längre"

Win 7 som du hyllar så mycket.
Jag kommer ihåg när den kom. Vilket jävla liv det var bland alla användare som tyckte den var skit för Win XP var ju så himla bra.
Faktiskt samma historia då Win XP kom. Alla tyckte då att Win 98 och Win 2000 var så himla bra att ingen ville ha det eländiga Win XP.
När Win 10 kom var alla skrikhalsar i farten igen och ville behålla Win 7.
När Win 10 aniversary update kom var skrikhalsarna återigen i farten och skrek att inte ville ha uppdateringen för vanliga Win 10 var vad man behövde och duge väl.
Nu kommer Win 10 creators update och visan upprepar sig.

Det tar ett tag att lära sig nya skaer för viss personer tydligen inann den kommer att gilla den.

Att dina skärmar och kallibrering inte fungerar är ju iofs tråkigt. Men kan det möjligen vara så att det är leverantören av dina skärmar som inte hängt med i Win 10 utvekclingen?
Microsoft kodar operativsystem och "generella drivrutiner". Behövs mer specifika funktioner för en enhet krävs i regel att den leverantören uppdaterar sina drivrutiner och FÖLJER Microsofts reglverk som mycket väl kan förändras mellan ilika versioner av Windows.
Det händer ottroligt mycket i creators update avseende just grafikkort för att få till skalning av fonter och bild så de skall fungera lika på alla typer av datorer, plattor, telefoner etc.
Microsoft har ett utvecklar program dit de stora leverantörerna är knutna. Dom är med under hela utvecklingsfasen så har dom inte hunnit uppdatera sina drivrutiner så ligger mycket av skulden hos dom och inte nödvändigtvis alltid hos Microsoft även om det alltid kommer att finnas fel även i operativsystemet som behöver rättas. Det är bl a därför vi nu får creators update. Förrutom att den ger en massa ny funktionalitet, stryper till säkerheten så finns där en väldigt massa buggfixar.

Jag förstår din frustation men kolla med dina skrämars och grafikkortets leverantörers hemsida. Se om där finns uppdatering av drivrutiner för grafikkortet och bildskärm.

[VSK]
2017-06-07 10:56
#25

#24

Är nog ingen idé att du svarar för ts har börjat klaga på en fotosajt nu istället.

Upp till toppen
Annons: