Annons:
Etikettprogramvara
Läst 737 ggr
Tobbe_490
2017-06-10 09:51

Finns det någon lösning på mitt Excel problem?

Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har Excel 2016. Jag får en csv fil utifrån och klickar jag på den öppnas den i Excel, så långt är allt bra.  Men csv -filen öppnad i Excel är ganska oläsbar, jag måste göra justeringar, bredda kolumner bl.a. Nu undrar jag, går det att på något sätt att öppna csv-filen automatiskt i en Excel-mall som jag skapat tidigare?

Annons:
Tobbe_490
2017-06-11 17:25
#1

Ändrar frågan: Vet någon hur man markerar lika värden i en tabell, t.ex. med olika färger ( i Excel)?

Veda
2017-06-11 21:28
#2

Genom att skapa regler för cellerna kan man färga dem per automatik.  Om du ofta får likadana filer som du behöver ändra mycket i kan du spela in ett makro att använda nästa gång.

Kaj
2017-06-12 08:24
#3
  1. Öppna csv-filen i Excel.
  2. Gå till fliken Data och välj funktionen Text till kolumner
  3. Följ guiden för hur datat är separerat (tab, semikolon eller hur din fil nu är byggd med för separering av kolumner
  4. Nu har du förhoppningsvis fått hela filen uppdelad i kolumner.
  5. ställ dig högst upp bland kolumnerna (första cellen till vänster)
  6. Gå till fliken Infoga och välj infoga tabell
  7. Ange om det finns rubriker eller inte
  8. Nu har du en tabell som är formaterad
  9. Markera hela tabellen (ctrl+shift+end)
  10. Gå till flikenStart och välj funktionen Villkorsstyrd formatering
  11. Välj regler för markering av celler
  12. Välj Lika med
  13. Ange ett värde som du vill färgsätta tabellen med och ange en färg
  14. Nu kommer alla celler i tabellen som innehåller det värdet att få denna färg
  15. Upprepa punkterna 10-13 för alla andra värden som du vill färgsätta

Om du vill ha en mycket mer avancerad utsökning kan du även ange egna formler i punkt 10-13
Du väljer då skapa ny regel och väljer sedan Bestäm vilka celler som skall formateras genom att använda en formel.

Här är ett mer avancerat exempel där du i en tabell (i mitt exempel i cellerna B2 till B62) söker efter unika värden och färgsätter dom - sätt in denna i punkt 10-13 ovan
**Sök efter unika värden i en kolumn (här B2:B62) (måste innehålla tal eller text inga tomma celler)
**=SUMMA(OM(FREKVENS(PASSA(B2:B62;B2:B62;0);PASSA(B2:B62;B2:B62;0))>0;1))

Kaj
2017-06-12 08:30
#4

Sök efter ett specifikt ord någonstans i en cell
I detta fall söker vi efter ordet ”hotell” i cellerna i kolumn E i en tabell med början från rad 3

= SÖK("hotell";$E3;1)
eller
=ÄRTAL(SÖK("hotell";$E3;1))

För att se om cellerna i en rad innehåller ett värde ange i stället E$3 (rad 3 med start från kolumn E)

Du kan även använda ÄRTOM, ÄRTEXT mfl. Hur dessa fungerar får du fram genom att skriva det i hjälpfältet högst upp i Excel 2016 så kommer det fram beskrivning och exempel.

Kaj
2017-06-12 09:07
#5

Vill även pusha för funktionen Pivottabell (Fliken infoga) som gör att du kan baka om tabellen baserat på värden i rader och kolumner.

Pröva även funktionen Utsnitt (Fliken Infoga). Den ger dig ett enkelt sätt att filtrera data i rader och kolumner genom att i utsnittet markera eller avmarkera olika kolumner/rader

Upp till toppen
Annons: