Annons:
Etiketthårdvara
Läst 881 ggr
Karris
2017-06-17 22:23

HDMI till Display Port

Hej
Har sökt på svar om detta men får lite olika info så jag kom på att jag kanske kan fråga här… Har en HP Laptop som inte har ngn HDMI port så jag köpte en adapter till Display port som jag tar in HDMI kabeln från TV i. Det fungera inte… får ingen bild på TV och när jag går in i skärm inställningar så finns det bara 1 skärm. 

Funkar det inte att ta HDMI kabel fr TV till Diplay port på datorn?
Tack på förhand från Carina

Annons:
[VSK]
2017-06-17 23:59
#1

Jo det skall funka. 

Vet dock ej varför du inte får upp TV:n i kontrollpanelen för grafikkortet. Startade du datorn kopplad till TV och TV på? 

Du kan ju kolla i din TV om det finns nån meny där för Hz. Den här lösningen stödjer bara upp till 30 Hz.

Karris
2017-06-18 13:26
#2

Kan man behöva drivrutiner för Display porten kanske?

[VSK]
2017-06-18 13:31
#3

Alla såna drivrutiner följer med grafikkortets drivrutinspaket. Du kan ju alltid prova avinstallera de drivrutiner du har och installera de senaste. Är lite svårt att gissa sig fram då nyttig information om din dator saknas. Men om du har Windows 10 för hemmabruk så är det per default inställt att ladda ned drivrutinen via Windows Update. 

Det du kan göra på enklaste sätt är att ladda ned de senaste drivrutinerna från nätet, koppla datorn i offlineläge (inget internet mao) samt ta ur kabeln/adaptern från DP före du avinstallerar dina drivrutiner och sen installerar de nya.

Kaj
2017-06-19 09:00
#4

En dator utan HDMI port. Då är den nog rätt gammal skulle jag tro eller en budgetmodell.
Vilket operativsystem har du?

Ja du bör uppdatera drivrutiner för grafikkortet och även säkerställa att grafikkortet klarar av att hantera 2 skärmar.

JonasDuregard
2017-06-19 21:18
#5

#4 "En dator utan HDMI port. Då är den nog rätt gammal skulle jag tro eller en budgetmodell."

Den har ju en displayport (som är ett nyare format än HDMI). Så tänk tvärt om. Du kan köpa en nytillverkad HP för 20000+ som inte har HDMI. 

#0 Första du bör testa är att koppla den till någon annan enhet, till exempel en annan skärm eller en projektor eller TV. Helst en som har stöd för displayport eller en som inte använder samma HDMI-adapter. Fungerar det då? Om det inte fungerar någonstans är det förhoppningsvis ett mjukvaruproblem. 

Testa också en annan Laptop till samma TV, fungerar det?

Kaj
2017-06-20 08:39
#6

Sorry jag läste Carinas första inlägg dåligt för där står ju att hon använder en Display port med HDMI adapter.

En sak jag upplevt är att när jag hade en dålig low-budget DisplayPort kabel så började min bild först hacka för att sedan helt försvinna. Jag investerade då i en mer kvalitativ kalbel och därefter har jag aldrig haft några problem med bild och ljud.
Många går på billigaste alternativen men då får man räkna med problem.
Man behöver ju inte köpa en DisplayPort kabel för flera tusen kr men köp inte budget-pris kablar (gäller även HDMI vill jag tillägga).

Sedan är det även det där med avståndet mellan datorn och TVn. en vanlig DisplayPort kabel som är av lite sämre kvalitet är designad för upp till max 6,5 fots längd (ca 2 meter) om TVn kör 3840x2160 (2160p) upplösning. Det finns visserligen kablar upp till 5 meter men då kan man få problem med bilden om man inte ställer om TVn till 1080p (1920x1080).
Riktigt dyra aktiva DisplayPort kablar skall klara längder mellan 2-20 meter men dessa kostar så klart mer än icka-aktiva kablar.

Så pröva först med att ställa in TVn på 1080p och se om bild/ljud kommer då.
Om du köpt en billgare DisplayPort/HDMI adapter överväg att uppgradera till en mer kvalitativ modell (då ska du även kunna köra på din TV inställd på 2160p)
Till sist - längden på din kabel mellan TVn och datorn är beroende av att du köprt en kabel av rätt kvalitet för att kunna leverera stabil signal på det avståndet vilket inte alla budget kablar/adaptrar gör även om försäljarna lär säga att "det ska gå".

Annons:
Upp till toppen
Annons: