Annons:
Etikettövrigt
Läst 2552 ggr
micki78
6/21/17, 10:24 AM

Problem med datorn

Hej!

Jag har en laptop som jag nyligen återstartat från grunden. Jag brukar titta på netflix filmer från laptopen via HDMI kabeln till tvn. Men nu är det problem med bilden när jag ser på film, bilden är jätte liten på tvn efter att jag återställt alla inställningar och jag vet inte hur jag ska få bilden att bli normal igen.

Vet ni vilken inställning det är? går ju inte att se med en sån liten bild på tv skärmen.  (Bilstorleken på laptoppen är som den ska, det är bara bildstorleken på tvn som är liten både när locket är öppet och stängt.)

Tack på förhand.

Annons:
Kaj
6/21/17, 12:09 PM
#1

Vad har du för upplösning på skärmen?
Pröva och ändra den till samma som TVn så kanske det blir bättre

micki78
6/21/17, 1:54 PM
#2

1300 nånting, det finns inga högre siffror, jag har det högsta och har testat alla upplösningar på datorn. Datorn rekomenderar 1900 nånting men det alternativet finns ju inte.. Även HDMI eller tvn står på 1900, men den finns som sagt inte.

Det här hände när jag återställde datorn till grundinställningarna, nu verkar jag ha Windows 10 också.

Kaj
6/21/17, 2:19 PM
#3

Du bör ha samma som din TV

Är det en vanlig platt TV (UTAN 4K) så är den troligen på 1920x1080
Har du en äldre TV så är den förmodligen på 1280x720

Har du en nyare 4K TV är den på 3840x2160

Pröva att ställ in datorns grafikkortsupplösning på den närmaste upplösningen som du kan hitta som överensstämmer med din TV - det behöver inte vara exakt men ta den som matchar bäst

Kolla även vilken Hz som ingången mot datorn är på (avancerade inställningar på menyn där du ställer in datorns upplösning ovan). Om den ex står på 30Hz blir det fel. Ställ då om till 60Hz (eller 59Hz)

Kaj
6/21/17, 2:26 PM
#4
micki78
6/21/17, 3:25 PM
#5

Tack för tipset!  Ska sätta mig ner och kolla igenom länken nu.

Skulle kolla grafikkortsuppläsningen med hittade inte den, kom in på HP, om det är där så var det samma som på datorn.

Jag återkommer om det gick eller inte med länken..

micki78
6/21/17, 3:59 PM
#6

Det gick inte så bra tyvärr. Min dator ser inte ut som på bilden i länken. Det går inte att ändra upplösningen eller andra inställningar som via länken.

Kollade mitt operativsystem det är Windows 10 Home.

Jag vet att problemet är upplösningen, men det går bara inte att ändra. Jag gick via HD  grafik  som också där har inställningar för bildskärm och upplösning men även där är max 1300 någonting. Det konstiga är att jag får upp ett meddelande från  HD grafik att jag bör ha upplösning 1920 men det går inte att ändra, inte ens under avancerade inställningar. .

Bör jag installera in ett annat windows program?  i så fall vilket?

Annons:
Kaj
6/22/17, 8:20 AM
#7

Upplösning på bildskärmen kan du ställa in via Windows eller alternativt om HP levererar med en program för att mixtra med grafikkortet (brukar då komma från en grafikkorts leverantör typ Raedon, NVIDA, Intel mfl beroende på vilket märke det är på grafikkortet). Du brukar nå ett sådant program genom att på skrivbordet högerklicka och välja "Grafikegenskaper". Pröva dock detta alternativ efter att du genomförrt det jag skriver nedan först.

Men i Windows 10 - gå till sökrutan och skriv "bildskärm"
Starta appen Bildskärmsinställningar
Klicka på Avancerade skärminställningar längst ner
Här skall du nu kunna ändra inställning på upplösningVad ser du där?
Har dropdownlistan för upplösning bara ett enda inställningsval och inga fler val? Det skulle vara konstigt i så fall för ett grafikkort stödjer normalt ett 10 tal upplösningar.
På samma bild som du ändrar upplösning, när du har TVn inkopplad mot datorn vad händer om du klickar på länken "Identifiera" alternativt "Hitta"? Nu skall du få upp både din dator och din TV som då skall ha 1 och 2. Välj någon av dessa och se om upplösning då inte går att ändra.

micki78
6/22/17, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

jag provade att göra som du skrev, jag hade redan testat det innan och det gick tyvärr inte nu heller. Och det är samma inställningar på grafikkortet som datorn.  Upplösningen går endast till 1366. Jag bifogar en bild på hur det ser ut i bildinställningar.

På mina bildinställningar står det att ingen skärm hittas, men ändå syns bilden på tvn (fast liten bild då förstås). Den går inte heller att göra större i upplösningen eftersom den säger att den inte är hittad.

[VSK]
6/22/17, 7:34 PM
#9

#8

Prova uppgradera dina grafikdrivrutiner. Men koppla ur TV: först.

SoulPain
6/23/17, 10:50 PM
#10

Windows 10, jag hade lika roligt som du i veckan när jag ville koppla in min TV till datorn och köra på Full HD.
Windows 10 har bestämt sig för att i Windows 10 så skall inte folk kunna ha större än 1366x768 om de har en TV kopplad till datorn. Microsoft har sina lustiga saker för sig…

Som tur är finns det två lösningar;
1. är att beroende på grafikkort ATI eller Nvidia, så kan du gå via deras kontrollpanel och ställa in en skräddarsydd upplösning.

2. Ladda ner CRU -  Custom Resolution Utility
https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU
Vari du kan skapa en skräddarsydd upplösning och efteråt välja denna upplösning i avancerade skärminställningar.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

[VSK]
6/23/17, 11:14 PM
#11

#10

Låter skumt, för jag har kopplat min bärbara till tv massor med ggr och jag får alltid Full HD (1920x1080). 

När ändrade Microsoft detta?

micki78
6/24/17, 11:42 AM
#12

#10

Ja det är fördjävligt att Windows 10 inte har en högre upplösning.

Tack för svaret, jag ska kika på det där ikväll, jag är inte så teknisk men ska försöka.

Återkommer hur det gick..

micki78
6/24/17, 11:47 AM
#13

Hur når jag grafikkort ATI eller Nvidia? När jag högerklickar på datorn så kommer endast grafikkortsegenskaper och grafikalternativ upp och klickar jag här så är det endast HP och inte ATI eller Nvidia.

Annons:
SoulPain
6/24/17, 3:33 PM
#14

Högerklicka bildskärmsinställningar, sedan klicka på avancerade skärminställningar, sedan klicka på Egenskaper för bildskärmskort.

Då får du upp en ruta där det står Nvidia, ATI eller Intel samt namnet på grafikkoretet ex Nvidia Geforce GT 830

Står det enbart VGA nått, så har du inga grafikdrivrutiner installerade och då måste du leta upp datorn på HPs hemsida och ta ner drivrutinerna där, eller lägga in ex Driver Easy å be det leta upp vad du har för grafikkort, sedan ladda ner det från grafikkortets hemsida (drivereasy är extrem långsamt grattis).

För att hitta kontrollpanelen sedan för grafikkortet, så klicka du bara på pilen upp vid klockan nere till höger och beroende på ikon, grön - Nvidia, röd - ATI, blå - Intel, så högerklicka du på den och väljer kontrollpanel. Nu vet jag dock inte om Intel har så man kan skräddarsy, men Nvidia och ATI har det.  Och som sagt du har även det andra programmet jag länkade igår, det funkar också.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

micki78
6/25/17, 12:32 PM
#15

Jag har tydligen Intel Grafik HD och därifrån är det samma inställningar som datorn tyvärr.

Jag laddade ner programmet CRU, det fungerade inte heller. Tydligen stödjer den vissa Intel men inte alla. Så jag gick in på intel grafiks hemsida och laddade ner uppdateringar därifrån. (hittade en länk dit från sidan du länkade till) Det fungerade inte heller för det var lite svårt att veta vilken jag skulle ladda ner, så jag laddade ner den för 64 bitar men det funkade inte heller.

Jag är inte helt säker på om jag laddade ner rätt, men jag laddade ner alla och testade var på en gick att ladda ner, men sen hände det ingenting.

Min dator heter så här om det kan hjälpa?

Windows 10 home

Version 1607

Os version  14393.447

Prosessor Intel(R) ( Celeron) CPU N2840

System 64 bitars operativsystem x64 baserad prosessor.

[VSK]
6/25/17, 12:56 PM
#16

https://downloadcenter.intel.com/download/24345/Intel-Driver-Update-Utility

Värt att känna till att Intel sällan har de senaste drivrutinerna med detta program eller ens på deras sida, men testa det här programmet till att börja med.

micki78
6/25/17, 1:12 PM
#17

#16

Tack! det ska jag absolut göra:)

Halvdansken
6/26/17, 9:56 AM
#18

Hade du W7 innan?

Jag provade W10 på min stationära, men det fungerade inte alls samman med mitt grafikkort (inbyggt, lite halvgammalt), så jag var tvungen att gå tillbaka till W7 igen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
6/26/17, 2:23 PM
#19

Microsoft har inte ändrat något med upplösningen att göra i Windows 10 till det lägre Man har faktiskt utökat den till att Win 10 nu även stöder 8K upplösning.

Jag kör min dator på Win 10 till TVn med 1920x1080 full HD utan några som helst problem.
Så om det inte är så att Microsoft gjort en specialutgåva av Windows 10 bara till mig så skulle jag tro att det är era datorers grafikkort och dess inställningar som är problemet.
Windows 10 stödjer FullHD (1920x1080), 4K (3840x2160) och till med 8K (4680x4320) om bara grafikkortet stöder det. Och givetvis lägre upplösning förstås.

Det är även viktigt att man ställer in Hertz talet rätt för att en bild skall kunna produceras rätt. På inställningarna i Windows där ni kan välja upplösningen så har ni längst ner en länk till "Egenskaper för bildskärmskort" klicka på den och sedan på länken "Visa alla lägen". Ställ in upplösning OCH hertz på det som TVn stöder. Om du är osäker på vad så pröva lite olika lägen. 

Sist, har man installerat spel od. och kört dessa så är det INTE ovanligt att dom ställer om grafikkortsegenskaperna och då kan det strula till sig ordentligt innan man får tillbaka allt som vanligt igen. Det kan vara så att något spel ställt om detta för dig.

Kaj
6/26/17, 2:33 PM
#20

#8 det ser visst ut som att Windows hittat din TV. På bilden där du skall hitta din dators bildskärm och TV står nu 1 / 2 - vilket jag tolkar som att din dator nu har 2 skärmar identifierade och dom är "speglade". Om den inte hittat din externa TV skulle det bara stå en 1:a där inte som nu både 1 och 2.
pröva och koppla ur TVn och gå dit igen så skulle jag tro att det bara står 1 och inget mer.

När du speglar är det ännu mer viktigt att upplösningen på TVn är exakt samma som på datorn och även då hertz talen.
Vad säger din TV om upplösningen? Pröva och gå in under TVns inställningar och se vad den har för upplösning. Den skall överensstämma med datorns annars kommer du få svarta kanter runt bilden och hela bilden kommer inte synas i full HD läge.

PS om du har en äldre TV som inte stöder 1080p utan bara 720p så är det inställningen 1280x720 du skall använda.

Annons:
micki78
6/30/17, 11:21 AM
#21

Det känns som jag har provat allt!😓 Jag har en nyare LCD Tv 40 tum med upplösning 1900*1080. Min laptop har funkat med den upplösningen innan jag återställde datorn. Nu finns inte den upplösningen i datorn längre, den går endast till 1366. Jag har gått in på avancerade inställningar, jag har försökt ändra via grafiken som är Intel HD grafics, men den gå endast till 1366 den också. Jag har kollat tvns inställningar, och jag har uppdaterat Intel HD grafik, (Grafikkortet). Jag har kollat hz som är 60. Jag har tagit ur HDMI sladden och stoppat tillbaka men inget hjälper. Provade också ladda ner programmet CRU med det funkade tyvärr inte för mig.

- Det verkar som jag behöver ladda ner något program via Intel HD grafik som har 1900*1080 som jag kan uppdatera datorn med. Men det är svårt när jag går in på deras hemsida för Jag vet inte vilket alternativ jag ska välja, som stämmer överens med min dator och som faktiskt är en inställning med högre upplösning.

- Funderar även på att prova installera windows 7, jag hade den innan återställningen. Vet ju inte om det hjälper men jag har inga mer ideer.

Kaj
6/30/17, 1:01 PM
#22

Om det är fel drivrutin till  grafikkortet så kan du använda Intels utility för att uppdatera drivrutiner

Ladda ner programmet och installera på datorn.
Kör programmet. Det kommer att gå igenom hela din dator och lista alla drivrutiner på Intel kompinenter som du har på din dator och som behöver uppdateras. Därefter kan du välja att uppdatera dessa direkt.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

En sak som du nämner är att du har Intel HD grafik. Har du bara Intels inbyggda grafikkort eller har du även ett externt grafikkort i datorn?
Om man har ett externt grafikkort så så fungerar dom i symbios med det interna från Intel. Dvs Intels grafik körs så länge som det räcker till därefter växlar systemet automatiskt över till det externa kortet - ex vid tunga spel od som kräver mer prestanda än vad Intels HD grafik ger.

Om så skulle det kunna vara så att du vid återställnignen som du gjorde tidigare "tappat" ditt externa grafikkort och att det inte längre är med i din konfiguration.

Kaj
6/30/17, 1:29 PM
#23

Vad har du för modell på din dator så kan vi kolla upp.
Intel HD graphics 4000 som CELERON N2840 har är kapabel att leverera 1020x1080 men det beror även på hårdvaran - dvs märket av din dator för hårdvaruleverantören kan ha ändrat på detta i HDMIport eller Display porten.

micki78
7/18/17, 5:20 PM
#24

#22, 23

Hej Igen!

Jag har inte löst problemet med upplösningen ännu, jag har inte hunnit med varken tv tittande eller försöka lösa dator problemet.

Jag tror inte jag har något extern grafikkort, jag har inte köpt något extra utan det är nog bara intel HD grafiken jag har. Den inbyggda.

Min dator heter så här:

HP

windows 10 home

Version 1607

Os version  14393.447

Prosessor Intel(R) ( Celeron) CPU N2840

System 64 bitars operativsystem x64 baserad prosessor.

- Det vore helt underbart om det fanns ett program hos intel att ladda ner med 1920*1080 i upplösning, men jag vet inte vilket av alternativen som finns på deras sida som passartill  just min dator.

Tack på förhand.

micki78
7/18/17, 5:52 PM
#25

Du nämnde externt grafikkort, om inte det här fungerar kanske jag måste köpa ett sånt? Då bör det väl fungera med upplösningen..

Men jag är helt okunnig på detta, vad ska man köpa då? har du några tips?

SoulPain
7/18/17, 6:08 PM
#26

Din dator har - Intel HD gen BayTrail, men det skall klara 1080p (full HD) utan problem, så det är inte grafikkortet som är flaskhalsen.

Problemet är att du har Windows 10 och som har som jag nämnt tidigare har gjort en ändring från tidigare Windows, så att man inte skall kunna koppla datorn till en TV och få en högre upplösning än 720p. Men att man kan kringgå det genom att använda andra program som tvingar upp upplösningen.

Du nämner själv att du kört med Windows 7 innan och allt fungerat, sen uppgraderat till Windows 10 och sen har det slutat fungera, som för i stort sätt alla andra i världen som uppgraderat till Windows 10.

Så antingen använder du ett program som tvingar upp upplösningen, eller så går du tillbaka till Windows 7. Eller så väntar du tills Microsoft kanske om ett par år släpper en update som löser problemet.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

micki78
7/18/17, 6:58 PM
#27

#26 Jag testade att ladda ner programmet du länkade till med det fungerade inte. Det stödde inte intel så bra om jag inte minns fel.

Jag försökte precis nu ladda ner windows 7 men på dessa länkar jag klickade på kom Windows 10 upp hela tiden. Man verkar nästan tvingad till att ha 10an…

Annons:
micki78
7/18/17, 7:01 PM
#28

Jag tänkte även återställa datorn till fabriksinställningarna med det alternativet finns inte på min dator. Finns bara återställning och avancerad återställning.

SoulPain
7/18/17, 11:57 PM
#29

Du hade Windows 7 Home original på datorn sen tidigare?

I så fall står det en produktnyckel under datorn för Windows 7.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Gå bara in där, skriv i den koden och ladda ner versionen av Windows 7 som nyckeln gäller för.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

micki78
7/19/17, 9:35 AM
#30

#29 Tack för tipset jag ska testa det.

Kaj
8/7/17, 11:19 AM
#31

SoulPain - fattar inte var du fått ifrån att Windows 10 har en spärr mot högre upplösning än 720p

Jag kör 4K (3840x2160) och även 1920x1080 från min Windows 10 till min TV utan problem

SoulPain
8/7/17, 11:07 PM
#32

Kaj:

Jag hade det problemet med min TV, så jag gick till nätet för att hitta en lösning, bara att finna att väldigt många hade exakt samma problem efter att dem installerat/uppgraderat till Windows 10.  Det fungerade utan problem i Windows 7 för samtliga av oss.

Folk hävdade på div forum att det var pga att de bantat bort grafikdrivrutiner i det nya Windows 10 och för att kringgå problemet så har dem fått ta till programvaror för att lura Windows att TVn som är kopplad till datorn är en datorskärm med stöd för vad upplösning man nu önskar.

Problemet finns också för många med äldre grafikkort, så min gissning är att Windows 10 kräver att TV/grafikkort är kompatibla med Windows 10, annars låter Windows 10 hårdvarorna max att köra i 720p

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

Kaj
8/8/17, 10:42 AM
#33

Min TV är ca 10 år gammal (Samsung LCD 47 tum) och Windows 10 var nog inte ens påkommet då den såldes.
Kopplar min Win 10 platta till TVn med HDMI utan några som helst problem. Plattan är inställd på 2120p men TVn klarar bara 1080p så det skalas om utan problem. Hela bilden täcker hela skärmen på TVn.

ivf kan jag sätta en tunna skit på att det INTE finns några begränsningar i Windows 10 för detta. Då är det mer troligt att det är hårdvaran i antingen din dator eller i TVn som behöver uppdateras med nyare drivrutiner. Men som sagt Win 10 tillåter lätt 4K utan problem om alla delar är kompatibla.

Upp till toppen
Annons: