Annons:
Etikettövrigt
Läst 778 ggr
hund_katt
2017-06-23 15:12

åtgärda skada

Hej! jag har ett problem med min dator, HP laptop, ca två år gammal är den nu. i höstas så råkade jag göra en riktigt klumpig grej, nämligen lägg ner datorn med fläkten neråt i datorväska, med datorn på.. hade glömt stänga av den… någon timme senare, när jag hade anlänt dit jag skulle så la jag väskan mot min kompis, och hon puttade väskan ifrån sig med ett tjut och sa att den var jättevarm… och ja, så gick hela händelsen till… det luktade bränd plast i hela rummet och när jag startade skärmen var den svart i ena hörnet, men till min lycka så försvann det svarta(ni vet som när man trycker hårt på skärmen så blir det en fläck som sedan försvinner). och jag trodde jag sluppit några skador. såg sen att plasten är lite smält i ena hörnet, det hörn som är närmst fläkten, och när man har igång datorn så blir den brännhet där direkt. redan bränt mig ordentligt på den. fläkten blir också kokhet.

annars funkar datorn helt problemfritt. den första datorn jag skaffade själv för mina pengar så den är mig kär och den har aldrig svikit mig, klarar det mesta och riktigt imponerande för att ha kostat endast 5000:-.

jag vill ju såklart försöka laga den, men tror ni att det går? eller är det kört? eftersom det är skärmen som är skadad…

har stått ut med lilla skoldatorn sedan min gick sönder, och kan säga att jag saknar den och jag vill spela igen… samt att den inte är blockad från typ alla sidor på internet som skoldatorn är.

ok nu tror jag mitt inlägg blev lite onödigt lång! hoppas någon orkar läsa och som kan svara.

kom på att jag har ju försäkringen på den, kostar typ 700:-/år så lagar dom eller ersätter datorn, om jag använder den kommer jag få en lika bra dator, eller kan jag förvänta mig att få en sämre dator då?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
SoulPain
2017-06-23 22:42
#1

Betalar du en försäkring på den för 700kr/året så borde den täcka så att du får en ny dator. Säkerhetskopiera allt från hårddisken först, sen lämna in den, antingen fixar dem felet, om inte bör du få en ny.

Plocka inte isär datorn själv innan du försökt gå via försäkringen, för då blir försäkringen ogiltig. Dom ser ifall du öppnat den, då de har olika typ seals i datorn som bryts när man skruvar ur skruvar och öppnar upp datorn.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

hund_katt
2017-06-24 12:01
#2

okej, jag ska ta en sväng och lämna in den då. har inte öppnat den, det skulle jag aldrig våga, då skulle jag säkert inte kunna sätta ihop den igen. hoppas dom fixar det eller att jag får en lika bra dator åtminstone.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kaj
2017-06-26 13:58
#3

Jag tror inte du får en ny dator. Dom kommer att försöka laga den så vida inte kostnaden för att laga överstiger en likvärdig ny dator. Då möjligen får du en ny annars får du nog vänta ett tag på att den blir lagad.

Upp till toppen
Annons: