Hårdvara

Skillnader - nätaggregat

2017-07-12 12:54 #0 av: Klarar_Hogberg

Tja! Är det någon som kan förklara för mig varför man använder traditionella nätaggregat och switchande nätaggregat på olika ställen? För mig verkar det som att switchande nätaggregat är mycket bättre och jag undrar då varför man inte använder dessa i stationära datorer? 

Anmäl
2017-07-12 13:07 #1 av: VSK

Hur ett switchat nätaggregat fungerar https://www.nordichardware.se/test/guides/farande-artikel-om-nggregat.html/4

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-07-14 07:09 #2 av: _Fisken

Switchat: Låg vikt, litet format, har en viss livslängd (tänker på kommersiella), kan ge störningar.

Järnkärnetransformatorer: Tunga, stora, mycket lång livslängd, sällan skapar störningar.

Anmäl
2017-07-15 20:44 #3 av: morten.dynamite

I stationära datorer sitter det ett switchat nätagg och det är uppbyggd av halv eller hel brygga, den “lilla” adaptern till laptopen är en switchad av flyback typ.

Man använder linjärt nätagg när man inte vill ha störningar som i audio kretsar.

Fördelar med switchat är
Högre frekvens = mindre trafo
Högre verkningsgrad = mindre förluster = mindre värme
Billigare (flera komponenter men järn och koppar är dyrare)

Nackdelar med switchat är
Störning från switchningen ( ligger oftast någonstans från 10 tals kHz till 100 tals kHz )
Kan skapa rafiostörningar
Känsligare för över / under ( om inte designad rätt inte många kommersiella som är säkra med underspänningsskydd ) spänning, känslig för strömspikar, känsligare mot “misshandel” stänger ner vid minsta överström ( en vanlig 50 Hz trafo är nästan omöjligt att ha sönder ).

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.