Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 765 ggr
Zepp
7/20/17, 7:22 PM

Hur avslutar man en server, 2003?!

Mnjae.. det är väl bara att slänga den på soptippen?

Menna.. grejen är att så inte är fallet, utan jag har lyckats släpa hem en 2003 som jag tänkt skall funka som filserver/backup!

Iallafall, den letar hur som helst efter sitt nätverk.. vilket som av förklarliga skäl inte finns tillgängligt.

Hur stänger jag av de funktionerna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
7/20/17, 10:21 PM
#1

Okej.. okej.. hur gjorde de innan Internet?

Iallafall.. om någon är så gammeldags att man micklar med en 2003 server, det är, dcpromo/forceremoval!

Att jag inte tänkte på det från början?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
7/21/17, 12:15 PM
#2

Har haft Windows 2003 Server men det är typ 13 år sen. Hoppas du installerar om burken så du vet att den är hel och ren. Men varför köra EOL ?

Zepp
7/21/17, 1:02 PM
#3

Mnja, mnjaeä.. iomed att det är en gammal server från företaget där jag jobbar, den var altså domänkontrollant på den tiden det begav sig!

Och valet var att bära ut den till containern för återvinning eller ut till bilen för att latja med den och en tanke var att den skulle kunna tänkas funka som fileserver/backup för mina övriga datorer?

Och iomed att jag i princip är den enda som faktiskt kollar på hur företagets servar verkar må så har jag nu således avinstalerat domänkontrolantfunktionen och annat som hörde ihop med det nätverket!

Nu så står den i mitt sovrum.. och där lär den knappast förbli, för den låter som en dammsugare!

Nästa steg är att se om det funkar med WIFI och om jag sen kan ställa den i garaget?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
7/21/17, 2:45 PM
#4

Är väl bara inaktivera alla onödiga komponenter du inte behöver. Men ska du köra servern som trådlöst och du vill ha någorlunda säkerhet så får jag hoppas du tänkt på den biten. 

Är det 2" eller liknande så kan du inte göra så mkt åt fläktarna men är det fetare burk så kan du alltid byta ut fläktarna till lite bättre. Du har inte sagt vilken slags server du skall köra, men är det en enkel liten filserver så är det väl smidigast att köra NAS trots allt. 

Kryptering i realtid (HDD) samt VPN fattar vem som helst men sen då?

Record
7/21/17, 2:48 PM
#5

Var rädd om den, har den en UNIX OS, med terminal till?

Den gröna texten är mycket lugnande för  oss äldre och all reklam vi slipper.

Har själv en Motorola 6850, vilken sparades på samma sätt,  bra att ha.🤔

Till denna en snabbskrivare Facit 4542 som har bråttom när den skriver..

Upp till toppen
Annons: