Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1046 ggr
Martin
2017-08-09 18:54

Formelfråga i Microsoft Excel

Jag har 4 olika kolumner med textvärden. Kolumnerna ligger inte intill varandra utan det finns kolumner mellan men det är det minsta problemet (tror jag) för att definiera områden brukar inte vara ett problem. Men jag hittar inte namnet på formeln jag skall använda….

Vilken formel använder jag smidigast för att plocka ut värden som förekommer i mer än en kolumn automatiskt utan att behöva göra det manuellt?

mvh Martin

Annons:
Kaj
2017-08-10 09:08
#1

Förstår nog inte riktigt vad du vill göra

Vill du få ut ett resultat på alla kolumner som innehåller celler med samma värden??? - Ex ta ut alla kolumner där det finns celler som innehåller värdet "abc" (exempelvis)???

Och vad vill du i så fall göra med värdena???

Om du bara vill markera alla värden i alla kolumner som innehåller ett visst värde (ex "abc") så kan du markera hela området eller tabellen och sedan på  fliken start använda dig av funktionen Villkorsstyrd formatering.  Gör en regel (Regler för markering av celler) som plockar alla värden med "avc" och sedan kan du exempelvis färglägga dessa celler med en valfri färg och typsnitt. på så sätt ser du alla dubbletter enkelt. Upprepa med en ny regel och ny färg om du har flera värden du vill visa dubbletter på.
Vill du att alla dubblett värden utan särskiljande (ex alla "abc" och/eller "123") etc skall skiljas ut gör du på samma sätt med Villkorsstyrd formatering men välj där den färdiga regeln Dubblettvärden.
Vill du sedan bara visa dessa värden men inga andra i ditt område så markerar du bara en av cellerna som har ett dubblett värde och högerklickar. Där väljer du sedan Filter. Nu har du flera val hur du vill filtrera såsom ex på exakta dubblettvärden, efter en färg som du satt för regeln i Villkorsstyrd formatering enligt ovan.

Vill du räkna alla dubbletter använder du formeln ANTAL.OM

Detta är det enklaste sättet - men det finns flera andra sätt som att använda sig av formler som ex FREKVENS, PASSA, SÖK, ÄRTAL, ÄRTOM, ÄRTEXT mfl. för att hitta olika texter inom ett område

Martin
2017-08-10 11:38
#2

Skall se om jag kan förklara bättre.

Jag har ett excelark med olika uppgifter, i kolumnerna C, F, I och L finns namn på personer.

Jag vill - om det finns - en formel som kollar om samma namn förekommer i mer än en kolumn. Och jag vill inte behöva välja namnet, t.ex. skriva in "Kalle Karlsson" i någon formel. Men det är kanske överkurs, Excel är kanske inte det bästa för just det ändamålet.

mvh Martin

Kaj
2017-08-10 12:03
#3

Markera alla kolumner i ditt område som du vill undersöka
Gå till startfliken och välj Villkorsstyrd formatering
Välj Regler för markering av celler
Välj Dubblettvärden
Ange en färg och ett typsnitt som du tycker är bra (via eget val kan du även  styra typsnitt, kantlinjer med mera)

Nu kommer samtliga celler som är dubbletter på något sätt att visas med den färg som du angav ovan och ev. med kantlinjer och speciellt typsnitt och storlek om du specificerade det.

Om du nu exempelvis bara vill se värden i ditt område som har dubbletter men inga andra värden kan du som jag sa ovan välja att nu markera en av cellerna som är dubbletter och sedan högerklicka och välja filter. Sedan kan du välja att filtrera på cellens färg. Givet att du satt en villkorsstyrd formatering med färg på dubbletter enligt som jag beskrev ovan.

Nu kommer ditt område endast visa de rader som har dubbletter bland några av kolumnerna och inget annat.

Vill du räkna antal förekomster kan du göra det med formeln ANTAL.OM

Martin
2017-08-10 13:29
#4

Strålande! Tack!

Någon admin får gärna lägga till i rubriken att frågan är löst.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: