Annons:
Etikettinternet
Läst 1599 ggr
oddahviing
8/19/17, 8:55 AM

DHCP (router) failure. Help ?

Jag har fiber direkt från väggen och inget modem, internet fungerar direct med ethernet sladd, men routern har helt plötsligt börjat ge DHCP failure problem och vägrar connecta med internet. Den har fungerat i över ett halvår annars! Det ska inte krävas något lösenord eller sådant, den borde fungera direkt. Jag har en RT-AC56U router. Någon som kan hjälpa mig?

'-Headlights on the highway-'

Annons:
[VSK]
8/19/17, 11:27 PM
#1

Testa ladda ned ny mjukvara till din router. Glöm inte reseta den efter. 

Har faktiskt varit med om exakt likadant fel hos en router jag felsökte åt en person, och den routern skickades in på garanti och ny plockades senare ut. Exakt vad som felade sades inte. Men testa ny mjukvara om det finns och reseta den sen efter omstart. Finns inte ny mjukvara så kan du bara prova reseta den ändå. Hjälper inte det och inga knas med ethernetkablar finnes så är det bara att skicka in den om garantin finns kvar.

Som sista utväg kan du testa tredjeparts mjukvara, men det skall inte behövas för att få ett fungerande internet. 

Antar att din router står så den inte blir överhettad.

Kaj
8/21/17, 8:57 AM
#2

Har du bara haft den i ett halvår så ska du givetvis utnyttja garantin.

Har den fungerat tidigare ska du inte behöva ladda ner ny version av programvaran (även om det kan vara bra för andra saker)

Det första du skall göra är att reseta routern.
http://setuprouter.com/router/asus/rt-ac56u/reset-router.htm

Om den ändå inte fungerar efter det så utnyttja garantin.

oddahviing
10/8/17, 11:22 AM
#3

Jag hittade faktiskt felet, men tyckte det var underligt. Det var någon inställning i routern om auto DNS som stod på pppoe istället, den har typ slagit om av sig själv! Jag mejlade bahnhof också, och det hade varit ett större avbrott/problem vid den tiden som routern tappade internet. Jätte konstigt att den slog om av sig självt då???

'-Headlights on the highway-'

Kaj
10/9/17, 9:02 AM
#4

Jag vet inte hur Bahnhof fungerar men normalt skall man inte behöva ställa in PPPoE eller DNS utan de skall stå på Automatisk såvida man inte kräver en fast ip-adress.
Jag brukar dock alltid byta DNS server för jag vill inte gå via min ISPs DNS. ISP har i regel väldigt dåliga och långsamma DNS servrar för dom lägger ingen tid på att trimma dom.
Det finns väldigt många fria DNS servrar och den enklaste att använda är väl Googles. Primär DNS till Google är 8.8.8.8 och sekundär är 8.8.4.4
Google har heller inga spärrar så som ex thepiratebay med mera så om man ändrar DNS till Googles så kommer man även åt sådana webbplatser som din ISP normalt blockat.

Att använda en annan DNS server än den din ISP har via automatisk setting är helt OK och inget olagligt. Använder du dessutom en som Googles kommer du få ett snabbare uppslag och lite snabbare och stabilare Internet.

Om man ändrar skall man göra det på routern och på sitt nätverkskort. Tar ca 2 minuter max.
https://developers.google.com/speed/public-dns/

På din dator:
https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

På din router:
Beror på vilket märke av router du har. Men logga in på routern och sök bland inställningarna efter DNS - där ändrar du sedan till den DNS server du vill använda ex Googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4

För säkerhets skull - skriv ner DNS serverns ip nummer från din ISP leverantör innan du ändrar så du har dessa uppgifter - annars får du dem via ett telefonsamtal till deras support åxå men det kan ju vara bra att ha ifall man vill ändra tillbaka av någon anledning.
Jag har kört Googles DNS server under lång tid nu och ser bara positiva fördelar.

Upp till toppen
Annons: