01. Internet

DHCP (router) failure. Help ?

2017-08-19 08:55 #0 av: oddahviing

Jag har fiber direkt från väggen och inget modem, internet fungerar direct med ethernet sladd, men routern har helt plötsligt börjat ge DHCP failure problem och vägrar connecta med internet. Den har fungerat i över ett halvår annars! Det ska inte krävas något lösenord eller sådant, den borde fungera direkt. Jag har en RT-AC56U router. Någon som kan hjälpa mig? 

Anmäl
2017-08-19 23:27 #1 av: VSK

Testa ladda ned ny mjukvara till din router. Glöm inte reseta den efter. 

Har faktiskt varit med om exakt likadant fel hos en router jag felsökte åt en person, och den routern skickades in på garanti och ny plockades senare ut. Exakt vad som felade sades inte. Men testa ny mjukvara om det finns och reseta den sen efter omstart. Finns inte ny mjukvara så kan du bara prova reseta den ändå. Hjälper inte det och inga knas med ethernetkablar finnes så är det bara att skicka in den om garantin finns kvar.

Som sista utväg kan du testa tredjeparts mjukvara, men det skall inte behövas för att få ett fungerande internet. 

Antar att din router står så den inte blir överhettad. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-08-21 08:57 #2 av: Kaj

Har du bara haft den i ett halvår så ska du givetvis utnyttja garantin.

Har den fungerat tidigare ska du inte behöva ladda ner ny version av programvaran (även om det kan vara bra för andra saker)

Det första du skall göra är att reseta routern.
http://setuprouter.com/router/asus/rt-ac56u/reset-router.htm

Om den ändå inte fungerar efter det så utnyttja garantin. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.