Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 801 ggr
Crest
2017-09-07 15:29

Ordlista i OneNote

Hej!

Jag  använder OneNote för att anteckna i, och skulle vilja göra en lista med tillhörande förklaringar av ord/begrepp som jag måste kunna. Finns det något smidigt sätt att göra det på? Går det t.ex att sortera i bokstavsordning?

Annons:
Kaj
2017-09-08 08:15
#1

OneNote är ett av Microsoft kanske mest glömda program. Det har potential men jag precis som många andra använder det tyvärr aldrig så jag kan inte hjälpa dig.
Men vad jag förstår kan du ju skapa tabeller od och då bör det finnas en chans att även sortera på kolumner. men som sagt jag är helt novis på OneNote

Martin
2017-09-09 08:28
#2

Jag är inte världsmästare i Onenote men använder det ibland.

Precis som Kaj skriver, det är ett av de mest bortglömda men väldigt kraftfullt för viss typ av arbetsuppgifter.

För att kunna sortera tror jag precis som Kaj skriver att du måste ha texten i en tabell.

Lite beroende på vilken version du har så antingen under Fil-menyn eller Infoga-menyn, välj infoga tabell.

Sedan markerar du i tabellen och sorterar A-Ö (stigande) eller Ö-A (fallande). I min version (appen till Win10) så ligger de knapparna till höger i tabell-menyn.

mvh Martin

Crest
2017-09-11 20:24
#3

Tack! Har själv precis upptäckt programmet och vet inte riktigt än om jag kommer fortsätta att renskriva anteckningarna där eller återgå till ett "vanligt" dokument. För mig som är ostrukturerad är det väldigt smidigt att man så lätt kan flytta runt texten/rutor på sidan, och omorganisera strukturen enkelt. Även smidigt att ha allt sparat på samma ställe.

Martin
2017-09-11 21:55
#4

Egen uppfattning är: Skall man ha en större text, eller mer sammanhängande text är en vanlig ordbehandlare avsevärt bättre. Det är inte heller syftet med Onenote, att ordbehandla. 

Däremot är den tycker jag mycket smidig som ett samlingsställe för kortare informationer och texter/bilder.

Jag använder den lite som en privat projektplanerare, med olika flikar för olika saker. T.ex. en flik med Foto och sedan sidor på den fliken för olika ställen jag har eller skall fotografera på eller projekt osv. Enkelt att lägga in texter, skisser och även foto där. En annan flik är hemmet med sidor som renovering, större inköp osv.

mvh Martin

Crest
2017-09-12 12:35
#5

#4 Har också märkt att det inte är helt smidigt när man skriver längre texter/anteckningar (vilket jag gör). Formatet passar liksom inte så bra för det.  Är lite nybörjare på Microsoft, men är finns det något sätt att sortera/kategorisera lika effektivt fast i OneDrive/word istället? Det är det jag ser som den stora fördelen, att man lätt kan komma åt det man skrivit tidigare, söka i alla olika avsnitt samtidigt, lätt ändra ordningen på flikar, avsnitt och sidor.

Kaj
2017-09-13 08:26
#6

Om du använder Word via ex Office365 så får du en himla massa mer möjligheter. I Word kan du skapa tabeller där du kan sortera värdena.
Via tabeller som du skapar i EXCEL kan du även skapa pivottabeller där du filtrerar ut vissa poster i tabellen som du är intresserad av och kan få statistik på (ex hur många förekomster, när/var/hur och mycket mer). Ett enkelt sätt i en tabell är att skapa ett utsnitt på ett eller flera fält. Då blir det som en blandning mellan att filtrera och ha en pivot tabell med den skillnaden att det är mycket mer överskådligt och tar bara några sekunder att skapa

Annons:
Upp till toppen
Annons: