Annons:
Etikettwindows
Läst 1082 ggr
[Torahzen]
9/8/17, 4:18 PM

Mall i word med bilder

Jag chansar att fråga här. Jag ska göra en mall i word. Mallen ska innehålla plats för bild och text som beskriver bilden. Hur gör jag enklast? Jag har lagt bild i en infogad ruta, valt ingen kantlinje, tät placering och några få mm i avstånd.

Hur gör jag enklast för att bilderna blir lika stora och jag bara behöver ska två bildrutor, en för liggande bild och en för stående?

Varje dokument blir med cirka 20 bilder så det är mycket pill som går åt till saker som borde vara enkla…

Annons:
Veda
9/10/17, 1:12 PM
#1

Jag skulle ha jobbat med tabeller och sedan eventuellt spelat in ett makro som ändrar alla bilder till samma storlek (om de inte redan har samma storlek).

[Torahzen]
9/10/17, 1:21 PM
#2

Tabeller har jag tänkt på, ska testa om det blir så snyggt som jag har tänkt mig.

Hur spelar man in ett makro?

Veda
9/11/17, 7:02 AM
#3

Tabeller är ett lätt sätt att styra, man kan naturligtvis välja att vara utan linjer, så det syns inte i dokumentet.

Makron spelar man in genom att klicka på Visa i menyn och välja makron. Sen väljer man att spela in, gör allt som man vill automatisera och sedan stoppar man inspelningen. Det brukar dyka upp ett litet verktygsfält med en stoppa-knapp.

I Word 2013 och 2016 finns en liten knapp på raden längst ner också, där man både kan starta och stoppa inspelning.

Det är inte riktigt allt som går att spela in, men det mesta.

Det är ett väldigt lätt och snabbt sätt att göra en tråkig arbetsuppgift snabbt. Det tar lite längre tid första gången, men sen går det snabbt att utföra den i fortsättningen.

[Torahzen]
9/11/17, 8:17 AM
#4

Nackdelen med tabeller är om man vill att texten ska flöda och det är olika mycket text per bild. Jag får testa mig fram.

Det där med makron låter spännande och läskigt. Får se när jag prövar det.

Veda
9/11/17, 8:20 AM
#5

Absolut, tabeller är stela. Allt beror förstås på vad man vill uppnå.

Kaj
9/11/17, 8:55 AM
#6

Om man vill jobba med Macron (inspelade eller egen kodade) tycker jag man skall aktivera fliken "Utvecklare"
Gå till Arkiv, Alternativ, Anpassa menyfliksområdet. Till höger under "Primära flikar" bockar du i valet för "Utvecklare" och trycker OK
Nu har du en egen flik för många saker bland annat alla delar för Macron och Visual Basic med mera.

Jag förstår nog inte riktigt vad Torahzen vill göra men om det är något med att då en användare lägger in bilder på de markerade ställena i mallen så skall alla bli lika stora så går inte det annat än att man skapar ett macro som efter att man lagt in alla bilder går igenom dom och sätter bredd och höjd till samma värden.
Nackdelen med det är att Wordmallen måste ha macon i sig och den slutliga filen som skapas även måste ha macron (dotm och docm). Detta gillas inte av alla datorer som ser det som potentiella hot och kan disabla macrona.

Om Torahzen däremot direkt i sin Word mall själv skall lägga in alla bilderna så har man ju då valet att sätta bredd och höjd. Det tar max 5 sekunder extra och aktiveras när man lagt in bilden. Då dyker Format fliken upp och längst till höger finns bredd och höjd.

men användare som sedan öppnar filen kan ju så klart ändra detta.

Annons:
[Torahzen]
9/11/17, 10:01 AM
#7

Jag ska pröva med makron. Filen är bara för mig själv. Resultatet som jag delar med mig av är i pdf.

Upp till toppen
Annons: