Annons:
Etikettövrigt
Läst 587 ggr
tonååring
9/11/17, 8:29 PM

Lämna tillbaka använd dator?

Hej! Det är nämligen så att jag köpte en dator online från Mediamarkt och har öppnat förpackningen för använda den, samt laddat ner spotify m.m. Och tycker inte om den alls.. Den är jätte seg i jämförelse med mina andra datorer jag har haft. Så min fråga är: Kan jag lämna tillbaka den? Har ju öppnat förpackningen och använt datorn..

Går det att rensa datorn på allt jag laddat ner (och isåfall, hur gör man det?) och sedan lägga tillbaka den i förpackningen den kom i och gå till butiken och lämna tillbaka den?

Tacksam för svar!

Annons:
beem
9/11/17, 9:23 PM
#1
beem
9/11/17, 10:27 PM
Kaj
9/12/17, 8:46 AM
#3

Om du vill rensa datorn på allt du gjort kräver det lite kunskap från dig själv.
Du anger inte vilket operativsystem du har så jag ger lite tips om hur du gör för Windows.

Om du fick med en installationsmedia för ditt operativsystem kan du så klart göra en ominstallation av datorn. Då försvinner allt du gjort på den utom operativsystemet.

Om operativsystemet redan var installerat så måste du även veta om du använt någon av de andra tilläggs programmen som brukar komma med en dator. Om du gjort det blir det knepigare och veta vad du skall rensa.

Du kan då pröva med att göra en total systemåterställning. Den funktionen bör finnas. Skriv "återställning" i sökrutan och starta den appen i kontrollpanelen.
Eller så prövar du att skriva "Inställningar". Gå sedan till Uppdatering och säkerhet och sedan till Återställning (i vänsterkanten)

Men det första du skall göra (om inte återställning ovan fungerade) är att göra en avinstallation av alla program och drivrutiner du lagt in på datorn (ex Spotify med flera). Det gör du enklast via kontrollpanelens lägg till ta bort program.
Men även den funktionen lämnar alltid spår kvar i din dator i framför allt registret som nästan är omöjligt att få bort om du inte vet hur man kan manuellt ta bort detta men det kräver ganska rejäla kunskaper för att inte sabba hela operativsystemet.

Till sist beror det på vad du gjort på datorn och vad som oroar dig. Bara för att man tar bort något från en dator så försvinner inte spåren. Data och information finns fortfarande kvar på datorns hårddiskar men innehållsförteckningen till datat är borttagen så att det inte på ett normalt sätt går att nå denna information. 
Då kan man använda sig av ett program som ex. CCLEANER som har en funktion som rensar allt data på alla områden på din hårddisk som tidigare innehöll data. Normalt sett är detta lite onödigt om du har gjort en återställning som jag beskrev ovan men vissa vill verkligen förvissa sig om att man aldrig skall kunna se vad som är gjort på datorn och då är dessa rensningar bra att göra.
https://www.piriform.com/ccleaner/download

Upp till toppen
Annons: