Annons:
Etikettövrigt
Läst 106286 ggr
furir
7/9/09, 12:19 AM

Skriva detta tecken (grader) på datorn °

Som rubriken säger. Om man t.ex. ska skriva in koordinater. Ska väl tillägga att jag har en laptop utan numpad.

Annons:
benkebonk
7/9/09, 12:35 AM
#1

Prova alt+ctrl+2 och blanksteg. Fungerar på Word 2003.

furir
7/9/09, 12:39 AM
#2

Nej det fungerade inte hos mig.

benkebonk
7/9/09, 12:47 AM
#3

Använder du word kan du gå in på "Visa" "Symboler". Hur kunde du skriva det i första inlägget?

Jalking
7/9/09, 12:54 AM
#4

Som alltid när det gäller att använda lite udda tecken:
Startknappen > Kör…
Skriv _charmap
_Hitta ditt tecken > markera > klicka Välj > klicka _Kopiera
_Klistra in där du vill ha det.

pentsium
7/9/09, 2:41 AM
#5

alt+0176 på numpaden °

furir
7/9/09, 3:09 AM
#6

#3 jag kopierade symbolen från en annan sida jag hittade.

Annons:
Inkanyezi
7/9/09, 5:34 AM
#7

Jag skriver ° med AltGr-Skift-0, men det beror ju lite på vilket system man har.

furir
7/9/09, 10:28 AM
#8

#4 tack ska du ha, nu ska man bara försöka komma ihåg det till nästa gång man behöver "konstiga" tecken.

guraknugen
7/9/09, 10:52 PM
#9

Vet inte hur det funkar i Windows, men i Linux finns mängder av sätt:

Gör egen tangentbordslayout

Själv har jag lagt ° på AltGr+o, ? på AltGr+c, ? på AltGr Högerpil, ? på AltGr+Enter, ¶ på AltGr+Shift+Enter, ? på AltGr+X, ? på AltGr+x och så vidare. Har för övrigt också passat på att ta bort alla siffror utom på numeriska tangentbordet. Varför ha dubbletter…? Kort sagt: Jag har gjort om hela skiten ”från scratch”, typ, så att det blivit som jag vill ha det…

Använd Compose-tangent

Jag valde den annars så meningslösa Caps Lock till compose-tangent, men man kan välja en annan tangent om man vill. ° för jag då fram genom att trycka Caps Lock (släpp) o (släpp) o (släpp). Här är några fler (och kom ihåg att man ska släppa tangenterna, INTE hålla nere fler än en samtidigt):

‰=Caps Lock % o
Ø=Caps Lock O /
æ=Caps Lock a e
©=Caps Lock o c
…=Caps Lock . .

Som synes så är det inte alltför svårt att lista ut vad man ska skriva för att åstadkomma det man vill ha. Dock har man inte tillgång till alla UTF-8-tecken på detta sätt…

Har man Windows kan man efterlikna denna funktion med programmet AllChars, om man vill.

Använd unicode-koden direkt

Funkar inte i alla applikationer och sammanhang, men i de flesta i alla fall. Man trycker Ctrl+Shift+u och därefter koden följt av ? eller mellanslag. Några exempel på koder (UTF-8):

? (grader Celsius)=2103
? (grader Fahrenheit)=2109
? (”Sound recording copyright”)=2117
× (”gångertecken”)=00d7

Och dessa koder gäller ju inte bara Linux; Unicode är ju Unicode och har inget med operativsystem att göra. Det är bara sätten att få fram dem som är olika i de olika operativsystemen.

Ser du inte rätt tecken ovan eller om exempelvis ”?” inte är ett ”icke lika med” så använder du inte UTF-8 som teckenkodning. Det går att ändra i de flesta webbläsare i så fall. Förmodligen hittar man den inställningen i Visa-menyn i de flesta webbläsare.

Klippa och klistra från teckentabellen

Ja, det kan man ju också göra, även om det är bökigt…

Finns nog fler sätt som jag inte orkar tänka ut just nu bara. Eller jo, ett till: Använder man något kontorsprogram, exempelvis OpenOffice.org, kan man ju använda autokorrigering. Bara att lägga in vad man vill skriva för att åstadkomma vad man vill ha. Exempelvis kanske man vill att ”-->” ska autokorrigeras till ”?” och så vidare.

Upp till toppen
Annons: