Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 25782 ggr
Billikanin
2011-01-14 20:53

Word; hur få A5-format?

Hej!

Med risk för att låta som en riktig idiot frågar jag hur sjutton man får Microsoft  Office Word (2003) att bli i A5-format, alltså så att sidorna man skriver på blir lika stora som ett A5-papper och inte som ett A4. Jag håller på att skriva på en bok och måste göra min layout i word, men jag måste göra den i A5-format och jag fattar bara inte hur jag ska lyckas med att göra det!

Jag har provat allt, letat i word, sökt på internet… allt… Jag vet att det ska gå att göra men jag har ingen aning om hur! Snälla, hjälp mig!

Annons:
Zepp
2011-01-14 22:01
#1

Det gör du i utskriftshanteraren, sätter pappret till A5 och anpassar utskften till pappersstorleken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
2011-01-15 01:34
#2

#1: Hm… ska man inte göra några sid-inställningar också? Annars blir det ju bara som att zooma från A4 till A5, det vill säga teckensnitten blir mindre och så vidare. Eller vad vet jag? Men man tycker ju att det borde vara lite logiskt också.

AndersE
2011-01-16 13:17
#3

Hur du ställer in det varierar ju lite med vilken Word du har. I nyare versioner går du in på "Sidlayout" och "Storlek".

Oavsett det valet kan du ju ändra när du skriver ut. Jag vet de som skriver sin bok i A4 och sedan gör om det till A5 vid utskrift/tryck. Själv har jag tyckt det känts bättre att börja med A5 direkt.

Jag har själv haft god hjälp av ett litet häfte jag köpt. Där får man många bar tips om val av marginaler, typsnitt, indrag, radavstånd m.m.

Länk till häftet finns i detta inlägg

Länk till artikel om min bok

guraknugen
2011-01-16 13:42
#4

Vet inte hur det är med Word, (har inte programmet ifråga) men det lär väl finnas någon färdig sidformatmall man kan använda för A5, så att man slipper larva sig med att själv ställa in marginaler och sådant?

AndersE
2011-01-16 15:30
#5

#4 Jag tror de flesta program har färdiginställda marginaler osv.

Att man sedan för olika ändamål kan vilja ändra detta är inte larv - inte för mig i alla fall.

guraknugen
2011-01-16 16:16
#6

Jo, men marginalerna lär ju inte vara samma om man väljer A4 som om man vill ha A5, därför måste ju detta ingå i sidformatmallen för A5 (om det finns sådana).

Och visst kan man missuppfatta precis allting om man bara vill (här på iFokus är den viljan väldigt mycket starkare än vad jag sett på andra ställen, vet inte riktigt vad det beror på). Givetvis menade jag att det är larv att behöva ställa in marginalerna manuellt bara för att man byter pappersstorlek, inte att ändra av andra orsaker, såsom tycke och smak. Visst kunde jag varit mer detaljerad där, men jag kunde ju inte drömma om att det kunde missuppfattas så gravt.

Annons:
Andina
2011-01-18 11:04
#7

#0 - Under Arkiv hittar du Utskriftsformat - där kan du ställa in format, marginaler och layout. Lätt som en plätt - bara man vet var man ska leta. ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Billikanin
2011-02-10 10:44
#8

Tack så mycket allihop!

Kaj
2011-02-10 12:35
#9

#2 Det blir samma sak att ställa in utskriftsformat till A5 som att gå in under sidlayout och ändra format till A5
Teckensnitt od förminskas inte om du ställer om till A5. Detta får du såklart själv ta ansvar för om du t ex vill minska från 12 tum till 10 tum eller liknande.

guraknugen
2011-02-10 17:49
#10

#9: Okej, jag kanske förväxlade med någon sorts zoom-funktion eller något.

#8: Det var ju nästan en månad sedan någon skrev i denna tråd. Imponernade att du bemödade dig med att letad upp den bara för att tacka för hjälpen…

Glad

Upp till toppen
Annons: