Annons:
Etikettprogramvara
Läst 7593 ggr
sighni
2/23/13, 5:21 PM

Problem med att installera telia säker surf.

Jag lämnade in hårddisken till en firma för någon månad sedan. De skulle byta batteri och lägga till mer minne. Detta gjordes men anti-virusprogrammet (telia säker surf) fungerade helt plötsligt inte. Jag har varit i kontakt med telia flera gånger men de säger bara att jag ska avinstallera det gamla och ominstallera det nya säker surf. Det har jag och sambon gjort flera gånger nu utan att lyckas få datorn skyddad. Inte heller finns det något annat antivirusprogram installerat. Mer hjälp har de inte att komma med ): Internetuppkopplingen/täckningen är mycket dålig här men det ska inte vara orsaken dessutom hade vi samma antivirusprogram innan inlämningen. Vi har 2G): Det står ”slutför installationen. Vänta medan installationen slutförs….” i rutan när man klickar på ikonen för säker surf. Det är ett blått ”i” i en cirkel. Det ska vara en ”bock” i en grön cirkel. På status står ”Genomsökning efter virus” och ”schemalagda genomsökningar” uppdaterar. Följande är ”på” Deepguard, brandvägg, programkontroll och uppringningskontroll. Prenumerationen är giltig och det är fullständig prenumerationstyp. På statistik står det däremot att den gjort schemalagd genomsökning idag och utfört uppdateringskontroll igår. Ändå står det att installationen inte är klar. Märkligt! Ibland står det att uppdateringskontrollen misslyckas pga. att den inte når servern, timeout eller inte hittar IP-numret. Uppdateringservern heter fsosfi07.socfi.f-sos.net Den verkar uppdaterar trots allt för virus- och spionprogramdefinitioner är uppdaterade i dag och deepguard för 2 dagar sedan. På ”anslutning” är ” kontrollera anslutning” och ”använd min webbläsares http-proxy” i bockat. Igår hämtade den 4 F-secure program som heter ”scanner manager update”, ”gemini update”, ”hydra update” och universal system scanner”. Vi har försökt i flera veckor nu att få färdigt denna installation. Det känns inte bra när inte antivirusprogrammet är helt ok. Vi har bl.a. tampats med något som heter ”fsaua.tmp ” och hittat en del på nätet som tyvärr inte fungerat. Vi har provat att klicka på ”den här datorn”,” windows”, ”temp” och ”egenskaper”. Där skulle man då hittat någon lista med grupper och ändrat i den. Problemet är bara att någon sådan lista inte dök upp. Inte heller ”fsaua-reset.exe” hjälpte. Det där med att ladda ner saker är ju ingen höjdare med dålig internetuppkoppling och osäkert antivirusprogram. Finns det någon som kan hjälpa oss att få installationen slutförd? Är det någon inställning någonstans som är fel? Och det här med ”fsaua.tmp ” vad gör vi med det?

Annons:
Zepp
2/23/13, 7:25 PM
#1

Först o främst så gäller att man har en bra uppkoppling.. annars så kan det ta veckor att få instalationen genomförd!

Och rådet de kom med är riktigt.. funkar det inte så avinstalera med rätt avinstalitionsprogram.

Nu tror ju inte jag att det är det som är problemet.. utan er värdelösa uppkoppling, ni har slut på bredband.. därmed så får ni inte hem hela paketet, då ni överskridit er kvot.. det e därför man bara har mobilt som tillbehör till det fasta.

fsaua.temp är en Fsecure fil.. antagligen första delen av nedladdningen!

Gemeni och hydra är delar av Fsecures AV-programssvit.

Antingen pluggar ni in det fasta bredbandet eller så köper ni extra bandbredd.

fsosfi07.socfi.f-sos.net är Fsecures uppdateringsserver!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sighni
2/26/13, 8:54 AM
#2

#1 Man får väl ha det bredband som erbjuds där man bor antar jag. Det är inte lätt att köpa till något som inte finns!

Vi har lämnat in datorn och de ansåg att det var lika bra att byta antivirusprogram så det blir så.

Zepp
2/26/13, 11:08 AM
#3

Hjälper ju inte mycket om man inte har bredband till det heller.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2/26/13, 4:22 PM
#4

Vore det inte bättre de anslöt datorn till sitt fasta nät och låt AV-programet instaleras?

Föresten.. du har väl telefon.. då kan du ta ditt fasta via ADSL.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sighni
3/1/13, 8:52 AM
#5

Vi orkar inte krångla mer med datorn. Nu har vi ett antivirusprogram. Det räcker. Här finns inget fast bredband. Vi hade via telefonen tidigare men det blev hemskt dyrt.

Zepp
3/1/13, 12:22 PM
#6

Du får ju samma problem igen när det nya skall uppdateras!

Dvs din tilldelade datamängd tar slut och så får du vänta till nästa vecka med att surfa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: