Annons:
Etikettwindows
Läst 7176 ggr
Jalking
2010-11-06 16:18

Temp-mappen fyller hårddisken

Det gäller Vista…

C:\Users\Mtt Användarnamn\AppData\Local\Temp

Den mappen har blivit alldeles för stor, över 9 GB nu. Nästan 10% av C-disken.

Är det bara att ta bort innehållet manuellt, eller är det att tigga om problem?
Finns något smartare sätt att rensa?
Varför fylls den? Jag tror att t.ex. Adobe har bättre programmerare än att de helt enkelt har glömt en funktion som tar bort onödiga temp-data.

Annons:
guraknugen
2010-11-06 18:22
#1

Antar att det är i Windows som i alla andra operativsystem, att temp-mappen är just en mapp för temporär lagring och därmed borde det ju vara ofarligt att rensa den. Det som förvånar mig är att den inte rensas automatiskt. Man kan säkert rensa den med något lämpligt städprogram som förmodligen ingår i en standardinstallation av operativsystemet.

Lill-Kisse
2010-11-06 20:05
#2

Jösses! Finns det ingen inställning i Vista för automatiskt borttag av alla temp-filer när man stänger programmet? Om inte, får du slänga skräpet i papperskorgen. Något separat rensningsprogram för en så enkel sak ska inte behövas.

Jalking
2010-11-06 21:12
#3

Det verkar som om det i första hand är Adobe Elements som är boven i dramat. Alla foton som jag har redigerat på något sparas i tmp-mappen. Det fyller fort…
Sen sparas andra program en massa annat skit också.

[Beavis]
2010-11-06 22:30
#4

Kör Diskrensning som i alla fall i xp finns i Systemverktygsmappen.

Då rensar du ut alla tempfiler men du måste kanske göra en specialinställning så at den inte bara gör en standardrensning.

Glömde säga "bocka i ALLT på listan innan du startar rensningen

Jalking
2010-11-06 23:40
#5

Körde diskrensning med bra resultat. Jag har aldrig tidigare behövt använda den i någon dator, möjligen beroende på att jag inte har använt Adobe-program tidigare. De gillar tydligen att fylla folks hårddiskar.

Tack för hjälpen ni som har engagerat er i mitt problem!

guraknugen
2010-11-07 00:27
#6

Det kanske går att, som i alla andra operativsystem, skriva något skript som körs automatiskt varje gång man exempelvis stänger ner operativsystemet som då gör lite städjobb och liknande, eller åtminstone tömmer temp-mappen? Kanske en ful lösning, men då slipper man ju att göra det manuellt i alla fall.

Annons:
Lill-Kisse
2010-11-07 16:13
#7

#5  Din nya erfarenhet av sparade temp-filer, har nog med bildredigeringen att göra. Jag började nyss använda PhotoScape och det programmet sparar regelmässigt en kopia av min oredigerade bild i en separat mapp. Visserligen kan jag välja bort den funktionen, men samtidigt är det tryggt att ha den gamla bilden kvar en stund om jag ångrar mig eller vill försöka med en annan redigering.

Hur man än ser på saken, är det ju väldigt enkelt att radera temp-filerna, när man anser sig vara färdig med bildredigeringen.

Zepp
2010-11-07 18:06
#8

Lägg in CCleaner så rensas alla tempfiler varje gång du startar datorn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2010-11-08 12:45
#9

Som sagt CCleaner är ett utmärkt verktyg för att rensa (och gratis är det). Där kan du även ställa in rätt detaljerat vad du vill rensa respektive om det är något du vill ha kvar.

Men Temp mappen skall bara vara att ta bort

Netbor
2018-03-20 17:36
#10

Detta program Manyprog PC Cleaner snabbt och enkelt städa upp din dator eller bärbara dator från onödiga filer.

Upp till toppen
Annons: