Annons:
Etikettövrigt
Läst 2896 ggr
johan-ahlback
10/31/09, 6:43 AM

Dropbox - dela dina filer mellan olika datorer.

Jag var med om ett skräckscenario nu inatt. Min laptop dog tillsammans med ett omständigt skolarbete i flash med en massa actionscript 3.0 kod. det har tagit mig dagar att göra uppgiften.

Först så brast jag nästan i gråt, tills jag kom på att jag skaffat dropbox.

När jag slog på den stationära så letade jag på dropbox mappen och voila! Där ligger alla filer. hela och rena.

Magi säger du. jag säger dropbox. Du kan lagra upp till 2 Gigabyte på ett gratis konto. och mappar uppdateras utomatiskt. dessutom om du sitter på annan dator kan du använda webbsidan för att komma åt allting.

Är det värt det? ja för tusan.

Så klicka här och registrera dig (det ger mig 250mb extra utrymme)

Eller om du inte vill ge mig utrymma kan du klicka här

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

Annons:
DesK
10/31/09, 9:29 AM
#1

Tusen Tack!  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan-ahlback
10/31/09, 3:33 PM
#2

Kom ihåg att installera programmet på er huvuddator så ni kan börja använda det.

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

Zpookey
11/2/09, 11:30 AM
#3

Har kört detta detta i alla mina datorer (både mac och pc) samt på min iPhone ett bra tag nu…funkar klockrent. :)

MichaelE
11/2/09, 1:51 PM
#4

I annat fall om man har tur, dvs att det inte är hårddisken som lade av utan något annat i datorn som gör att den inte går att starta så går det alltid att koppla ur hårddisken och sedan koppla den till sin andra dator som en extern hårddisk och sen är det bara att kopiera. Enda krångliga här kan bli kablarna och dem kostar ju…

spliff
11/2/09, 4:47 PM
#5

#4 Precis, så slipper man använda Dropbox, för det var väl det du menade. *förvirrad*

johan-ahlback
11/2/09, 6:33 PM
#6

#4 dropbox är inte bara backup utan ett sätt att dela filer med andra datorer.

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

Annons:
MichaelE
11/2/09, 8:58 PM
#7

#5 jo, precis. måste sluta skriva på min lunch under de sista tio minuterna utav den. Det blir bara fel när skriver då - har för bråttom.

rumpino
11/2/09, 11:18 PM
#8

dropbox verkar grymt. jag är dock lite tveksam till priset, känns det inte lite högt? jag har ett par hundra gb foton tex .. det blir mkt pengar varje månad. el så är jag snål  :)

nämnde detta i en tidigare tråd

Zpookey
11/3/09, 10:21 AM
#9

#8
Om du tänker synka alla dina bilder så blir det dyrt…då är det bättre att du bränner ner dina foto på skiva.
Dropbox lämpar sig bättre till att synka andra filer som inte är så stora. 2 GB (gratis) räcker länge.

Farwuq
9/5/12, 12:49 PM
#10

Dropbox är toppen.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hawknestgrove
9/5/12, 7:20 PM
#11

Helt suveränt…… bara älskar det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Farwuq
9/6/12, 7:06 AM
#12

Det finns SkyDrive också.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

beem
9/6/12, 12:26 PM
#13

Jag tycker det skulle vara en bra ide om vi kunde få artiklar om tex Sky Drive och Drop Box mm.

Någon som kan och känner sig manad ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
9/6/12, 3:06 PM
#14

Skrev detta på Fotoifokus för ett tag sen; är nog lika aktuellt idag:

Har sett en del frågor här på forumen och har en del egen erfarenhet av problemet med att diskar dör eller liknande. Det är ju en smärre katastrof när det inträffar, men om man säkerhetskopierar allt eftersom blir det inte lika stor plåga. Skall ge er ett par tips här:

Extern disk - billigt och bra, snabbt att säkerhetskopiera och funkar att bära med sig. Nackdelen är ju att även den disken kan gå sönder eller att den blir stulen vid ev inbrott. Har en kompis som har 2 st diskar som han varvar med att ha en hemma och en hos sina föräldrar, men det är ju alltid lite diskrepans mellan backupperna.

Microsoft Skydrive - 25 GB gratis. Fördelen är ju att den alltid finns där, åtkomligt från alla ställen och kräver ingen installtion av ngt, allt sköts via webbläsare. Nackdelen är att de ibland ändrar saker lite som de vill, man måste använda webbläsare. http://bit.ly/HzvpCM

Dropbox - Synkar valda katalogen på din dator med deras servrar på nätet. Mest utnyttjar jag den till att hålla katalogen "mina dokument" på hemmadatorn med deras. Fördel är att jag når mina filer överallt där det finns nätkoppling och på min mobil om det krävs. Installtion av en liten klient krävs dock. http://db.tt/CuQsApy

Crashplan - I mina ögon en ren fotobackup. Ngt långsam om man har många bilder första gången den backar upp dem, för mig tog det ett par dagar, men det beror på att den mest jobbar när datorn inte används av mig. Ganska rimliga priser och det finns en testversion som funkar gratis i 30 dagar. Finns för win/mac/linux/solaris(!) www.crashplan.com/consumer/download.html • 97 clicks via bitly" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://bit.ly/Hzw3QD

Det finns massvis med flera olika alternativ, men dessa har jag testat själv och kan rekommendera.

Glöm inte att säkerhetskopiera dina filer och foton nu!

--
Om man inte har så mycket att lagra, så kan man få 2GB gratis utrymme via länken nedan på Dropbox (2GB account is free!http://db.tt/CuQsApy)

beem
9/6/12, 3:46 PM
#15

# 14 Tack för det. Riktigt bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Hawknestgrove
9/6/12, 8:54 PM
#16

sen vet jag inte hur det är med andra internetleverantörer, men Telia har ju också "säker lagring" den enklaste varianten är ju den som inet uppdaterar sig själv, menb den är bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ru4real
9/7/12, 12:14 PM
#17

De flesta leverentörer har ngn form av lagring för sina kunder, men de jag beskrev i #14 har fördelen att de är operatörsobundna, man kan accessa dem överallt, ifrån allt och är inte knuten t tex telia el bredbandsbolaget.

997
9/7/12, 9:51 PM
#18

Själv använder jag Ubuntu One, funkar både på Ubuntu och Windows och man får 5gig gratis utrymme. Du kopplar upp dig mot molnet (kan ställa in så det görs automatiskt när du startar dator). Du ställer in vilka mappar du vill koppla till molnet och sedan laddas filerna i dessa mappar upp automatiskt mot molnet.

Dropbox har jag mindre trevlig erfarenhet av. Laddade upp mappar där, som jag sedan laddade ner på en annan dator och då var innehållet helt borta!

ru4real
9/7/12, 10:00 PM
#19

Dropbox är lite pyssligt att få att funka helt ordentligt, man får läsa på först. Men du skall ju inte ladda upp filer, man synkar katalogerna. Så om du tar bort ngt på dator A så försvinner det naturligtvis på dator B. Man får synka först, sen avinstallera klienten om man inte vill att ändringarna skall slå igenom på dator B sen.

Hade dock ingen aning om att Ubuntu One funkar på windows? Annars kör jag det på mina ubuntumaskiner, även om de är virtuella.

997
9/8/12, 8:02 AM
#20

#19 Nu skall jag inte sitta och garantera att Ubuntu One fungerar på windows, för jag kör aldrig windows själv och har av naturliga skäl inte provat om Ubuntu One fungerar på windows. Men det finns klient för windows.

Det du nu skriver om hur man får Dropbox att fungera kände jag inte till när jag använde Dropbox, så missödet hade, som du antyder, kunnat undvikas om jag läst på ordentligt. Men jag tycker att det är lättare att begripa sig på Ubuntu One.

Annons:
Upp till toppen
Annons: