Annons:
Etikettinternet
Läst 6522 ggr
Zabbio
2009-06-17 17:38

Hur säkert är vpn?

Hejsan igen:P Jag skriver mycket nu, sså går det när man är okunnig :P

Hur säkert är VPN-kryptering egentligen? Hur hemlig är jag?

Tex allteles ighost.. funkar det?

Har efter lite kluddande och att sy ihop två manualer (den för ubuntu med ighost och macens egen hjälpsida om vpn-anslutningar) troligen fått det att lyckas..  det står att jag är ansluten iaf..

Och förresten, hur vet mn vad som är lagligt att ladda ner och vad som inte är det? Har hittat en sida med olika filmer som kan laddas ner, gissar att det är olagligt, men det står ju inte precis med röd text i toppen 'OBS!!! olaglig nerladdning OBS!!!" :P

Spelar det någon roll om det är svenska eler utländska sidor, tex?

Men framförallt.. är VPN kryptering säkert? Och vad finns det för nackdelar? Hastigheten kan sättas ner har jag hört? Mer?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2009-06-17 19:10
#1

ok.. om man kryssar av ''skicka all trfik över vpn''.. hur vet man vad som går över vpn och vad som inte gör det?

adium/msn krånglade med ighost igång innan, så jag klickade av det och nu funkar det.. det står att ighost är aktivt, men jag vet inte vad som går igenom den?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2009-06-18 01:56
#2

Gah! Kan jag få msn/adium att gå utanför vpn-tunneln men behålla all övrig internet trafik i den?

Hur vet jag vad som kommer igenom vpn och vad som inte gör det? Om jag klickar i "skicka all trfik över vpn" funkar inte adium/msn, men klickar jag av det funkar det - fast då vet jag inte vad som går igenom vpn eller om allt går utanför?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zpookey
2009-06-18 20:48
#3

Vad som går igenom en VPN beror helt på omständigheterna.
Använder du en VPN för att ansluta dig till ditt jobb t ex så kan du välja att all annan trafik som inte har med ditt jobb att göra går utanför VPN:en.

Men i ditt fall antar jag att du vill ansluta dig via en VPN för att ladda ner och vara anonym? I så fall har du två val.
1. Låta ALL trafik gå via VPN.
2. Låta ALL trafik gå UTANFÖR VPN.

Den typen av VPN du vill använda är en slags tunnel för att ta dig från dig till någon del av internet.
Väljer du alternativet att inte gå via Gateway på VPN-sidan så kommer ingen trafik att gå via VPN eftersom att din dator kommer att leta efter en sida att ansluta till…och den sidan går att komma åt både i VPN och utanför….vilket gör att datorn väljer att gå utanför.

Som om du klickar av att du inte vill att all trafik ska gå via VPN….så kommer ingen trafik att gå via VPN.

Det går att komma runt detta men det innebär att du behöver kunna programera statiska routes etc…och för varenda sida du vill kunna komma åt genom VPN.

Sen gällande din fråga om vad man får och inte får ladda ner…
Du kan nog lätt förutsätta att allt som det inte står att det är lagligt att ladda ner är olagligt att ladda ner.
Sen undrade du om nackdelarna med VPN….det beror på. Oftast blir hastigheten lidande.

Men vad menar du med hur säkert det är?
Visst…trafiken är krypterad men det är inte speciellt svårt för en operatör att se vad det är du tankar. De kanske inte kan se exakt vad som finns i varje paket du tankar ner men det går att se vilken fil du klickat på för att påbörja nedtankningen. Alla större operatörer har utrustning som t ex PacketLogic där man kan övervaka alla paket som passerar…oavsett om du går via VPN eller inte.

Zabbio
2009-06-19 02:59
#4

Irriterande, så allt om att VPN är så säkert är bara strunt? :P

Meh.. kan alltså inte använda vpn och msn samtidigt.. tråkigt.. menmen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[PeterWem]
2009-06-19 10:08
#5

"De kanske inte kan se exakt vad som finns i varje paket du tankar ner men det går att se vilken fil du klickat på för att påbörja nedtankningen."

Även om all trafik är krypterad i en VPN? Jag förstår inte hur.

Uptowns
2012-11-07 14:44
#6

Dagens VPNs skyddar dig faktist på ett väldigt bra sätt. Problemet är att hitta en som inte sinkar din uppkoppling allt för mycket.

Mer läsning: http://laddagratis.se/anonine/

Annons:
ru4real
2012-11-07 18:12
#7

VPN är säkert, det är därför många företag använder sig av det för t ex distansjobbare och liknande. Det funkar enkelt sätt så att man öppnar en tunnel mellan dig och den dator du ansluter mot (som kan vara en dator som skickar din trafik vidare helt anonymt).

Vill man vara ännu mer säker (paranoid) kan man köra vpn genom vpn, och får då dubbel säkerhet, men jag antar att hastigheten kommer att sjunka markant mycket.

Det finns även ett separat nätverk som går via TOR (The Onion Router). Men, inget jag rekommenderar för nedladdingar (man ber tom folk att inte fildela via TOR), det går väldigt segt. Dock extremt bra för säkerhet.

Dock, om du kör VPN på IP v6 så finns det ett säkerhetshål, om du inte kör det än (eller din leverantör) behöver du inte bry dig. Har du inte ändrat ngt så kör du med största säkerhet på IP v4.

Ipredator är "svenskt", startat av the piratebay.

Och du, om du funderar på om den filmen du tänker ladda ner är olaglig, så är den säkerligen det. Enda lagliga alternativet för film är väl streamat via t ex Netflix eller ngn av de andra. Men inget för nedladdning.

Länktips (tyvärr inga svenska sidor);

http://lifehacker.com/5902397/how-to-make-vpns-even-more-secure

https://torrentfreak.com/how-to-make-vpns-even-more-secure-120419/

http://www.sitepoint.com/forums/showthread.php?655782-How-to-stay-quot-secure-quot-VPN-Proxy-or-Tor

ru4real
2012-11-07 18:54
#8

Hittade en billig vpn-leverantör, med bra instruktioner, https://www.anonine.com. ca 40,-/månad.

Upp till toppen
Annons: