Annons:
Etikettinternet
Läst 5366 ggr
Zabbio
6/4/09, 4:56 AM

Internet TV?

Har bara hört lösa ord..

Men finns det någon slags internet TV? Alltså, någon internet sida där man får utbud av olika TV shower, filmer m.m., kanske som funkar iungefär som vanlig TV?

Bryr mig inte om ifall det kostar nån månadsavgift eller så, men det ska vara bra kvalitet och fungera.. inte som såna sajter med länkar till filmer som sen inte funkar helt :)

Grejjen är att jag insåg att jag totalvägrar betala alla kostnader för att kunna se på TV i min nya lägenhet, speciellt som utbudet inte är drömen precis.. då betalar jag hellre nån internet tv, om det nu finns.

Jag vet inte riktigt hur TV4 anytime eller så fungerar.. det funkar inte på min mac iaf.. :/

Men hur är det, har jag fel för mig eller finns det något liknande det jag letar efter?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Inkanyezi
6/4/09, 1:03 PM
#1

Det finns utsändningar via nätet från massor av källor, det är bara att leta, men det hänger till stor del på din bandbredd om det kan bli njutbart eller inte. Strömmat bild och ljud tar större bandbredd än andra media, och det är inte alla "bredband" som har kapacitet så det räcker.

Det pågår också diskussioner i lagstiftningssammanhang huruvida datorn ska räknas som tevemottagare, och Radiotjänst förefaller vilja avgiftsbelägga också innehav av dator med bredbandsanslutning. Än är det inte så, men det verkar ju, mot bakgrund av IPRED och annan idioti, fullt möjligt att en sådan tillämpning av lagen går igenom.

Så om du har flera megabit per sekund kan du kanske se på teve via datorn, förutsatt att din dator har de rätta insticksprogrammen till webbläsaren för att visa media; det finns flera system, men alla funkar i Windows, jag vet inte hur det är med Mac, har inte kollat, min bandbredd räcker inte för att titta på teve, och jag har inte heller insticksprogram för alla system som används. Jag kör Ubuntu.

Radiotjänst vill nog gärna tvinga av oss pengar även om "bredbandet" är för långsamt eller om vi inte har insticksprogram för att titta på skiten. Vi får se hur det utvecklas.

Den enklaste lösningen är ju annars att ha en vanlig teve eller ett instickskort (finns i USB) så att du kan ta emot de vanliga sändningarna, men bryta mot nuvarande lag genom att strunta i att anmäla det och alltså inte betala.

Zabbio
6/4/09, 2:05 PM
#2

Det är inte TV licensen jag inte vill betala (eller ja..jag längtar väl inte efter den heller..) men det är boxar, startavgifter  osv för 2500kr, bara för att kunna se basutbudet som är inbakat i hyran.. tillsammans med startavgifter på tele och bredband är det 4100kr att punga ut med första månadaden! Och jag vägrar helt enkelt betala de 2500 för nåt jag nästan inte använder, om jag sen vill ha den enda kanalen jag är intresserad av kommer det kosta 160kr extra i månaden.. och så vitt jag har förstått kan jag inte ens välja ett annat TV bolag..

Jag är jättedålig på sånt.. meb är 100/10 mbit bandbredd bra nog att se på TV med?

Macen är inte helt perfekt när det kommer till insticksmoduler.. hittils har jag lyckats se på det mesta, utom TV4 anytime där jag inte ens kommer in på sidan.. :/ Men ska köpa en liten bärbar, värsta fall får jag använda den att se på.. x)

Men vad är det för slags sajter som finns? Är det ''bara'' sajter med länkar till program, eller finns det något slags strömmande TV?

Vad kostar en sån usb-instickskort och vilka ksanaler får man in på det?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Inkanyezi
6/4/09, 2:30 PM
#3

Jag, eller rättare min fru, tittar bara på en del utländska kanaler som vi har hittat via nätet. Kubansk teve sänds exempelvis, men bandbredden är usel, så det funkar inget vidare. Och 100 megabit downrate räcker för att titta på strömmad teve, om du verkligen har så hög bandbredd.

Zabbio
6/4/09, 2:51 PM
#4

#3 Jag flyttar nästa månad, så jag har inte beställt någon bandbredd alls än, men det jag tittar på är 100/10mbit, vet inte om det är 100 downrate eller tvärtom.. :3 Är dålig på sånt.. det som finns att välja på är 10/10mbit, 100/10 mbitoch 100/100mbit.. priset skiljer så lite mellan 10/10 och 100/10 så jag tar nog mitten valet där.

Kommer nog sakna att ha TVn påslagen när jag är hmma ''som sällskap''.. men får väl lära mig hur radion fungerar istället x) Billigare och mer miljövänligt också.. de flesta programmen och filmerna går ju att hitta streaming online om man söker och står ut med engelska.. för det är inte väer om pengarna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Inkanyezi
6/4/09, 3:16 PM
#5

När det är "asymmetriskt" är det olika siffror, och om det är samma siffror är det symmetriskt. 100/100 är bra om man själv har en server, eller om man vill komma åt sin hemmadator utifrån och ladda ner saker från den. 100/10 är också rätt hygglig fart, och det räcker för att ha en webbserver som inte har högar av grafik till varje sida eller video som ska strömmas. 10/10 är bra mycket bättre än vad jag har (0,5/0,03).

Jag gissar att även 10 megabit/sekund är tillräckligt för strömmad media, men kanske någon annan vet bättre vilken bandbredd som krävs. Min räcker i alla fall inte.

Hjortronsylt
6/4/09, 4:02 PM
#6

/ Zabbio /  Det går alldeles utmärkt att titta på streamad TV med bara 24 Mbit, som vi själva har.

På Play-sajterna TV3, TV4, SVT, kanal 5 med flera, så går det att se flertalet av dom program som visas på vanliga TV'n. Det mesta att se är dessutom gratis.

Vill du se på amerikansk TV (CSI, Weeds etc. ) så är det också gratis. Det är bara att installera programmet Hotspot Shield.

Annons:
Zabbio
6/4/09, 4:29 PM
#7

#5 ok, men vad innebär det?

#6jo, kollat lite på dem :) Finns även andra sajter man kan googla.. det jag saknar är nåt ställe där det bara rullar på, typ som webradio.. men annars går det ju att leta upp vanliga program :)

funkar det där hotspot för mac?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hjortronsylt
6/5/09, 1:45 PM
#8

#7   Ja, Hotspot Shield fungerar på MacOS och finns att läsa om och hämta här.

Inkanyezi
6/5/09, 1:57 PM
#9

Siffrorna 100/100 säger att du kan både sända och ta emot med 100 megabaud, 100/10 betyder att du kan ta emot 100 men sända högst 10, 10/10 betyder att du både tar emot och sänder med 10 megabaud. 10 megabit per sekund var mer eller mindre standard i nätverk fram till sekelskiftet, medan numera 100 megabit/s är vanligast, men i företagsnätverk går man nu ofta upp till gigabit som är tio gånger snabbare.

Bredband är ett mycket luddigt begrepp, också min ComHem-lina kallas ju så, fast jag aldrig får mer än ungefär en halv megabit i sekunden. Det är ganska stor skillnad på olika "bredband", och en del närmar sig gränsen för vad en kopparlina kan klara. ADSL via telefonledningen dras med stora problem och är ofta långt ifrån så snabbt som leverantörerna vill att användarna ska tro. Ofta är ledningsförläggningen för telefoni rent olämplig för de höga hastigheterna, där den rent fysiska topologin hos själva kopparledningen kan vara avgörande för hur fort det kan gå. Exempelvis ett litet veck på ledningen kan ta ner hastigheten till en tiondel eller ännu lägre.

Om man har exempelvis ComHem kan det vara bättre att abonnera på deras tjänster om man vill ha teve, eftersom den trafiken tillåts använda betydligt större del av deras bandbredd. Där är det en koaxialkabel, som har mycket större kapacitet än en telefonledning. Bredbandsbolaget har också lösningar som är bättre än telefonledningen. Men som sagt, jag vet inte precis hur stor bandbredd som behövs för strömmad media.

Zabbio
6/5/09, 9:20 PM
#10

Lägenheten jag flyttar till har nåt som kallas ''staden i staden''.. jag är egentligen inte helt förtjust eftersom det är svindyrt att starta upp och dessutom låser mig i val av framförallt TV utbud..

Mest är det TVn som stör, telefoni och internet är överkomligt i startpris och spå vitt jag kan bedömma, vettigt i övrigt pris.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Inkanyezi
3/18/13, 11:11 AM
#11

Jag har kollat igenom lite mer information om tevelicensen, och formellt ska man inte behöva licens för en dator med internetanslutning, eftersom det inte förekommer någon utsändning (rundradioutsändning) via Internet, något som inte alls är möjligt. Se artikel i SVD av Gunnar Karlsson.

Program som sänds ut går alltså ut utan någon förfrågan från mottagaren. Det är inte analogt att ratta in en kanal på teven jämfört med att gå till en webadress där programmet finns. För att programmet ska komma till datorn krävs att användaren tar kontakt med servern där programmet ligger och får det utdelat. Inget program sänds annars till mottagaren.

Så allt tugg om "teknikneutralitet" från tjänstemennen på Radiotjänst AB är båg, ett försök att vränga lagen, ett sätt att ta politiska beslut bland tjänstemän i ett företag. Lagen är mycket tydlig på att den inte är teknikneutral när det gäller begreppet utsändning, vilket alltså inte sker på Internett, inte är möjligt på nätet. För att ta del av utbud på nätet räcker det inte med att ha en dator med bredbandsanslutning till Internet. Man måste också:

  1. installera ett särskilt program för att avkoda sändningen
  2. begära av en server på nätet med en förfrågan att materialet ska gå till den egna datorn
  3. ha tillräcklig bandbredd  och grafikkapacitet för att programmet ska kunna ses

Det första är vad som är nödvändigt för att alls kunna se utbudet. Alla datorer har inte programmet som krävs. Det räcker inte med en webbläsare, utan man måste också ha en insticksmodul till webbläsaren, en insticksmodul som inte ens finns till alla operativsystem för datorer. Om den insticksmodulen saknas kan datorn inte alls ta emot utsänd dataström ens när man har begärt att få den.

Det andra är vad som lagligen skiljer datorns mottagning från rundradio, det som i lagen definieras som sändning. En uttryckligen begärd dataförbindelse är inte utsänsning av rundradio/television. När man måste säga till servern i andra änden att skicka dataströmmen har man lämnat den region som Radiotjänst råder över.

Det tredje villkoret påverkar egentligen inte lagtillämpningen. Det finns inget krav på att man ska kunna få en viss kvalité på mottagningen.

Så Radiotjänsts krav bygger på lagvrängeri, där man omdefinierar VOD, video on demand, till rundradiosändning, trots att det utskickade materialet, dataströmmen, inte går ut till alla anslutna datorer. Videoströmmen går enbart till datorer där användaren begär att få den. Så länge ingen sådan begäran har skickats finns ingen utsändning.

Halvdansken
3/18/13, 11:35 PM
#12

Lito OT, men varför skulle radio vara mer miljovänligt än TV?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kefa
3/24/13, 4:30 PM
#13

En fråga: Hotpott Shirley är väl inte gratis? Nr jag laddar ner den så kostar den.

Annons:
papa-bear
3/24/13, 9:47 PM
#14

#11 så radiotjänst försöker göra samma sak som slv, att det de säger är lag, fast lagen säger annat?

Inkanyezi
6/24/13, 12:17 PM
#15

#14  På det viset är det, och nu har Förvaltningsrätten i Luleå hjälpt dem att vränga lagen, genom att döma datorinnehavare till att betala licens.

Förvaltningsrätten är med andra ord korrupt och vränger lag, vilket borde påtalas.

Enligt lagen är det skillnad på att begära videoutsändning till en dator och att ta emot en rundradiosändning som går ut till alla som är anslutna till nätet. Det finns alltså ingen utsändning till min dator, eftersom jag inte har begärt en sådan utsändning.

Radiotjänst och Förvaltningsrätten dillar i nattmässan med något om att deras resonemang skulle vara "teknikneutralt", men lagen är de facto inte teknikneutral. Den definierar tydligt att en apparat som är inrättad för att ta emot rundradiosändning av television är en mottagare som är licenspliktig. En dator kan inte ta emot rundradiouständning om man inte har en särskild insticksmodul, dongel eller kort, för att avkoda rundradiosändningen. All annan trafik till datorn sker via särskild begäran om att öppna en kommunikationskanal, och den skiljer sig teknikmässigt från vad lagen definierar som television med avseende på licenskrav.

Som Radiotjänst presenterar sin sak skulle en teveantenn utan mottagare vara lika licenspliktig som en teveapparat som kan ta emot programmen. Att jag har bredband ger mig inte möjlighet att ta emot rundradioutsändning, eftersom jag inte har någon apparat som kan ta emot sådan sändninge. Jag kan inte heller ta emot programmen som de delar ut via nätet, eftersom det saknas insticksprogram för mitt system. Ändå vill Radiotjänst avkräva mig teeavgift, helt i strid med lagen.

Kaj
6/24/13, 1:29 PM
#16

Som sagt idag kom domen att även datoranvändare måste betala TV licens.

Om du har en något sånär modern TV så brukar den ha inbyggda tjänster för SmartTV - innebär att du via din router kopplar upp din TV mot Internet. Där finns flera appar för ex ViaPlay, SvtPlay TV4 Play TV3 play mfl. Om inte apparna finns kan du alltid ladda ner dem från Google Play (de flesta kör nämligen Android).

Har du en äldre TV men trots det har en TV som har en ledig HDMI port kan du köpa en liten manick som ger dig en SMART TV. Det finns två som är ung. likvärdiga och det är PicNord och Rikomagic. (Det är förmodligen identiska men bara paketerade under olika namn).
Där kan du ladda ner appar för alla Playkanalerna (SVT, TV4 ViaPlay, TV3 ….. från Google Play och installera). Den går ut mot Internet via din Router så den blir som en dator i sig precis som vilken annan Smart TV som helst.
Båda går under benämningen Mediaspelare därför att du på den även kan koppla in en USB disk och lägga alla dina Filmer, TV serier, musik, bilder mfl där och spela upp dem direkt på TVn. Jag har ex lagt in ca 100 filmer på min mediaspelare och sedan via en funktion i mediaspelaren så går den ut på internet och uppdaterar med info om handling, skådespelare, inspelningsår, speltid, snygga omslagsbilder med mera. När man sedan startar mediaspelaren så ser man filmerna som bioaffischer och kan se detaljinfo om respektive film.
Om din TVs HDMI port inte klarar av att leverera ström måste du köpa till en extern strömadapter som kostar ca 100 kr (1 amp 5 Volt). Detta är alltid att föredra för då får du full ström och inte bara det som din HDMI port ev. klarar av att leverera.
Dessa mediaspelare/smart TV kostar mellan 500-600 kr men då får du alltså även en mediaspelare på köpet
Vet at Rikomagic är på gång med nästa version kallad 4 för den körs på en 4 kärning processor med 2GB ram och 8 Gig lagring. Den kommer att bli lite dyrare så klart (runt 800-900 kr - finns nu på Dustin) men har en mycket bättre prestanda och absolut senaste Android förinstallerat än ovan angivna modeller. PicNord är också på G med version 4.

Inkanyezi
6/24/13, 1:55 PM
#17

#16 Kruxet är väl närmast att det inte handlar om en tevemottagare, utan om en dator. När det gäller tevemottagare har praxis varit att den är avgiftspliktig vare sig den kan ta emot program eller inte, dvs det spelar inte någon roll om den är av en äldre typ som inte kan ta emot utsändningar via nyare teknik, eller om den är trasig; i och med att den är gjord för att ta emot utsändningar är den licenspliktig.

Datorn är en annan historia. Den är inte gjord för att ta emot utsändning av program, och tekniken bakom medger inte heller utsändning, utan program kan endast tas emot om de beställs. Det kräver dessutom installation av särskild hjälpteknik, som anslutning till något fördelningsmedium med tillräcklig bandbredd och installation av program för att avkoda flödet.

Så frågan om hur man kan jiddra med en teveapparat är inte relevant i det här sammanhanget. Radiotjänst kräver en licensavgift för något som inte är en teveapparat, och jag har inte någon teve, och inte heller på min dator är det möjligt att, trots anslutning till Internet, ta emot teveprogram. Rundradioutsändning, som är definierat i lagen, och per definition en teknik, är inte teknikneutral, och det är inte möjligt att sända via Internet eller ta emot på en dator annat än om man har särskild hårdvara anpassad för det. Om datorn skulle hanteras rättsligt så som man jhar gjort tidigare med tevemottagare, skulle den vara avgiftspliktig också utan anslutning till nätet. Det är ganska lätt att inse orimligheten i detta.

Vi är ganska många som faktiskt inte vill ha någon teve, och som ser det som ytterligt orätt att kräva oss på en avgift för någonting som vi inte nyttjar, och som vi inte heller har utrustning för att nyttja. Radiotjänsts agerande är djupt orättfärdigt, de är skurkar, och jag vill inte ha några sådana att bestämma över mig.

Men grunden för min absoluta vägran att betala är att det enligt lagen inte handlar om utsändning av television. Radiotjänst kan inte genom ett administrativt drag plötsligt ta ut avgift av alla. Vi som har valt bort teve borde ha den rätten, även när vi behöver dator för andra tjänster som vi kan få via nätanslutning p2p eller Internet.

[VSK]
6/24/13, 7:45 PM
#18

Jag som aldrig har ägt en TV och aldrig sett SVT:s utsändningar på nätet ska alltså betala ändå om jag har tillgång till en dator, logiskt. Jag funderar nu på att fakturera Regeringen eftersom de har möjlighet att se mina copyrightskyddade bilder på Facebook.

"delvis kopierad text från internet"

Fridaybrew
6/27/13, 9:47 AM
#19

Testa Netflix gratis i en månad vettja, Det är den bästa jag har testat på och värt sina 69 kr i månaden. man kan titta på mobilen, sin tv , dator. Om man åker bort kan man fortfarande logga in. det är som att ha med sig sin filmsamling vart man än är.

HBO, Viasat och de andra som jag testat har inte varit i närheten av smidigheten och kvaliteten som Netflix har. Netflix kommer även ihåg vart i filmen du pausar, så kan du åka hem till dina föräldrar och fortsätta titta där. Kom bara ihåg att logga ur dig när du loggar in hos andra.

/Fridaybrew

Inkanyezi
6/27/13, 10:02 AM
#20

#19 skrivet av Fridaybrew  Du har nog missat själva grejen, att vi inte vill titta.

Annons:
Fridaybrew
6/27/13, 10:17 AM
#21

Skrev till TS så det är lugnt =)

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: