Annons:
Etiketthårdvara
Läst 6440 ggr
Hawknestgrove
2009-03-22 21:01

HUr funkar dessa skivspelare?

http://www.tradera.com/Skivspelare-med-US-kontakt-for-LP-EP-78-45-33-varv-min-auktion_86452371

Köpte en sån här för en billig penning på Tradera. Alldeles ny och så, men till och med min datordoktor går bet på att spela in LPskivor till datorn med den… Hur gör man?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Inkanyezi
2009-03-22 21:55
#1

Det kan tänkas att det behövs en drivrutin, och den kan du i så fall troligen hitta på nätet. Sedan borde mediaspelaren klara resten. Om den är alldeles ny borde det också finnas en CD med program och eventuell drivrutin.

Hawknestgrove
2009-03-23 15:41
#2

Ja jag fick med en Cd, men fattar inget av det i alla fall…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gustav-IV
2009-03-23 15:44
#3

Antar att du kopplar in den till datorns anslutning för "inkommande ljudsignal".

EDIT: Kanske missförstod din fråga. Du har alltså kopplat in spelaren, men kan inte spela in?

EDIT IGEN: Det verkar som om du har både usb och vanlig "ljudkontakt" på spelaren. Stämmer det?
Använd i så fall ljudkontakten (ej usb). Jag antar att du kör Windows, och då finns det antagligen där någon ljudinspelare.
Använder du ljudkontakten så ska du inte installera någon drivrutin, det finns som standard i windows och är _inte_ specifik för varje fabrikat etc.

Hawknestgrove
2009-03-23 16:32
#4

Exakt. OCh installerat programmet, som följde med på CD audacity hette det. Sen kopplade jag till USBkontakten och då hittade liksom inte datornskivspelaren. MEn det rörde sig på ljudskalan i ljudprogrammet. MEn jag ville ju köra över till hårddisken…..Ljudkontakten kopplade jag inte in, då jag inte har någon sån typ av ingång på min dator ens…. Det var en sån med en röd och en vit kontakt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gustav-IV
2009-03-23 16:41
#5

Har du ingen ljudingång? Inte ens mikrofon? Om du har mikrofon, kolla då vad som sitter bredvid den anslutningen och anslutningen för högtalare. Eller har du inga sådana heller?

Om inte, vad är det för dator? Bärbar?

Gustav-IV
2009-03-23 16:44
#6

Men du, vänta. Om det rör sig på ljudskalan så fungerar ju skivspelaren…

I så fall är det ju programmet du inte vet hur det fungerar, eller?

Kan du höra ljudet?

Annons:
Largo
2009-03-23 16:46
#7

Gunilla, vi fixar detta. Bara slå en pling när du har tid.

Lars.

Gustav-IV
2009-03-23 16:57
#8

Lars: Det kan ju vara kul för oss andra att få reda på vad som inte stämde.

Hawknestgrove
2009-03-23 17:49
#9

Skönt att ha hjälp så nära! Känner mig ju sk*tdum……Tungan ute Bra med två datordoktorer, de kompletterar varandra suveränt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

beem
2009-03-23 19:58
#10

Jag vill också gärna hör hur det går och vad som blev fel.

Funderar på att köpa en spelare för att föra över LP skivor.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Hawknestgrove
2009-03-24 14:00
#11

Då kan du gå i på Tradera och köpa min. JAg är för datordum för denna modell. Skivspelaren funkar, det är bara det, att jag har hört mig för med folk på Ubuntu och man ska vara datorfreak för att kunna greja med sånt.

OM du söker på Google på Sound One Go 2900 så ser du tråden där.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=163&t=33574&p=301466#p301466

Får köpa mig en dyrare och mer lättskött variant på Claes Olsson i stället. Den kan man visserligen bara köra över till SDkort eller USb, men det gör ju inget. Vad som helst för att få bort den vidriga 80-talsmöbeln( stereomöbeln) från rummet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gustav-IV
2009-03-24 14:22
#12

#11. Jag tycker det är en ganska skön känsla när man till slut inser att "näe, det där var inte min grej". :-)

Men du, varför kollade du med Ubuntufolk? Använder du Linux/Ubuntu?

Hawknestgrove
2009-03-24 18:01
#13

Nä, men det var där jag hamnade, när jag googlade på Sound One….Det var det enda stället jag såg något om dessa skivspelare.OCh de har alltså bra renomme, men som sagt, jag är nog lite för dum. Så den som vill köpa en, kan gör sig ett klipp nu….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
beem
2009-03-25 16:54
#15

Gunilla

Du skriver så här: Den kan man visserligen bara köra över till

SDkort eller USb, Andra spelar, tex Clas Olsson, som du nämner------vad är det för skillnad ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Gustav-IV
2009-03-25 17:12
#16

I de flesta fall fugerar ens gamla stereo om man vill mp3:a skivor. Eventuellt behöver man komplettera med en ny sladd a 50:- och något gratisprogram som man kan tanka ner.

Det hela förutsätter att man har linjeingång på datorn, vilket de flesta stationära datorer har.

beem
2009-03-25 21:25
#17

Jag hade tänkt spela av LP skivor och sen bränna på CD.

Går det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Gustav-IV
2009-03-26 00:50
#18

#17. Absolut. Du kanske får konvertera mellan olika filformat, men sånt brukar gå att lösa med fria program.

Bogey
2009-03-27 11:50
#19

Såna där USB-enheter brukar dyka upp som ett extra ljudkort, så beroende på medföljande programvara kan det vara lite olika mycket mixtrande innan man får inspelningsprogrammet att hämta ljudet från "rätt" ljudkort.

parsley
2009-03-27 21:37
#20

Hur ser linjeingången ut?

Betyder det att man kan ta vilken gammal skrotig spelare som helst och koppla ihop den med datorn, så man kan bränna över de fåtaliga vinyler man faktistkt vill spara ? Vad är det för sladd som behövs?

Annons:
Gustav-IV
2009-03-27 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Du kan ta en skruttig skivspelare _och_ en skruttig förstärkare och koppla till datorn, om den har en linjeingång. Se bifogad bild. En anslutning är för mikrofon, en för linje (förstärkare), en för hörlurar. Jag kommer inte ihåg vilken färg som är vilken anslutning, ta reda på det först så du inte kopplar fel.

Kabeln du ska använda finns här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53267468 (Väldigt vanligt kabel som finns "överallt")

På din förstärkare har du en anslutning märkt "line out" eller som på min, "rec". I dag har du troligen kassettdäcket kopplat dit.

Ena änden av sladden kopplar du dit, andra till linjeingången på datorn. Spelar in gör du på samma sätt som du i dag spelar in prat från mikrofonen. I Windows finns något program som fixar det. Se till att välja "line" eller liknande, inte "mic".

Rasp mm går att filtrera bort med fria program du kan hitta på webben. Sedan sparar du som mp3.

Jag tror det finns anslutningar även på de flesta kompaktanläggningar, men kolla först om du har en sådan - innan du köper kabel. Man kan lyckas skapligt med hörlursutgång, men det är lite trixigt och jag tror man tappar lite i kvalitet.

Inkanyezi
2009-03-27 22:22
#22

Om du tar "vilken gammal skrotig skivspelare som helst" så finns två alternativ.

Endera är det den vanligaste och bättre typen, med magnetisk pickup, och då behövs en förstärkare. Allra minst en RIAA förförstärkare, som kan kopplas direkt till linjeingången på ljudkortet.

Om det är en sämre (skrotigare) spelare, kanske den har kristallpickup, och då kan den anslutas direkt till linjeingången utan något krafs emellan.

Gustav-IV
2009-03-27 22:29
#23

Typen som man kopplar via förstärkare (och ansluter som jag beskrev) har väl varit standard i hemmaanläggningar i typ 30-40 år…

Inkanyezi
2009-03-27 22:31
#24

Jo, det stämmer, men man ser fortfarande spelare med kristallpickup på Myrorna emellanåt. Och de är verkligen skitdåliga och hyvlar av skivorna för varje spelning…

Hawknestgrove
2009-03-29 15:58
#25

Ok, nu har jag fått bud på spelaren, så nu är saken ur världen. Jo, om jag köper en på Classå kan jag ju ringa och få hjälp. Det kunde jag inte md denna och ingen garanti heller.  vi får hit Clas Olsson som butik i vår, så jag väntar tills dess!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Payday
2015-03-20 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag har en likadan spelare som jag aldrig fått igång heller. Det finns en röd och vit kabel som inte passar någonstans.

Upp till toppen
Annons: