Annons:
Etikettprogramvara
Läst 6133 ggr
Jimppa
2008-09-16 23:38

Ccleaner

Ville bara tipsa om Ccleaner(Crapcleaner)

Rensar datorn från onödiga filer och gamla filer som har blivit kvar efter avinstallationer.

Första gången jag använde programmet så rensade den bort hela 3GB av onödiga filer.

                        http://www.ccleaner.com

Annons:
Oscar
2008-09-17 00:08
#1

Jag kör TuneUp Utilities, bästa programmet någonsin. Innehåller diskrensning, defragmentering, registerstädare och allt möjligt smått och gott.

Dragonrebell
2008-09-17 22:55
#2

Kan jag lita på att Ccleaner inte tar bort ngt som måste finnas kvar? Har kört programmet nu…registerrensning, och får en fråga om jag vill spara registerändringarna…när jag trycker på reparera valda problem….ska jag göra det eller?

Buffy-co
2008-09-18 00:57
#3

Jag är ju inte alls datorexpert- jag undrar också om man vågar köra registerrensning över huvudtaget??
(min ex.sambo sa att jag inte skulle det-bara filrensning..)

Jag kör alltså bara filrensning i ccleaner - som tar bort tillfälliga filer osv..
 
Så vet någon detta??Obestämd

Zabbio
2008-09-18 01:33
#4

Jag vet baraatt jag provade Ccleaner på min PC.. 

Och nu vill datorn starta PhotoGallery vid varje uppstart (vet inte om den villedet innan iofs men gjorde det utan att jag visste om det) men den kan inte. Den ber mig sätta i en CD som jag inte har och det går inte att avbryta, då kommer en NET.framework skylt upp, och eftersom den inte kan släckas ner måste jag trycka ctrlaltdelete och avsluta med aktivitetshanteraren.. Vilket är ganska irriterande när det händer om och om igen.

Har försökt hitta vad det kan vara som vill starta photogallery (lever gärna utan det) men inte lyckats.

Jag kan ju bara anta, eftersom detta hände efter första Ccleaner användningen, att Ccleaner tagit bort nåt som borde varit kvar. Kärde med det som var för-ikryssat..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Dragonrebell
2008-09-18 01:44
#5

#4 Låter ju inte bra! Är det ngn annan som vet nåt mer? Vad ska en gröngöling, på just detta program tänka på?

Zabbio
2008-09-18 01:49
#6

#5 ne, det är ju inte det:P Vet många som använder Ccleaner och gillardet, så varför det förstörde för mig vet jag inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Buffy-co
2008-09-18 02:13
#7

#4
Men…då körde du även registerrensning - eller hur??

Jag har bara använt filrensning(enl.order från ex.sambon) och då hände inget konstigt..

**Vet någon om man ska undvika register-rensningen på Ccleaner om man är dator-okunnig??

**Förstår att de som vet vad allt står för kan använda det..

Har dock nu rensat datorn med Superantispyware..och det gick bra peppar peppar..
Haha..jag vet inte vad den tog bort mer än att det var skräp..Oskyldig

Ska när jag surfat klart även använda det andra rensningsprogrammet som jag fick rek. i annan tråd..(SweetIM-tråden)
Jag kör hårt…lite risker måste man väl kanske ta för att få något gjort..men dessa verkar ofarliga.Cool

Dragonrebell
2008-09-18 23:15
#8

#putt# Vore bra med svar från ngn kunnig person:)

Zabbio
2008-09-18 23:45
#9

#7 Det gjorde jag nog.. lät allt som var förklickat i alternativen vara förklickat och körde på rensa..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Krycke
2008-09-19 14:21
#10

Jag har använt CCleaner väldigt mycket speciellt deras register rensning som funkar bra, jag väljer dock att göra den där backup sparningen innan jag rensar (OM det blir något fel kan du alltid dubbelklicka på den så återställer den registret- den tar inte stor plats heller). Man kan aldrig garantera att inte något går fel men det gäller det mesta du gör på datorn så.

#4 Det har hänt något med dina auto uppstart filer, du kan rensa och kontrollera dem genom att gå in på CCleaner>Tools>Startup. sen kan du ta bort(=disable) det mesta därifrån utom brandvägg, ljud, grafik och antivirus, du kan välja disable så om du sen märker något är galet så kan du ta enable på den igen. Att stänga av så mycket som möjligt är ett bra sätt att snabba upp datorn på.

Det är alltid bra att kontrollera att man har uppdaterat CCleaner till senaste versionen.

Zabbio
2008-09-19 14:28
#11

#10 Ska testa det nästa gång datorn är igång (kör på en gammal mac just nu för att testa hur de känns, men kanske får koppla in PCn igen ändå om min semester i höst blir av; då har jag inte råd med en ny mac förräns till våren…och jag saknar mina ritprogram.. xD) Kommer man åt allt som autostartar där? För jag har varit inne på autostart i kontrollpanelen men där finns typ bara msn… vilket inrew kan stämmsa eftersom en hel massa program autostartar..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Dragonrebell
2008-09-19 23:38
#12

#10 Så om jag har förstått dig rätt, så sparar jag mina gamla registerinställningar, med ev. fel och skadade filer ngn.stans i datorn, och som sedan går att återställa…om ngt. blev galet vid reparationen? Men hur fungerar det egentligen? Att göra ngt ogjort? Ja, jag vet att jag frågar mycket…men frågar jag inget så får jag ju inget veta:) Jag har ganska god datorvana, men när det kommer till såna här program…så är jag en riktig gröngöling och harig.

Krycke
2008-09-20 02:04
#13

#12 Du sparar de delar av registret som kommer att ändras när du kör programmet, du kan sedan välja att återställa de gamla värdena genom att köra den sparade backup filen.

Programet sparar det i en .reg fil som har följande innehåll (fast en rad för varje åtgärd den vill göra, den jag har klistrat in är ett exempel på endast en rad=en ändring)

[HKEY_CLASSES_ROOT\LiveUpdate.MIDI.6\shell\open\command] @="\"F:\\Program Files\\Real\\RealPlayer\\RealPlay.exe\" \"%1\""

den övre delen [HKEY_CLASSE…… innehåller adressen i registret där värdet är sparat (typ som i utforskaren med mappar på hårddiskar som har en specifik adress)

den undre delen @="\"F:\\Program Files\\R…. är helt enkelt själva värdet som ändrades/togs bort.(att jämnföra med filen i mappen på hårddisken)

så när den gör något ogjort sätter den helt enkelt tillbaka det värde som togs bort på sin ordinarie plats.(typ som att plocka tillbaka något som du slängt i papperskorgen på datorn)

du kan själv kolla i en .reg fil om du vill genom att öppna den med t.ex wordpad. En .reg fil är egentligen ganska vanlig, när du t.ex installerar program/spel etc. bara det att du inte ser det göras så det är inget som det här programet har kommit på själv utan är en standard operation för att sätta värden i registret. Så det är oftast mest väsentligt att göra en register rensning om du tagit bort eller lagt in mycket program eller spel etc.

Hoppas du förstår ungefär vad som händer nu =)

Annons:
Dragonrebell
2008-09-20 20:16
#14

"13 Tack…nu har det klarnat. SkrattandeDÅ borde jag tordas köra programmet fullt ut. Ska se till att spara registerinställningarna, som jag får frågan om, när jag trycker på reparera. Då känns det ju ganska så tryggt att köra i och med att det går att ändra tillbaka igen…vid behov.

Mjä…jag har inte installerat SÅ mycket…men när jag körde scanningen, så såg jag att programmet hade hittat en del skadade filer och filer vars (endelse? eller nåt) var felande. Har just nu problem med 2 gamla mail i Outlook som är skadade men som jag inte kommer åt via scanpsi.exe eftersom programmet påstår att sökvägen inte finns. Tror att jag skymtade ngn psi fil när Ccleaner scannade datorn som var skadad…kanske DET programmet lyckats bättre?!

Tack än en gång för hjälpen att bli lite klokare i frågan! Skrattande

Dragonrebell
2008-09-21 00:16
#15

Så…nu har jag rensat lite. Verkar fungera som det ska…än så länge:)

Men mitt problem med Outlook mailen finns ff kvar.

Mysan59
2008-09-30 20:44
#16

Jag kör CCleaner varje gång när jag startar upp datorn, innan jag går ut på nätet.

Rensar filer och söker problem. Har inte hänt nåt…

Oscar
2008-10-01 23:17
#17

Ni som kört CCleaner ett tag, jag har en fråga. Varför säger den att .sub och .sfv är oanvända filändelser? Är det att de inte är associerade med något program eller?

Krycke
2008-10-02 03:07
#18

#17 har för mig det.

har nu testat "TuneUp Utilities" du nämnde. Hittade nog bara två funktioner som var användbara, "reg clean" precis som i ccleaner men tuneup verkar hitta mera som den vill ta bort, dock slutade ett program fungera efter jag körde den så jag litar nog inte hundra på att den gör rätt jämnt även om den verkar effektivare.

Sen kunde den göra "reg defrag" som jag tyckte var väldigt bra då jag vet att jag hade några trasiga register delar som inte gick att skriva/ändra i och jag tror problemen försvann i och med defragen. tackar!

Dragonrebell
2008-10-08 00:32
#19

Skulle ta hem programmet igen…eftersom jag av ngn anledning hade avinstallerat det…men får hela tiden virusvarningar. NOD 32 säger stopp till att ladda ner CCleaner. Har fler råkat ut för detta? Går till samma sida som jag fick här tidigare.

Krycke
2008-10-08 03:16
#20

Jag kör NOD32 v.3.0.650.0 utan att få någon varning.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

CCleaner v2.12.660

Har du en äldre version av nod32 så är det säkert ett falsklarm och om du har nyare än mig så har jag nu kanske virus på datorn Tungan ute

Annons:
Dragonrebell
2008-10-08 22:38
#21

#20 Jag har version 2.7 på NOD tror jag. Trycker på uppdatering av programmet, men det verkar inte fungera. Jag prövade att ta hem den svenska versionen av CCleaner…dvs från den sida där det står på svenska. Har fungerat tidigare som sagt…men inte längre. Tror att det var en annan version än den du skrev om. 2.07…någonting.

Upp till toppen
Annons: