Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 9765 ggr
Hawknestgrove
5/27/08, 8:24 PM

Solskydd till laptop?

Nu är den sköna sommarn här, tralalalala! Vill så gärna sitta ute och kombinera solning och dator. Men hur i h***e får man till det med solen? Ser ju ingenting, ju…  Finns det färdiga solskydd at löpa elelr har någon något tips, hur man förfärdigar ett sånt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
AndreasS
5/28/08, 12:18 AM
#1

#0 Du få la uppfinna nått. :-o


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Zpookey
5/28/08, 12:39 AM
#2

Haha…årets i-landsproblem Räcka ut tungan

johan
5/28/08, 1:40 AM
#3

Köp en svart "panå" (hur det nu stavas) som du sedan viker på rätt ställen så den passar din skärm.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AktieTrader
5/28/08, 10:31 AM
#4

Jag gjorde ett solsydd med tak och sidor till min bärbara men det hjälper inte mycket. Fast solskyddet är lika stort som datorn så att den ser ut som en kub så ser man dåligt på skärmen. Anledningen är att himeln bakom ryggen är så ljus att den lyser upp skärmen.

Det blir mycket bättre än utan solskydd men långt ifrån bra.

johan
5/28/08, 11:18 AM
#5

#4: Det bästa kanske är att köpa ett stort svart täcke som man kan ha över både sig själv och datorn. Lite som en gammaldags fotograf. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[cocuyo]
5/28/08, 2:14 PM
#6

Jojo, det var ju ute i skärgården på sommaren som jag fortfarande använde min gamla Toshiba T1000 med LCD-skärm. Lätt att gissa varför. Glad

LCD är väl det enda som funkar bra i solsken… 

Men burken behövs ju till annat än skrivmaskin. 

Det enda rådet som jag kan komma med är att använda datorn i skuggan eller inomhus. I solsken funkar de som har matt skärm ganska hyggligt om man inte låter solen lysa rätt på skärmen. Om skärmen är blank, som på min Acer, då kan man glömma att använda datorn i solen.

Annons:
johan
5/28/08, 2:48 PM
#7

#6: Vad kör du egentligen på Toshiba T1000? Om jag inte minns fel så var den en 8088 på 4,77mhz. Går det att köra något annat än DOS på den?

Den hade väl heller inte någon hårddisk utan bara några hundra kilobyte ram som behöll informationen, så vad kan man installera? Typ Works 1.0?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[cocuyo]
5/28/08, 3:25 PM
#8

Det går faktiskt att köra Works 1.0, men jag har egentligen aldrig gillat Works. Jag använde PC-Write på den tiden, men på Toshiban brukade jag använda en betycligt mindre minnesresident editor.

Och självklart använde jag den som skrivmaskin. Det är inte så mycket mer man kan ha den till. Den funkar ju gubevars med kalkylblad också, men det hade jag ingen nytta av.

Så svaret är att jag skrev på den. Dels vanlig text, dels skript till 4DOS som var den kommandotolk som vi använde på jobbet, och där jag lade upp rutiner för inloggning och backup och lite annat smått och gott innan vi började använda Windows. 

Jag använde den faktiskt också någon gång för att chatta med bobcat och 2400-modemet.

Och för att skriva vanlig text använde jag den fram till år 2000. 

Nej, man kör inte annat än DOS.

De två saker som jag tyckte var bäst med datorn var att den drog lite ström, jag drev den med en solcell, och att den gick att använda i solsken.

Hawknestgrove
5/29/08, 8:00 PM
#9

Suck, ja då är alla reklam de har med glada, bruna brudar på stranden med en laptop bara ljug.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[cocuyo]
5/29/08, 9:03 PM
#10

Nja, om datorn har en matt skärm räcker det faktiskt med att man vänder den så att solen inte skiner på skärmen. Toshiba senare modeller funkar rätt bra, jag har arbetskamrater som har såna, och det går att använda dem. Kanske inte till bildredigering, men man kan skriva och använda Internet och e-post.

Min Acer funkar inte så bra, eftersom skärmen är blank; den speglar allting som är framför, så det funkar inte bra åt vilket håll man än vänder den.

Hawknestgrove
5/30/08, 1:20 AM
#11

Ja min skärm är matt, men det var ingen höjdare ändå

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Melianna
6/8/08, 6:21 PM
#12

Det finns ju speciella solskydd för bärbara datorer.

iken
6/8/08, 7:58 PM
#13

Mycket bra tråd, mycket bra initiativ

Jag har precis samma problem, vill sitta på balkongen och surfa men det blir dels svårt att se skärmen, dels blir jag orolig att datorn skall krascha, eftersom den kan bli ohyggligt varm när solen lyser på den.

1.) Är det farligt att ha datorn i solen när den kan bli riktigt varm? Risk för skada?

2.) Matt skärm är fantastiskt bra, tyvärr väldigt få laptops som har det.

3.) Tror en parasoll är bra, dels för att datorn inte skall bli överhettad, dels kan det underlätta att se skärmen en aning, men inte alls mycket.

4.) Det går att mixtra med kontrast, ljusstyrka och gamma en del men man kan endast erhålla obetydlig förbättring av bilden.

5.) Finns det inte något man skulle kunna klistra fast på skärmen så att den blir matt? Eller ngt som minskar reflektioner?

Annons:
iken
6/16/08, 12:29 AM
#14

Kanske polaroida glasögon är bra när solen lyser i skärmen.

Jalking
6/16/08, 1:01 AM
#15

Beror nog lite på skärm. Bildskärmen i sig är lite polaroid, vinkeln varierar. Testade med den jag sitter vid nu (Acer Ferrari 5000), och den går ganska bra om man inte trivs med att sitta med huvudet nästan horisontellt. Jobbdatorn däremot (en gammal Mitac bärbar) funkar bara bra om man sitter med huvudet i 45 graders vinkel.

Hawknestgrove
8/12/08, 11:15 PM
#16

#12 var köper man såna då? Har du något tips?

Förlåt,min skärm är inte matt. Den är blank

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

laptopskydd
4/18/10, 2:51 PM
#17

Hej

På vår hemsida  Laptop-Skydd.Se. Kan man beställa skärmfilter som gör blanka skärma till matta. Viket reducera jobbiga ljus reflektioner avsevärt.

Skärmfilter

Kaj
4/19/10, 12:57 PM
#18

Så fort de nya OLED skärmarna gör sitt intåg så blir det enklare för de syns bra även i solljus. Just nu är skärmarna lite för dyra men de har börjat dyka upp på vissa modeller av mobiltelefoner (t ex Samsungs Jet serie). Där kan du kolla hur mycket bättre en OLED skärm är.

På TV sidan har man börjat med LED skärmar som är ett steg mot OLED. Så fort priserna faller så kommer dessa skärmar att ta över allt dvs både mobiltelefon, TV och dator.

Halohood
4/8/12, 11:35 PM
#19

På halohood.se finns lösnigen.

Det är ett solskydd till laptoppar som gör att Du kan sitta ute med den, och se det Du håller på med på skärmen.

Monarchy
4/8/12, 11:41 PM
#20

skärmfilter finns stort sett på alla datorbutiker på nätet.
Det gör det säkert mindre dåligt men problemet är fortfarande en dålig skärm vilket gör att du kan inte förvänta dig att göra datorn användbar, bara mindre värdelös i solen.

Annons:
Fridaybrew
4/9/12, 12:45 PM
#21

Jag skulle kolla upp lite skärmglasögon helt enkelt finns numera en hel del att välja på. Sen skulle jag inte bli förvånad om datorn överhettar i sommarsolljusförhållanden och man har den så fläktarna inte får luft tex en picnicfilt.

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: