Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 6597 ggr
[lucke]
11/19/11, 3:38 PM

Gratis AntiVirus?

Finns det något säkert och bra virusskydd (ev inkl brandvägg) man kan ladda ner gratis? (Jag tror inte jag kan anv mig av Windows antivirus, då jag har Vista Basic på den aktuella datorn) Jag har bara använt mig av betalskydd hittills, men är inte så sugen på att förlänga mitt nuvarande skydd pga det höga priset.

Annons:
Monarchy
11/19/11, 4:16 PM
#1

Download.com är en bra,säkert sida. Där kan du ladda ner allt du vill. lagligt såklart.

AVG är bland dom mest omtyckte antivirus som är gratis.

[lucke]
11/19/11, 4:17 PM
#2

Tack, ska kika där!

Bogey
11/20/11, 10:37 PM
#3

Windows interna brandvägg kan du alltid använda. Borde finnas även i Basic-varianten.

Kolla under Kontrollpanelen och Säkerhet så ska du se att du kan aktivera Windowsbrandväggen där. Sen är det bara att komplettera med ett rent AV.

Avast Free är gratis, men kräver att du registrerar dig. Jag har kört den i flera år och är nöjd än så länge.

Avira Free är också gratis och funkar bra. Körde det för några år sen men bytte till Avast för de hade automatiska uppdateringar. Numera har även Avira det.

Finns kanske fler om du söker lite.

Kaj
11/21/11, 11:34 AM
#4

Microsoft Security Essentials är gratis och bra och funkar utmärkt under Vista.

Windows brandväggen bör du koppla på - Du bör även ha uppdaterat din Vista till senaste servicepacken - det händer en hel del med Windows brandväggen där som gör att du nu skyydas från både ingående som utgående trafik.

Dessutom skall du hela tiden ah Windows update påslagen.

Slutligen - tycker jag att du skall köra under ett vanligt användarkonto (aldrig ett med adminrättigheter och sedan slå på UACn. Den kommer då att varan med en påloggninsgruta för ett adminkonto varje gång en systemändring krävs av något program. Då kan du själv välja att godkänna eller avböja detta (t ex om ett virus försöker installera sig på datorn - detta går inte annat än om installationen görs med ett administratörskonto.

[lucke]
11/21/11, 8:11 PM
#5

#3 Tack för svar! Just nu har jag ett köpt antivirus (Trend) där även brandvägg ingår, men jag kommer att aktivera Windows brandvägg när jag är utan Trend.

Avast kollade jag lite snabbt på- det verkade bara vara gratis i en månad, men jag kanske missuppfattade? Vilka uppgifter vill de ha i registrering?

#4 Tack du med! Men kan jag använda Windows S E när jag har Vista Basic, som det är på min gamla dator?

Hur vet man om man kör med admin.rättigheter? (Ja, jag har verkligen asdålig koll på datorer/internetFoten i munnen)

[lucke]
11/21/11, 9:33 PM
#6

En annan fråga: Om man har ett köpt virusskydd som skyddar upp till 3 datorer- hur funkar det rent praktiskt med installationen? Så här: På min nya dator finns det en gratis testversion som jag tänker utnyttja. Jag har också ett köpt virusskydd som jag tänkte installera i nya datorn, efter gratismånaden. Men kan jag installera det köpta skyddet i min gamla dator först, och använda testversionen först en månad i den nya datorn, innan jag installerar det köpta skyddet även där? Sorry om jag är förvirrandeObestämd

Annons:
Bogey
11/21/11, 10:03 PM
#7

#5 Du får använda Avast i en månad utan registrering, men registrerar du dig får du använda det gratis i ett helt år. Sen behöver du bara förnya din gratisregistrering varje år så kan du fortsätta använda det gratis. Så Avast kostar dig en registrering om året, men är övrigt gratis.

#6 Borde gå bra som du skriver, men personligen hade jag tagit bort alla övriga skydd och lagt in det jag betalat för. Du vinner nämligen ingen tid utan tiden börjar ticka från första installationen av dit köpta skydd. För jag antar att du köpt en årsprenumeration.

[lucke]
11/21/11, 10:29 PM
#8

#7 Jag installerade ett annat gratisskydd (i gamla datorn) som verkade bra, får testa gratis fullt skydd en månad. Så hinner jag fundera på hur jag ska göra…

Men gratismånaden i nya datorn ska jag väl utnyttja? Ja, jag köpte ett års skydd. Kanske var dumt, med tanke på att det tycks finnas många gratisskydd, som jag inte visste om… Har alltid tänkt att man är säkrast om man köper skydd…

Kaj
11/22/11, 10:04 AM
#9

Ja du kan köra Windows Security Essentials på Vista Basic.

Gå in på kontrollpanelen och titta på användarkonton. På det som du loggar på med skall det stå "vanlig användare". Om det står administratör kör du med alldeles för höga behörigheter.
Gör då så att du skapar ett nytt konto och ge det administratörsrättighet (memorera lösenordet).
Ändra sedan behörighet på ditt vanliga konto så det blir en vanlig användare.

Därefter kommer du med ditt vanliga konto inte kunna göra några ändringar i systemet (installera program, ändra inställningar av program och enheter, göra systeminställningar med mera. Detta kan ej ehller några ev. virus göra det är därför du är skyddad. Om en ändring i systemet begärs av "något" så dyker det upp en pop-up där du ombeds att ange lösenordet till ditt adminkonto. Om du vet att det är du som triggat ändringen (typ valt att installerat ett nytt program, skrivare, mus eller dylikt och att du litar på programmet så är det bara att ange adminlösenordet så genomförs det du vill.Men om du vet att du inte gjort något för att trigga detta felmeddelande så klickar du bara på avbryt. Detta kan uppkomma om t ex ett virus eller spionprogram försöker göra något på ditt system. Genom att du då inte ger tillåtelse med ditt adminid så genomförs inget.

[lucke]
11/22/11, 5:09 PM
#10

Lösenordet- är det samma som jag anger när jag loggar in på datorn? Jag hade admin.behörigheter, så jag får ändra det…

Kaj
11/23/11, 9:38 AM
#11

Ja lösenordet är det du loggar in på med datorn. Men när du nu ändrar och lägger upp ett nytt konto som skall vara admin så använd inte samma lösenord till detta konto. Tag ett annat men kom ihåg det bara för det kommer att behövas efteråt då du kommer att få upp begäran om detta varje gång du eller något försöker göra en ändring av systemet.

[lucke]
11/23/11, 1:20 PM
#12

Oki, tack.

Liz85
11/23/11, 7:07 PM
#13

Med tanke på att Windows brukar kunna ha en hel del kryphål och dyligt så skulle jag tipsa om att hitta andra gratisprogram och använda för skydd än Windows egna. Visserligen kör jag med symnatec nu eftersom en kompis tipsade om det och även om det kostar lite så betalar jag gärna för det skyddet. Annars finns det både brandvägg och antivirusprogram som är helt gratis och fungerar väldigt bra.

Zone alarm har till exempel en brandvägg som är hel gratis samt Ashampoo som jag använder som brandvägg. Det är helt gratis så länge du inte vill uppgradera dig till pro-varianten.

En annan som ser ut att kunna vara en annan bra brandvägg, för att bara nänmna något exempel, är PC Tools Firewall plus free edition och den fungerar till Vista.

Annons:
Kaj
11/24/11, 11:25 AM
#14

Microsofts Security Essentials brukar alltid ligga i topp på de AV program som klarar av att spärra flest attacker, virus, antispam, fishing etc så jag skulle inte vara orolig för detta. Dessutom när man kör ett AV program är det viktigt att titta på att prestandan i systemet inte går ner för mycket. MS Security Essentials tar väldigt lite resurser. Samma gäller med t ex NOD32 från Esset och säkert många andra. Men jag vet även andra AV program som är rejält resursslukande så se upp.

Dessutom att använda "gratis" versioner av AV program är inte bra då de oftast är en bantad version av deras riktiga betal version. Detta kan medföra att man inte är lika skyddad som om man valt betalversionen.

MS Security essentials är en fullversion dvs det finns inget som är avskalat.

Liz85
11/24/11, 6:32 PM
#15

Håller inte med dig där, särskilt windows brandvägg har en massa hål där de tkan slinka igenom saker. Jag känner att Zone alaram till exempel är myclet säkrare trots att jag inte har pro-versionen. Den skriker till när den hittar saker den inte vet vad den ska göra med o man kan själv ställa in hur hög sökerhet man vill ha på den. Då har jahg mer kontroll på vad som slinker igenom eller tillåts slinka igenom.

Men att jag tog upp detta var helt nekelt att ge min syn på saken och låta de som inte vet så mycket ha en möjlighet att själva ta ställning till hur de vill göra.

Kaj
11/25/11, 10:13 AM
#16

#15 bra synpunkter iofs - pröva att titta lite på "windows brandväggen med avancerad säkerhet" (ifall du inte redan gjort det - där kan du ställa in allt i detalj ner på lägsta nivå. Gäller för protokoll, program, portar in-utgåendetrafik, tidsintervall - ja allt du kan tänka dig.
Genom att bara gå in i windowsbrandväggen så är det inte så mycket du kan göra för den är förinställd för att hjälpa de flesta användare som inte har kunskap om att konfigurera en brandvägg på enskilda items.

Windows brandväggen med avancerad säkerhet (skriv brandväggen i startknappens sökruta) kräver adminkonto för att konfigurera och är en liten "dold" funktion för de flesta.

[lucke]
11/25/11, 10:58 AM
#17

#13 och #14 Tack för era åsikter- de är värdefulla för mig som inte är något datasnille.

#13 Symantec är = Norton väl? Det är det programmet jag köpt tillsammans med min nya dator. Han i affären påstod att det numera är mer effektivt och tar mindre utrymme än vad det gjorde för några år sedan, då jag använde det sist. Hoppas det stämmer…

Liz85
11/25/11, 2:45 PM
#18

#17 nej Symantec är inte Norton. Jag har haft norton men föredrar symantec före det. :)

[lucke]
11/25/11, 9:04 PM
#19

#18 Okelido..

[Woozy]
11/25/11, 9:35 PM
#20

Symantec är ju för företagare och Norton för hemmabruk.

Annons:
[lucke]
12/21/11, 8:40 PM
#21

Min gratismånad med AVG är nu över och jag använder istället Microsoft Security Essentials samt Windows brandvägg. Men jag undrar om den är så effektiv? AVG hittade ju massa saker dagligen (bara ett virus, mest tracking cookies). M S E har inte hittat något vid fullständig genomsökning. Eller söker den inte efter tracking cookies? Behöver jag oroa mig och skaffa ett annat skydd? Jag loggar numera alltid in utan admin.behörigheter.

[lucke]
12/23/11, 5:42 PM
#22

*putt*Oskyldig

Liz85
12/23/11, 7:18 PM
#23

Ska besvara din fråga, jag tycker gott du kan leta efter andra gratis antivirusprogram att använda, särskilt om AVG hittade virus medan M S E inte hittar något alls. WIndows program har nämligen en hel del hål. Det behöver ju inte betyda att du kommer eller har mer virus i din dator men, det kan ha försvunnit helt med AVG, men jag skulle nog ändå byta.

kolla om www.download.com har något freeware att erbjuda.

[lucke]
12/23/11, 7:39 PM
#24

Tack, jag funderar på det. Känns som att Windows är lite väl simpel.

maksilajn
4/18/13, 11:28 PM
#25

RegCleanPro har beslagtagit hela skärmen och jag kan inte få bort skiten för det finns inget kors där man kan klicka. Om inte detta är skymt så vet jag inte. Fanskapet vill att jag ska köpa det för att rensa datorn. Vet någon hur jag kan få bort den jäveln. Den stökar till andra grejer också trots att jag inte har instalerat den. Är inte sånt strafbart.

Kaj
4/19/13, 9:12 AM
#26

Det låter som om du fått ett ganska känt virus. Anledningen till att du inte kan få bort bilden med krysset är för att det egentligen bara är en bildfil som man lagt ovanpå hela din skärm.
Detta är ett känt virus och du skall absolut INTE klicka dig fram och betala för programmet.

Pröva att starta datorn i felsäkert läge (tryck F10 eller F8 direkt under uppstart innan du fått något på skrämen) - när du får upp valet för hur du vill starta välj felsäkert läge utan nätverk.

När datorn sedan startats om (grafiken kan se lite konstig ut men det är ok för felsäkert läge för den laddar bara minimalt med drivrutiner) gå till startknappen och skriv "systemåterställning" och välj sedan "Återställ datorn till en tidigare punkt"
Välj nu en återställnignspunkt som var ett datum då du vet att datorn fungerade - ex en vecka tillbaka eller så.
Låt hela återställnignen gå /(kan ta upp emot 5 - 30 minuter beroende på ditt system.

Detta kan hjälpa men är inte alltid säkert lite beroende på hur viruset installerats sig.
Läs mer om detta bluffprogram här

Kaj
4/19/13, 9:29 AM
#27

Om ovanstående systemåerställning inte fungerade.

Pröva att starta datorn i felsäkert läge med nätverk. Gå till Microsoft sysinternals sida och hämta hem programmet Autoruns
Installera och starta programmet och titta under fliken för vilka program som autostartas under uppstart. Se om du kan hitta något i stil med just RegCleanPro där. Avmarkera då detta så det inte automatiskt startar vid omstart.
Pröva sedan att göra en avinstallation av RegCleanPro från kontrollpanelen som beskrivs i länkarna i mitt tförra inlägg.

Annons:
Zepp
4/19/13, 11:58 PM
#28

Det är lite lurendrejeri med de där gratis-systemen, de varnar hela tiden för en massa saker som de borde sköta i bakgrunden som seriösa program gör.. tex köpta eller MS-AV!

På jobbet kör vi Symantec Endpoint, och användarna märker ingetting, utan allt sköts automatiskt!

Annars så skulle jag inte hinna göra mer än att jaga runt på alla larm.

Vill jag så kan jag titta i loggarna på managern vad som har hänt på varenda dator på jobbet.. och det är sida upp o sida ner.. allt sker helt automatiskt och utan att användarna störs av en massa larm!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bogey
4/20/13, 12:50 AM
#29

#28 Du jämför ju äpplen och bananer. Klart du ska ha ett AV som inte säger ett pip till användaren och är kontrollerat centralt på ett företag och det får du så klar pynta för. AV-företagen är inte dummare än att de vet när de kan ta betalt.

I övrigt beror det alldeles på vilket gratis AV du väljer och hur du ställer in det. Jag har kört gratisprenumeration av Avast i många år och ställer man in det rätt så sköter det sig själv. Det brukar bara meddela när det har uppdaterat men det kan man stänga av om man vill och då är enda gången det plingar till om det hittar skadlig kod, och det gör f.ö. MS AV också så det är ingen skillnad, sen plingar Avast till när det är dags att förnya gratis-prenumerationen. Det finns fler gratis AV som sköter sig själva i bakgrunden men det är inte alltid de är inställda så från start utan man får ställa in dem.

Ska du ha central hantering av MS AV så ingår det i en produktfamilj som heter Microsoft Forefront men då kostar det.

Sen finns det självklar reklamfinansierade varianter som blippar lite nu och då och så har vi fejk-varianterna som #25 har råkat ut för. Ad-wae eller skadlig kod som utger sig för att var ett nyttoprogram för att lura användaren att klicka så de installeras.

Just nu kör jag ClamAV för Linux, ett Open Source AV. Installerar man även autouppdateraren FreshClam så kan man glömma av att det finn. Enda gången man märker av det är om det hittar nån skadlig kod och eftersom jag inte har nån central kontrollprogramvara får jag så klart hantera larmen själv. ClamAV finns även för Windows för den som är intresserad

Som med nästan all OS-programvara så pågår det alltid relaterade projekt så det är ett toolkit för central hantering av ClamAV på G kallat Placebo även om det ännu är i beta-stadie.

[lucke]
4/27/13, 7:04 PM
#30

Mse's fullständiga genomsökning av datorn tar flera timmar- ska det verkligen ta så lång tid? Jag snabbsöker dagligen och kör diskrensning minst en gång i veckan. Less på att det är så segt men samtidigt tycks andra virusskydd ta mkt prestanda från datorn :S. Hur är det med tex gratisversionerna av ZoneAlarm?

Zepp
4/27/13, 8:48 PM
#31

Ja altså tiden det tar är den som det tar att läsa igenom alla filerna.. oavsett program.

Där hänger det mer på datorns kapacitet och diskens läshastighet.

Sen så.. om du alldrig är inloggad som admin så kan inget knytt instaleras på din dator.. och då finns sällan anledning att skanna den så ofta.

Eller så ställer du att den skall göra det klockan tre på natten och låter den stå på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[lucke]
4/27/13, 8:52 PM
#32

#31 Men det är ju så sjukt långsamt…😴 Just nu är jag mån om att det ska gå snabbt eftersom jag oroar mig för virus. Har kört både CCleaner och SUPERAntiSpyware har scannat datorn. Så väntar bara på denna sega sökning. Vågar inte gå in på tex min bank eller så innan jag fått grönt🤔

Zepp
4/27/13, 9:56 PM
#33

Men.. om du är så orolig för virus.. varför har du låtit någon instalera det på din dator?

Du vet, du kan bara få in virus om du tillåter det.. tex genom att surfa på adiminkontot.. då ger du adminrätt till alla på hela internet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[lucke]
4/27/13, 10:03 PM
#34

#33 Jag har inte surfat på adminkontot. Så klart skulle jag inte medvetet låta nån installera virus på min dator😕Har dock svårt att tro att man aldrig kan drabbas av någon skit bara för att man inte använder sig av adminkontot tex.

Annons:
Zepp
4/27/13, 10:14 PM
#35

Tror och tror.. det går inte att installera något om du inte har sådana rättigheter!

Kolla ditt vanliga konto vilka rättigheter det har.. det skall vara ett användarkonto med begränsad rätt.

Det är därför man har olika behörigheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[lucke]
4/27/13, 10:19 PM
#36

Fine, och jag vet att jag inte surfar som admin😐.

Zepp
4/27/13, 10:19 PM
#37

Bra.. då har du inget virus heller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
4/28/13, 1:10 AM
#38

Det går att få virus eller annat otyg utan att behöva surfa som admin
i dag pga. dessa filer är oftast smartare än Windows och användaren.

När det gäller PC och Windows så måste man vara väldigt försiktig i dag, och det där med admin och rättigheter är en lite skev bild av det hela.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[lucke]
4/28/13, 12:46 PM
#39

#38 Precis som jag trodde då. Jag startade ju denna tråd 2011 och surfade då som admin (hade ingen koll på sånt) men har inte gjort det sen dess. Jag gick in på en "vanlig" sida som jag antar blivit hackad eftersom det kom upp massa skit som absolut inte hör dit. Därav min nojja. Men nu är det städat, rensat och genomsökt och allt verkar vara som det ska. Kan ju tillägga att jag inte är någon risktagande eller ovanligt naiv person som tex klickar på "lockande" länkar😛…

Kaj
4/29/13, 11:37 AM
#40

Jo visst går det att få in virus även om man itne är admin men sannolikheten är mycket liten och det gäller bara väldigt smarta och speciella virus.

Om du har lite koll på datorer så kan du ta hem Process Monitor från microsofts system internals suite. Det är ett gratis program som i realtid visar dig allt som händer på din dator. Räkna med att det sker 1000-tals saker per minut så det kan ta lite tid att analysera vad som skall vara där respektive inte skall vara där. Enklast är att försöka titta på om det finns referenser till program od. som du inte vet vad det är eller om något försöker skriva i registyret ovanligt mycket.

Ta även hem Autoruns från samma låda av verktyg från Microsoft. Detta verktyg ger dig en väldigt detaljerad bild av vilka program som startas upp vid bootning. Du kan själv välja att ta bort de som du inte vill skall starta (virus startar normalt vid boot mha autorun)

Är du ännumer duktig på datorer så finns en väldigt massa b ra verktyg från Microsofts SysInternals Suite. Nätverks analys, filsystemanalys, säkerhetsanalyser och mycket mer och de är alla gratis. Microsofts egna tekniker har skrivit dessa program för att själva kunna debugga Windows.

[lucke]
4/29/13, 12:14 PM
#41

#40 Tack för tipsen. Jag har ingen vidare koll på datorer och vet inte om jag skulle vilja veta exakt allt som sker😮men Autoruns lät ju bra👍

Annons:
deeman
4/29/13, 3:31 PM
#42

#40 När det gäller Windows som är som ett läckande såll så skulle jag egentligen inte heller vilja veta allt som sker. Men ur arbetsmässig situation så måste jag tyvärr stå ut ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[lucke]
4/29/13, 8:14 PM
#43

#42 😃

bamse6311
5/3/13, 1:08 PM
#44

Personligen så använder jag Avast free som antivirus.
Avg får visserligen bättre resultat i många tester men det är väl som med allt annat i livet att man kör med det som man känner sig tryggast och bekvämast med och som man litar på.

För malware så kör jag Malware Anti-Malware samt SuperAntiSpyware.
Som brandvägg använder jag Windows egen och webbläsaren/läsarna jag kör med är IE10 men även senaste Chrome.

Har alltid kört som admin och aldrig haft några problem med "skit i datorn" som inte gick att ta bort.

Btw så har jag även inaktiverat java men kan ju med ett enkelt handgrepp installera det igen om jag nu skulle vara på en sida som kräver så. Dock så kräver varken min bank eller andra sidor som jag besöker att jag skall ha java aktiverat och jag är runt på en jäkla massa sidor.

Nåväl, kan alltså rekommendera Aavst free eller Avg.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
5/3/13, 1:17 PM
#45

Håller med Bertil om Avast, det är ett riktigt komplext program med många funktioner. Själv håller jag mig helst borta från IE10 pga. adet är ett läckande såll. Använder helst Firefox, Opera eller Safari. Och Chomre pga. att där finns en del s k instickmoduler(applikationer/program) från Chrome's webstore som jag använder mig utav.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fillixa
5/3/13, 3:47 PM
#46

IE 10 är bäst och säkrast!

Google vet allt om dig.

deeman
5/3/13, 7:32 PM
#47

#46 Tvärtom, det är den browser som inte är säkrast pga. just IE utsätts för ständiga attacker just pga. IE har mängder av kryphål som upptäcks hel tiden, de täpps igen och nya hittas…, hela tiden.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
5/3/13, 8:29 PM
#48

Enligt PcFörAlla och det HÄR testet så kom IE10 på andra plats strax precis efter Chrome.

IE har ju genom alla år varit kritiserat och jag skulle ju inte våga ens tänka på att använda en IE8 eller IE9 men med IE10 så har det blivit en klar förbättring.

Safari eller FF skulle jag personligen aldrig kunna tänka mig att använda.
Körde FF på den tiden jag hade Win95 men gick sedan över till Chrome.

Numera så kör jag både IE10 samt Chrome för olika ändamål.

Eftersom den här tråden handlar om antivirus så är min högst personliga att det bästa antivirusprogrammet samt även webbläsaren är det som man har "mellan öronen".

Har varit ute på internet ända sedan man körde ett sådant där 56K modem och det är faktiskt inte så mycket farligt som har hänt mig.
Fick omformatera en gång men det var väldigt många år sedan.

Personligen så anser jag att man har ett hyfsat bra antivirusprogram som Avast vilket jag kör samt ett par bra antispyprogram och en något så när hyfsad webbläsare kominerat med det som man har "mellan öronen" så klarar man sig rätt bra.

Personligen så öppnar jag aldrig ett mail där jag inte känner igen avsändaren.
Inte heller så öppnar jag en ruta där det står att jag vunnit 10,2 millioner USD $ trots att jag aldrig köpt någon lott *s* samt liknande konstigheter.

På internet så skall man aldrig tro på något som verkar att vara "för bra för att vara sant" för då är det aldrig det, precis som i livet i övrigt.

My conclusion, visst klarar man sig bra med ett hyfsat antivirusprogram plus några riktigt bra spywareprogram och detta även i EI10 om man samtidigt använder det "programmet" man har "mellan öronen".

Så tycker åtminstone jag.

Vill man sedan vara helt säker så kan man naturligtvis gå över till någon Linux-distrubution där det sägs att man varken behöver antivirus eller antispyware. Dock så behöver man ju även där en webbläsare och tror att de flesta med det operativet verkar använda FF som enligt testet jag länkade till verkar vara det sämsta.

Apple med sitt OS X undviker jag att kommentera men har en svag föreställning att de flesta där använder Safari.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Fillixa
5/3/13, 10:01 PM
#49

 #47 Samma gäller för Chrome och FF!

#48 Testet i Pc för alla är bara ett test av många. Testet gäller nätfiskeattacker!

Det finn många hot mot din dator och webbläsare exempelvis:

Oönskade programinstallationer, Skadliga nedladdningsbara filer, Maskar, Misstänkta program, Misstänkta förändringar i webbläsaren, Säkerhetsrisker, Heuristiska virus, Reklamprogram, Trojaner, Spionprogram, Bakdörrar, Program för fjärråtkomst, Informationstjuvar, Uppringningsprogram, Inbäddad länk till skadlig webbplats, Nedladdningsprogram m.m! 

Jag anser att IE 10 står sig väl i konkurrensen och jag känner inte att jag har en osäker webbläsare-tvärtom!! 

Ett bra virusprogram, IE10 och gratisprogrammet Microsoft Safety Scanner för att scanna datorn någon gång per år är det bästa!

Det pågår också ett drev mot Microsofts produkter i många pc tidningar tyvärr!

Jag har kört Avast, Nod32, Eset, Kaspersky, Panda, Norton m.m!

Har även Malwarebytes Pro, som dock inte är installerat nu!

Mina favoriter är Norton och Malwarebytes, dock inte tillsammans!

deeman
5/4/13, 1:15 AM
#50

PC För allas tester tar jag med nypa salt då PC För Alla för mig är en vardaglig familjär tidning som är lite halvt amatörmässig.

IE är bra, när det är tilltäppt. Men IE är en sådan browser som känns labil och där man ständigt hittar luckor. Kanske är så här mer eller mindre med de andra webbläsarna också, men skillnaden är att IE är prio 1 när det gäller attacker etc. Så därför är IE också den browser som hela tiden är i farozonen.

Jag kallar IE för ett såll pga. det konstant upptäcks säkerhetsluckor, en del komplexa och en del som förbryllar att de inte fixat vid programmeringen från början etc.

Smaken är som baken….
Men jag litar inte på IE.., har aldrig gjort.

Helt säker kan man aldrig vara även om man byter till en Linux-distribution. Mycket beror också på användaren. 

Det är klyscha(stavning), men visst. Linuxbaserade system är bättre programmerade från början, och  s k hackers vet att Windows är full av luckor och lätt att hacka/attackera. Därav så är det inte lika märkbart för Linuxdistributioner men det förekommer nog där också, det är bara det att det är ett bättre system redan från början.

Dock så behöver man ju även där en webbläsare och tror att de flesta med det operativet verkar använda FF som enligt testet jag länkade till verkar vara det sämsta.
Ja,men de är ju där också programmerad på ett annat sätt

Apple med sitt OS X undviker jag att kommentera men har en svag föreställning att de flesta där använder Safari.

Safari och Firefox används ganska flitigt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fillixa
5/4/13, 9:07 AM
#51

 #48 & #50👍!

Håller med om att man själv är det bästa antivirusprogrammet genom att använda sunt förnuft och inte klicka på allt när man surfar på nätet!

Är det någon som provat det annorlunda programmet Zemana Antilogger? Finns både som gratis och betalprogram. Det fungerar ihop med de flesta antivirusprogram! Vad tror ni om detta program?

Länk: http://www.zemana.com/product/antilogger/overview/

Norton visar en grön, gul eller en röd plupp bredvid sökresultaten på exempelvis Google, det finns ett separat gratis program som heter WOT som också markerar om sökresultatet är säkert att klicka sig in på.

Norton har även Norton Safe Webb som söker igenom länkarna i ditt nyhetsflöde på facebook. Det finns andra program som gör detta också!

Synpunker på detta någon?

[VSK]
5/4/13, 9:59 AM
#52

#51

Det verkar lovande det där programmet. Men mkt av dess funktioner kan man få gratis via addons om man vill.

bamse6311
5/4/13, 3:27 PM
#53

#49.
Visst kan man få mycket skit "på köpet" när man laddar ner nya programvaror.

Nu har jag väl de programvaror som jag har behov av men när jag skall installera ett nytt så gör jag det via leverantören och detsamma när jag skall uppdatera/gradera ett som jag redan har.

Mao, om jag skall uppgradera/uppdatera mitt Gimp så gör jag den via gimp.org och detsamma gör jag med alla andra programvaror.

Jag installerar direkt från leverantören istället för via download.com, Filehippo, Piriform och allt vad de nu heter.

Visst har även jag får en del "skit" som tog en stund att få bort i samband med installering av andra program.
Det senaste var när jag laddade ner SlimDrivers som skall kunna hålla koll på vilka hårdvaror som det finns uppdaterinagar till.

Nåväl, där kunde jag se att det fanns en uppdatering till mitt grafikkort.
Sagt och gjort så följde jag den länken och visst fick jag uppdaterat mitt grafikkort även om det tog en hiskelig tid med min 30MB lina.

Well, om det var via slimdrivers eller den länk som de hänvisade till som jag fick det här skitet i min dator, det vet jag faktiskt inte.

Dock så fick jag två nya toolbars installerade på min dator.
Kanske har jag varit oförsiktigt och inte "kryssat/bockat" ur de här båda men normalt så kryssar/bockar jag alltid ur sådana rutor.

Det som hände var att jag fick två toolbars och den ena så vitt jag minns hette Widgi toolbar och den andra YTD toolbar.
(Nu har jag alltså aldrig haft YTD på min dator då jag inte har något som helst behov att ladda ner något från Youtube).

Först så körde jag Avast vilket inte tog bort någon av dessa.
Sedan så avinstallerade jag båda via Revo unistaller men nog jävlar så dagen efter eller kanske ett par dagar senare så hade de båda återinstallerat sig själv.

Den ena fick jag sedan bort via Malware Anti-Malware men då hade jag ytterligare en kvar som jag då fick bort via Eset onlinescanner.

Som jag skrev tidigare så är det bar det som man har "mellan öronen" och jag inte använt slimdrivers sedan dess.

Som jag skrev tidigare så har jag bara behövt omformatera en dator en (1) gång tidigare men på den tiden så hade jag väldigt mindre "mellan öronen" och det var väl när jag hade IE6 eller kanske 8.

Sedan dess så kör jag som jag berättat tidigare både med IE10 samt Chrome. Gillar ju egentligen inte Chrome men använder den ändå en hel del.

(Btw, om det är någon som kan rekommendera SlimDrivers så kanske jag kan testa den en till gång, men är ju en försiktig general)

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
5/4/13, 3:58 PM
#54

#50 deeman

Nu vet inte jag så mycket om Linux distributioner men har ett par goda vänner som är riktig "Linuxnördar".

Dessutom så har jag en god vän som jobbar inom it där han åtar sig större projekt som inom Ikanobanken m.fl. Nåväl, han är "Applenörd".

Alla dom här vännerna påpekar hels tiden hur "osårbart" deras  eget OS är.

Om jag nu inte har missförstått det här helt och hållet så är det väl så här. Om man nu har till exempel Linux Mint13 så kan man inte ladda ner vilka programvaror som man vill utan endast de som är "godkända".

Nu har jag inte satt mig in så noga i vilka programvaror man kan ladda ner till Linux Mint13 eller ej men kan tänka mig följande.
Jag älskar ju mitt Screenpresso som skärmklippsverktyg men om jag har en Linuxdistribution så måste jag kanske välja ett annat därför att det då inte ingår i deras "portfölj" av programvaror?!

Detsamma är det väl egentligen med OS X, man blir begränsad till de programvaror som Apple utvecklar och de övriga som de genom att ta betalt för det gör tillgängliga för alla som har en Apple dator?

Jag har en hel del vänner (bland annat han som jag skrev om innan) som alltid kör iPhone och aldrig skulle kunna tänka sig något annat.

De som kör iPhone tycker ju att den är så enkelt och bra med alla sina "små rutor". Själv så kör jag med Android därför att jag tycker man har så mycket mer att välja på där. (Min är en HTC btw).

Har även faktiskt tänkt att roota den för att bli min helt egen administratör men om jag vågar mig på det är en helt annan sak. Om jag misslyckas så blir det en väldigt dyr brevpress.

Hur som helst och med tanke på tråden så håller jag mig till IE10 och Chrome samt det som jag har "mellan öronen" och fortsätter med att vara en försiktig general.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
5/4/13, 6:14 PM
#55

Bl. a Apple OSX är baserat på Linux.

Bertil: Varför är du så noga när det gäller uppdateringar av programvaran men inte när det gäller hårdvaran?

Hårdvaran sköter sig också självt numera, alt så är även här den manuella vägen den bästa vägen. Sådana där automatiska drivar-program har  jag utsatt min testdator för och då kan nämna att de är inte tillförlitliga för fem öre. När det gäller uppdatering av mjuk och/-eller hårdvara som ev. inte uppdateras av Windows så tar jag alltid den manuella vägen till leverantören/-tillverkaren.

När det gäller Linux mint så har jag ingen bra koll på det OS:et. 
Det jag kör utöver det som redan finns i min PC och Min MAC  är Ubuntu (detta körs på min bärbara PC), och i just Ubuntu så kan man köra de flesta program som kan köra i Windowsmiljö.

Kan verkligen rek. Ubuntu . det blir bara bättre och bättre.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
bamse6311
5/4/13, 6:58 PM
#56

@#55
Thanks för replik.

Nåväl, att jag kollade det dör SlimDrivers var mest för att jag läst om det i just det där forumet som jag har förstått att du tar med en nypa salt.

Dock så gör jag naturligvis inte om det med tanke på de problem som jag fick.

Angående Linux distributioner så körde en av de kompisar som är "Linuxnördar" tidigare Ubuntu men har nu som sagt var gått över till Mint13.
Har för mig att han sagt att han inte gillade den senaste Ubuntu-versionen så det var därför som han bytte till Mint.

Well och hur som helst, aldrig några mer SlimDrivers för min del.

Angående OS så tror jag att jag håller mig till Win.
Kör för närvarande Win7 men har även köpt Win8 då när man kunde köpa det för 279 SEK men det ligger än så länge på ett USB-minne.

Behöver först och främst köpa en ny skärm eftersom den som jag har just nu är upplösningsmässigt precis snäppet under för att jag skall kunna fästa apparna. Dock så har jag ingen brådska.

Jag är ju en sådan där "typ" som gillar Microsoft.
Tycker och tror att mycket av deras dåliga image beror på att de inte säljer in sitt OS som ett "Premium OS" istället för ett sådant där som liksom bara ingår när man köper en ny dator.

I just det fallet så har Bill Gates mycket att lära sig från Apple och numera tyvärr bortgångna Steve Jobs.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
5/4/13, 9:22 PM
#57

För mig är det beklämmande att PC För Alla ens skriver en sådan artikel. Titta bara på kommentarerna, de räcker för att man inte ska ladda ner något sådant. Och att använd sig av något sådant är att var a lite lat ;-) Och vad ska man med denna typ av program till för egentligen då det i dag sköts av Windows eller tillverkarens program etc…

PC För Alla har tappat mitt förtroende sedan länge när det gäller artiklar om bl a  div. mjukvaror .

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
5/4/13, 9:29 PM
#58

Sant där med Microsoft kontra Apple så har MS mycket att tänka igenom och ev. tänka om, men framförallt tror jag på en stundande uppförsbacke gentemot förlorade kunder. Och på lång sikt så tror jag att konkurrensen kommer att bli ganska så mycket hårdare än vad den är i dag. 

Men i det stora hela så är ju allt förstås en smaksak!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
5/5/13, 1:21 PM
#59

#58

Jo konkurrensen kommer säkert att hårdna betydligt.
MS har väl med sitt W8 tänkt stärka sig inför framtiden med tanke på alla plattor som säljs och även en hel del nya "lurar" som använder MS.

Fler och fler köper ju även Apple datorer och man ser även fler och fler datorer som säljs utan OS så där kan Linux ta marknadsandelar och Chrome vill ju även vara med i fajten om OS.
Om deras OS vet jag däremot nada.

Säger som Invar Kamprad en gång avslutade sin marknadsplan:
"Underbara framtid".

Bästaste hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: