Annons:
Etikettwindows
Läst 1299 ggr
[pandes]
2012-04-07 11:30

HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag startade datorn och fick upp skärmen som finns på bild nedan. Vad är det? Fick det en annan gång, och har fått bluescreen ett antal gånger där det står

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable BIOS memory options such as cahing or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced startup options, and then select safe mode.

Collecting data for crash dump …

Det var inte allt som stog, men jag antar att jag fick med lite så ni fattar vad som hänt.

Jag vet att det kommer sluta med att jag formaterar datorn… Men, vad har hänt egentligen?

Jag har Windows 7 Ultimate.

Annons:
KlyX
2012-04-07 14:01
#1

Fel på hårddisk gissar jag. Gammal dator?

[pandes]
2012-04-07 14:03
#2

#1 Ca 3 år gammal bara…

KlyX
2012-04-07 14:06
#3

laptop eller stationär?

[pandes]
2012-04-07 14:06
#4

#3 Stationär.

[pandes]
2012-04-07 14:08
#5

Om det är intressant,

Processor Intel Pentium Dual CPU e2180 2.00GHz

3GGB RAM och 32 bit Windows

KlyX
2012-04-07 14:11
#6

Du skulle kunna kolla så det inte är något glapp kring hårddisken, om du känner att du reder ut det.

Lyssna lite på den, lukta på den Skrattande (ja, seriöst)

Annons:
[pandes]
2012-04-07 14:13
#7

Haha skrattade irl där. Skrattande

Men en gång när min dator höll på att ge mig tinnitus för det lät så högt, så sa dom åt mig att stoppa nåt i fläkten så den stannade. Och det sprutade ut damm, upp i munnen, och i näsan och det luktade inte trevligt.

Paltn
2012-04-08 00:54
#8

Windows tror att du har fel på hårdisken och försöker reparera det.

Kan vara olika saker:

Antingen så håller din hårdisk på sacka ihop, jag rekommenderar dig att göra en backup på viktiga filer snarast.

Eller så har du fått något fel i Bios, flasha om bios till disken först. Återkommer felet så installera uppdaterade chipset-drivers till moderkortet.

OBS, använd endast "godkända" bios och driverupdates. Alltså från tillverkarens hemsida och inget annat skräp.

Eller så har du något glapp mellan hårdisk och moderkort som Klyx säger.

Alla de här tre alternativ kan orsaka dina bluescreens också.

Vill du ha mer ingående hur du gör med bios och drivers så fåru säga till, och isf länka in vilken hårdisk du har i detalj samt vilket moderkort du har, hela modellbeteckningen.

// Paltfan

Fridaybrew
2012-04-09 13:01
#9

OCH om du nu går in och klämmer och känner runt inuti datorn se till att du har jordat dig innan så du laddat ur den uppbyggda statiska elektrisciteten du har i kroppen. För laddar du ur mot en komponent och har osis tja där är datorn körd. Helt värt att ladda ur sig innan iaf, och det duger inte att ladda ur sig och sen promenera omkring hemma och sen pilla, jordningen ska ske i anslutning till pillandet.

/Fridaybrew

[pandes]
2012-04-09 13:05
#10

Hm kanske nyss kommit på anledningen… Minns för ca två år sedan att jag hade fått nåt program till daorn som betede sig konstigt, googlade det och det var nåt som kallades trojan, jag fattade inte och sket i det, och efter ett tag slutade det startas tillsamans med Widows.

Ska formatera om datorn då jag fortfarande har det programmet liggandes någonstans, men tack för hjälpen.

Och min hårddiska är fullproppad, ha rca 9gb kvar.

Liz85
2012-04-09 13:08
#11

Trojaner är det värsta man kan ha i en dator. De är svårare att bli av med än mildare virus och kan göra väldigt mycket skada. Så det är nog en bra idé att göra sig av med den, ja.

[pandes]
2012-04-09 13:18
#12

#11 Heh, ska formatera den nästa helg tror jag, mamam håller på att ladda hem någon Windows 8 BETA och min dator får väl vara tetskanin innan resten av familjen får det. (Laddar ner det lagligt)

Det fanns massa guider om hur man tog bort det men jag orkade inte, hade jag vetat att min dator hade blivit såhär hade jag nog tagit bort det…

Upp till toppen
Annons: