Annons:
Etikettwindows
Läst 1598 ggr
makkeosv
4/9/12, 2:08 AM

Får aldrig bort mitt datorlagg, varför?

Seriöst, min dator har laggat nu i över ett år! Jag har sökt igenom hela datorn efter virus men jag hade inte ett enda. Så jag tycker det är jävligt konstigt att den laggar hela tiden. Vad jag än gör så laggar det, ska jag högerklicka så laggar högerklicken fast i 20 sekunder, sen tar det yttligare 30 sekunder för att skapa något nytt (tex ny mapp) på skrivbordet vilket är sjukt jävla irriterande! Jag har tagit bort en del onödigt i datorn och damsugit den men inget verkar funka, den fortsätter lagga sönder. Att klicka in på "Dator" tar en jävla tid.. Jag måste sitta och vänta i en minut innan det har laggat klart vid C mappen sen tar det ungefär 5 minuter innan jag har kommit fram till mitt mål. Jag känner att de tar så mycket av min tid och det bara irriterar en.. Har jag haft samma dator för länge eller vad är problemet? Skitseg att stänga av också så det är sjukt!!

Hjälp mig, bara att kasta datorn eller?

Annons:
[Woozy]
4/9/12, 9:27 AM
#1

Skulle kunna vara hårddisken som pajjat.

men testa att installera om den vettja.

Fridaybrew
4/9/12, 12:51 PM
#2

Dammsug inte datorn, statisk elektricitet kan döda viktiga komponenter så sitter du på skrot.

Har du defragmenterat datorn?

Har du utrymme på din system disk och de andra diskarna?

Har du testat ramminnet?

Har du gjort diskkoll och letat efter fel på disken?

Hur gammal är datorn?

Vad är det för specifikationer på datorn?

Hur ser temperaturerna ut för datorn?

om inget annat så….

Du har en seg dator grattis utmärkt ursäkt för härligt nytt datorköp =)

/Fridaybrew

Monarchy
4/9/12, 2:51 PM
#3

antagligen hårddisken som är trött. Köp en SSD.
Men som Fridaybrew säger. Har du dammsugit innuti datorn är det sannolikt förstörd.

Zabbio
4/10/12, 9:31 AM
#4

Hade nog testat att installera om operativsystemet helt, alternativt bytt till ett mindre krävande OS, om det är en svag dator och problemet kanske ligger däri.. men det är klart, jag vet ju inte hur man byter olika grejjer i datorn (hårddiskar m.m) så det kanske räcker med att byta nån komponent.

Är också nyfiken på vad du har för dator och vilket operativsystem, mest för att se vad jag kan lära mig i tråden :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kaj
4/10/12, 10:15 AM
#5

Jag har samma på min USB disk. Fasat vid högerklick tar det ca 20-30 sekunder innan nåt händer men därefter rullar det på bra. Och nästa gång jag hörgerklickar så går det åxå snabbt. Bara första gången efter att jag väckt upp datorn efter en vila.

En sak som kan orsaka detta är om man fått en dåligt skriven "Context menu handler". Alltså de val som kommer upp då du högerklickar. De vanliga är ju kopiera, klipp ut, Redigera, skriv ut etc. Men vissa program lägger sina egna context handlers där (oftast får man vid installation välja det valet. Jag har t ex saker där från 7-Zip, CCleaner med flera. Min gissning är att någon av dessa är så diligt skrivna att de orsakar problemet. Kan ha uppkommit iom en uppdatering av dessa programvaror eller i kombination med en Windows uppdatering.

Här är ett gratis program som analyserar dina tillägg där och du kan även hantera dem ShellExView - jag har inte prövat programmet själv men det ser seriöst ut. Det krävs inte ens en installation utan kör bara exe filen (virus kolla först förståss)
Du bör analysera vilken ev. handler som orsakar problemet. I ditt fall verkar det vara en Folder shell eftersom du får svarstider på detta. Dvs något val du får upp från ett program då du högerklickar på en folder. Vissa handler finns bara på filer och har du inga problem där så är det nog inte någon av dessa.
Men gör så at du först inaktiverar alla som du inte tror är Windows egna och sedan se om problmet försvinner. Om ja så börja att aktivera dem en och en igen för att se när problemet uppkommer.

Upp till toppen
Annons: