Annons:
Etikettövrigt
Läst 5884 ggr
Pialinn
2012-04-10 13:34

Spara bokmärken i Firefox

Snälla någon!!!

Förklara på ett enkelt sätt hur jag ska apara mina favoriter i Firefox.

Är pensionär och har ingen att fråga då jag bor i husbil o befinner mej i Portugal. Allt jag kan har jag lärt mej själv, men här går jag bet. När jag använde IE sparades de av sej själv.

Måste gå till cafeéer för att komma ut på nätet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Kaj
2012-04-10 15:39
#1

Om du inte använder din egen dator så sparas inte dina favoriter där för då skulle ju alla komma åt dem som loggar på datorn efter dig.
Jag vet att i Chrome och Internet explorer så kan man via sin inloggning på deras respektive konton (t ex Gmail för chrome) använda deras funktioner för bokmärken på nätet.

Om du med cafeér menar att du där får ta med din egen dator och koppla in i deras nät för att surfa så skall det går att spara dina bokmärken där. men jag är ingen Firefox användare så jag vet inte så mycket om hur man gör där men det bör väl funka typ genom att på en webbsida bara högerklicka och välj typ "lägg till i favoriter eller lägg till i bokmärken" eller något liknande

Pialinn
2012-04-10 17:05
#2

Ursäkta att jag missat säga att det är min egen bärbara jag har med mej.

Jag kan lägga till "favoriter", och den listan är LÅNG.  Det är dom jag skulle vilja spara, antingen på D-disken eller på en extern.(har 3)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Fridaybrew
2012-04-10 19:17
#3

"Bookmarks and Browsing History: The places.sqlite file contains all your Firefox bookmarks and the list of all the websites you’ve visited."
http://support.mozilla.org/en-US/kb/Profiles

/Fridaybrew

Pialinn
2012-04-11 12:43
#4

#3

Jag bad om hjälp! Även om jag pratar engelska har jag problem med att läsa det språket.

Jag har varit inne på flera sidor som nämns på sajten du rekomenderade, ändå fattar jag fortfarande inte hur jag ska spara bokmärkena på en extern disk!

Jag hittar inte ens bokmärkslistan i profilmappen(?).

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

walter
2012-04-11 17:28
#5

# Pialinn nu är jag lite osäker på vad du menar så kanske skriver fel och det kan också skilja lite beroende vilken version av firefox du har.

Gå in på bokmärken. Gå längst ner nedanför alla bokmärken så finns det en rubrik som står osorterade bokmärken. När du klickat på den så får du upp en popupruta. Där väljer du Importera och säkerhetskopiera. Där väljer du exportera bokmärken till HTML. Då ska du få upp en ny popupruta där du kan välja vart du vill lägga det. Ska dock inte säga säkert att det går att välja extern hårddisk, men borde gå annars lägga det i tex mina dokument och sen flytta därifrån.

För mig blev det så att när jag sen klickade på det sparade bookmarks så öppnades det i explorer, men det kan du ändra genom att högerklicka på bookmarks dokumentet och gå på egenskaper och där ändra till att öppna med firefox.

hej

Pialinn
2012-04-15 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5

Tack snälla du för den hjälpen. Lyckades få in dom i "Hämtade filer". Tror säkert jag kan flytta dom därifrån.

Nu ska jag läsa mer i rutan jag fick upp. Alltid lär jag mej nått nytt.

(Rosorna fotade jag förra våren i Frankrike när jag var på hemväg från Portugal)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
2012-08-05 13:10
#7

Detta gick utmärkt att göra med gamla datorn som hade Vista.

Nya datorn har Windows 7 och det funkar inte alls!

HJÄLP! Snälla ni.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

walter
2012-08-05 21:19
#8

Pialinn jag har ingen aning, det borde ju vara lika eller åtminstone liknande sätt. Har inte win 7 så kan inte testa.

hej

WildeSau
2012-08-08 08:06
#9

När man importera och exporterar HTML-filen kommer inte allt med.
Gör så här istället.

I Menyn, Bokmärken.

Visa alla bokmärken eller (CTRL-SHIFT-B)

Välj Importera eller säkerhetskopiera
Välj Säkerhetskopiera.
Spara filen bookmarks 2012-xx-xx.json

Gör på samma sätt för återställning

Välj Importera eller säkerhetskopiera
Välj Återställ
Välj fil..

och ladda in den filen som du sparade.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Pialinn
2012-08-08 16:30
#10

Tack!!!! Men det funkar inte.

Fick upp en icon på skrivbordet men då hamnar jag på en Chrome-sida.

Allt verkar fungera över Chrome på min nya dator. Håller på att bli tokig. Inget fungerar som jag önskar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[VSK]
2012-08-08 18:36
#11

Om det är i Chorme du vill ha bokmärkena så måste du importera filen som du har på skrivbordet.

Pialinn
2012-08-08 20:12
#12

Nej, jag vill ha dom från/i Firefox. Har just lärt mej FF och orkar inte lära om.

Jag vet inte vad som menas med att importera en fil. Är alldeles självlärd vad det gäller datorer. Nya datorn är bara dryg vecka gammal o i den gamla hade jag Vista så det nya i W7 går inte in i huvudet.

(Pensionär och just nu "boende" i Portugal och det är lite för varmt just nu.)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

papa-bear
2012-08-08 21:05
#13

har läst igenom den här tråden, och fattar inte vad det är som pialinn vill. har hon en gammal dator, och vill flytta över favoriterna till den nya? då är det bara att göra som walter i #5 skriver, ta den filen på ett minne eller maila till sig själv om man har flera konton. sedan importera/hämta in favoriterna till den webläsare man använder, vilket också står i walters inlägg hur man gör.

Annons:
WildeSau
2012-08-09 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Med bilder Glad

Bokmärken ,, Visa alla bokmärken


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2012-08-09 08:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Importera och säkerhetskopiera ,, Säkerhetskopiera


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2012-08-09 08:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Spara filen bookmarks-2012-xx-xx.json på lämpligt ställe.

Det är denna filen du ska importera på den nya datorn.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2012-08-09 08:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

På den nya datorn ska du importera den filen som nu sparade.

Du måste på något sätt ha fört över den filen mellan datorerna. USB-minne eller att du har mailat den till dig själv

Gå till Återställ ,, Välj fil..


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2012-08-09 08:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Leta upp den sparade säkerhetskopian på dina bokmärken och välj öppna


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2012-08-09 08:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Återställ till slut med att bekräfta.

Om du redan börjat lägga in nya bokmärken på den nya datorn kommer dessa nu att ersättas med din sparade lista från den gamla datorn.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Pialinn
2012-08-09 09:10
#20

Tack för lättläst beskrivning, men jag har inte överfört gamla bokmärken, utan skaffat mej massor av nya som jag inte vill förlora.

Jag får upp en icon "bookmarks2012.08.09.json på skrivbordet, men sedan kommer ett meddelande att jag inte kan öppna den. Välj webbtjänst vilket jag gör. Sedan fortsätter jag o laddar ner "json. Men inget händer fast jag installerar. Över Chrome tar det flera minuter att öppna varje sida. Synd man inte kan göra ett "skärmklipp". Eller så får jag skriva ner alla sajter i en bok, "bara för säkerhets skull"

På gamla datorn pajade det elektriska, så om jag får hjälp att ladda batterierna kan jag flytta den gamla "sparade" och läsa vilka bokmärken jag har där utan att flytta över dom..

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Upp till toppen
Annons: