Annons:
Etikettövrigt
Läst 2885 ggr
pernillaa
2012-05-07 11:07

Hitta försvunna filer

Hej

Jag har en rätt stor extern hårddisk som tyvär börjat bli några år nu. Jag vet inte hur många GB den är på men den är hur som helst full. Sist jag kopplade in den och skulle gå igenom filerna(som mest är foto och film) så bara hängde sig datorn. När jag tillslut tog mig in var en del av mapparna plötsligt tomma.
Jag har inte vågat starta upp den sen dess av rädsla att mer ska försvinna.
Någon som har någon aning om vad det kan bero på att dom försvann? Kan de fortfarande ligga kvar på något sätt så någon kunnig kan hitta och återställa dom?

Tack på förhand

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Kaj
2012-05-08 09:34
#1

Bra att du inte kopplat i disken igen för om den är trasig så blir det svårare och svårare att få tag i filer ju mer man håller på med disken.

Filerna kan ha försvunnit pga av hårddiskfel
Du kan pröva detta gratis program - Recuva. Detta program kan i många fall montera en disk som inte går att montera på vanligt sätt, hitta filer som tagits bort av misstag, hitta filer som inte längre är nåbara pga av hårdvarufel med mera.
Installera programmet och plugga sedan in disken. Starta Recuva och se om den kan läsa disken och även få tag i de filer som saknades.

Det finns måga liknande program men detta är gratis och kommer från en erkänt bra leverantör (Piriform som även ger ut gratisprogrammet CCleaner).

Fridaybrew
2012-05-08 09:51
#2

När du gör det som kaj säger behöver du ha en annan hårddisk med mer utrymme ledigt än hela disken du ska tömma så du får plats med allt. Så har du ont om plats på datorn så får du ut och köpa en ny disk =) lyllos.

/Fridaybrew

pernillaa
2012-05-08 11:01
#3

Tack för era tips. =)

Alltså när jag kopplade in den första gången och den hängde sig torde väl en del i problemet ha varit att min dator är för dålig?! Alltså… jag menar, är det mindre risk att den hänger sig igen om jag använder en bättre dator?
Det dumma är att det inte står på hårddisken hur stor den är så jag måste koppla in den för att kolla det innan jag vet hur mycket utrymme som behövs. :P

Ha en bra dag! // Pernilla

Kaj
2012-05-09 11:25
#4

Det kan vara både datorn och hårddisken som är fel. En hårddisk kommer alltid förr eller senare att haverera. Den har en livslängd av ett max antal läs och skrivningar per sektor - så att säga de slits med tiden ut.

pernillaa
2012-05-09 11:39
#5

Okej, tack. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: