Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1963 ggr
Linnea
2012-05-08 11:39

Redigera i Adobe Reader X?

Laddade hem Adobe Reader X men det vill inte som jag vill. När jag scannar in på datorn så blir filerna automatiskt pdf men jag kan inte redigera dom. Det är ritningar som jag gjort som jag vill klippa ut ur filen och lägga in i en ny fil men Klipp ut mfl redigerarkommandon är grå och går alltså inte att trycka på. Trycker jag på markera så markeras endast delar av den text som finns på sidorna men det är ju bilderna jag vill ha. Varför går det inte?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Halvdansken
2012-05-08 13:49
#1

Det är det som är fidusen med PDFer - att man inte kan redigera i dem.

Man får komma runt det på når sätt genom att ta in det i ett bildbehandlingssystem som bild (screendump tex) och klippa därifrån.

Möjligen finns det nån smartare lösning att hitta på nätet. Men jag har ingen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2012-05-08 13:51
#2

Kan du inte spara dem i ett annat format än pdf när du scannar in dem? Nån "spara som" valmöjlighet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Linnea
2012-05-08 13:53
#3

Har för mig att jag redigerat pdf:er innan för flera år sen. Varför finns, kopiera, klipp ut mfl knappar om man inte kan använda dom?

Jag vet inte om jag kan välja, har inte hittat nåt om det iaf.

Vad rekomenderar du för bildbehandlingsprogram?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Halvdansken
2012-05-08 14:17
#4

Jag andvänder bara vanlig Paint, men det är ju väldigt basic, du kanske behöver nåt lite mer avancerat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Linnea
2012-05-08 14:43
#5

Kan ju prova..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

KlyX
2012-05-08 18:39
#6

Adobe reader är bara en pdf-LÄSARE. Adobe acrobat t.ex kan däremot redigera i pdf filer.

Annons:
Linnea
2012-05-09 09:58
#7

#6 Har misstänkt det, försökte hitta acrobat men det har jag inte lyckats med. Letar kanske för dåligt.

Frågan kvarstår, varför finns klipp ut-knappen om den inte går att använda? Knäppt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2012-05-09 10:03
#8

Verkar inte finnas nån gratisversion av acrobat så det får vara. tack för svaren!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2012-05-09 10:33
#9

Går inte att öppna dom i paint. Kan man konvertera dom till annat format och isf hur?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Halvdansken
2012-05-09 11:02
#10

Du får ta en print screen, pasta in den i Paint och spara som jpeg eller vad du nu vill ha för format.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
2012-05-09 11:28
#11

Om du har Windows Vista eller senare kan du använda dig av "skärmklippverktyget". Öppna din pdf fil och leta fram din skiss.

Gå sedan till startkanppen och skriv "skärmk" och välj sedan skärmklippverkyget.
Nu kommer du kunna dra och markera vad du vill ha en skrämbild av - t ex enbart din ritning/skiis.

I skrämklippverktyget kan du nu välja att spara som PNG, GIF eller JPEG fil

Linnea
2012-05-09 11:55
#12

Jag ska testa era tips nån gång men denna gång löste det sig. Jag lyckades ändra så scannerna sparar filerna som jpg men man måste ändra manuellt för varje bild man scannar..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[pandes]
2012-05-10 17:18
#13

Man kan väl läsa pdf-filer i de flesta av adobes program?

Annons:
Janne64
2012-05-11 11:40
#14

Eller så hämtar du hem ett gratisprogram typ PDFCreator och skriver ut till pdf, jpeg, välj själv utan att gå via en scanner.

Upp till toppen
Annons: