Annons:
Etikettinternet
Läst 3296 ggr
ponnyfotot
5/13/12, 5:44 PM

Youtube problem....

Det står såhär när jag försöker se en film på youtube:

Detta videoklipp visar innehåll från EMI, som har blockerat det i ditt land av upphovsrättsliga skäl.

Finns det nått enkelt sätt att se filmen endå? Eller är det bara att ge upp tanken på att se den filmen :( ?

Annons:
Liz85
5/13/12, 7:59 PM
#1

Det är bara att gå vidare till nästa film. Texten innebär troligen att den som lagt upp klippet lagt upp musik från EMI som äger upphovsrätten och inte vill att deras musik ska vara med där av ett eller flera skäl. Därav har de sett till att deras upphovsrättsliga material tagits bort från klippet.

[Moa-]
5/13/12, 11:21 PM
#2

Använd en proxyserver för att visa sidan att du är från ett annat land (det land som de har rättigheterna att visa klippet i)…

ponnyfotot
5/14/12, 9:29 PM
#3

och hur gör man det då'? Skäms

[Moa-]
5/14/12, 9:39 PM
#4

Det finns flera olika att välja på som visar olika ursprungsländer, både gratisversioner och betaltjänster… Du får googla och se vilka som kommer upp och passar dig bäst. =)

Halvdansken
5/14/12, 11:09 PM
#5

Det där med att hitta en proxy osv är inte helt enkelt, så om du inte vet hur det fungerar så strunta i filmen.

I praktiken betyder det att om du sitter i Sverige och vill se en film från tex England, så kan du inte det. Därför ska du koppla upp dig via en proxyserver (proxy betyder ungefär "ombud") i England, så lurar du den servern som filmen ligger på.

Jag har haft samma problem med att se svensk TV (bor i Danmark) och fått rådet "googla" många gånger, men om man googlar så får man massor med svar, och att kunna lista ut vilka servrar som är ok, och vad saker kostar osv osv är skitsvårt. Jag lyckades till sist via olika forum där sånt här diskuteras.

Men Moa kanske kan vara lite mer behjälplig om du nu känner till några bra från olika länder?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
5/15/12, 9:13 AM
#6

Halvdansken; jag har tyvärr dålig koll, använder ganska sällan den lösning jag har i det syftet utan har den primärt som ett yttreskydd mot skräp och för anonymitet. Har ingen aktiv hänvisning till specifika länder inställt på denna (jag har kommit fram till att den hänvisar till amerikanskserver). Hade jag önskat eller skapat ett behov av något specifikt så hade jag just googlat. Jag vet inte vilket land TS önskar se film från heller?

Min bror i Kina använder en som han anser fungera bra för att visa sidor att han är utanför Kina, just den varianten kostar ca: 30 kr/mån, är 95 % säker att den hänvisar till USA.

Ponnyfotot; är filmen du vill se från USA (eller lagrad på en amerikansk server)? I sådana fall kan jag PMa min lösning som fungerar för att streama direkt från de olika tv-kanalernas hemsidor till exempel. Så vill du testa min lösning säg till så PMar jag.

Annons:
Kaj
5/16/12, 4:11 PM
#7

Ibland känner vissa webbsidor av vilket webbläsarspråk du har inställt. Om du kör Internet explorer kan du lägga till olika språk i den och normalt är då Svenska satt som default språk. Du kan pröva att ställa in så att default språk är t ex Engelska (om nu det landet tillåter dig att visa den filmen) och se om det går. Du kan sedan alltid slå tillbaka till svenksa igen.
Inga menyer od. ändras utan denna parameter är tillför att man skall kunna surfa på olika sidor som är skrivna i flera språk. Beroende på vilket webbläsarspråk som upptäcks så tar den dig till webbsidan på detta språk. Ta exempelvis google som tar dig till svenska sidan oavsett om du skriver google.se eller google.com - ställ om språk till engelska USA som default och du kommer till den engelska google sidan om du skriver .com

Så här anger du olika språkigenkänning i Internet Explorer.
Gå till Verktyg och sedan Internet alternativ
Välj fliken Allmänt - längst ner har du en rubrik som heter Utseende och där en knapp som heter Språk.
Välj att lägga till språk och välj ett par vanliga såsom Engelska US, Engleska En-Gb med flera.
Det språk som du sedan väljer att vara högst upp i listan är det språk som avläses av webbläsaren.

Om youtube läser av detta värde för att avgöra ifall en film skall kunna visas så kan du försöka att ändra såpråk och se ifall det går att visa filmen.

När du är klar kan du ställa in så att Svenska står högst upp igen så riskerar du inte att sidor visas på t ex Engelska.

Upp till toppen
Annons: