Annons:
Etikettövrigt
Läst 3883 ggr
kalindas
5/15/12, 3:49 PM

Blir tokig! Hur blir jag av med det??

Har köpt en liten minilaptop och den har en funktion, som jag stött på, på flertalet laptops och den gör mig lättare tokig! Skrikandes

Om jag använder pekplattan på laptopen och råkar hålla pilen en sekund för länge på något lickbart ställe. Så öppnar fanskapet länkarna själv! Skrikandes

Jag vill inte ha det så, utan vill i lugn och ro kunna leta mig fram till rätt länk att öppna.

Hur får jag bort detta??

Tycker jag har letat överallt och hittar ingenstans där man blir av med den automatiska "länkklickningen".

Så snälla! Om ni föstår vad jag menar och vet hur man få bort det så skriv i denna tråd.

/Elisa

Annons:
[Woozy]
5/15/12, 5:26 PM
#1

Skulle gissa på att musen är inställd på dubbelklickning.

Kolla i kontrollpanelen/mus

kalindas
5/15/12, 6:46 PM
#2

#1
Ska kolla det. Tack! :-)

/Elisa

kalindas
5/15/12, 7:00 PM
#3

#1
Satte ner dubbelklickning till långsam. Men är inte säker på om det gjorde någon skillnad.

Det är speciellt när man använder webbläsarna som den öppnar länkar som jag valt att inte klicka på. Jag ha alltså inte klickat alls utan bara hållit pekaren över dem…Obestämd

/Elisa

[Woozy]
5/15/12, 7:21 PM
#4

Klicka ur "dubbelklickning" eller va det nu heter.

kalindas
5/15/12, 9:17 PM
#5

#4
Fanns inget som hette det under kontrollpanelen/mus. Man kunde bara välja hastighet på dubbelklicket där.

/Elisa

[Woozy]
5/15/12, 9:29 PM
#6

okej… Obestämd

Annons:
kalindas
5/15/12, 9:36 PM
#7

#6
Det enda jag hittar med dubbelklick är mappalternativ. Men det är ju inte mapparna som krångla utan länkarna.

Ett annat exempel är när jag spelar kortspelet Harpan.
På den stationära datorn kan jag låta muspekaren ligga på korten i kortleken och inget händer. Gör jag samma med muspekaren i laptopen så bläddrar den upp alla kort varesig jag vill eller inte.
Måste alltså inte klicka för att ta ett nytt kort…

Måste ju någonstans finnas en inställning för detta. Men jag har letat överallt!

/Elisa

kalindas
5/15/12, 9:55 PM
#8

Jag "tror" jag hittat orsaken till problemet nu. Det verkar som det finns några typ av genvägar på pekplattan. Nuddar man den för mycket eller råkar dubbelklicka på själva pekplattan så finns det genvägar där som bl.a. gör att den öppnar och stänger fönster.

Men hur man får bort de där genvägarna har jag inte fått något bra svar på. Obestämd

Har beställt en trådlös mus, får se om det underlättar.

/Elisa

MagArne
5/16/12, 8:29 AM
#9

Det fins inget som heter knacka för tt klicka?
Det innebär att du kan knacka/peka med fingret på styrplattan för att öppna länkar eller öppna ikoner/program.

Kolla om du har något inställningsprogram för styrplatta, trackad där det finns diverse olika inställningar.

Kaj
5/16/12, 9:59 AM
#10

Du kan ju pröva med valet för klicklås (kontrollpanlen, mus) men jag tror inte det är det som är problemet.

Till din mini laptop har du säkert fått ett speciellt program för att hantera musen på plattan(normalt inte operativsystemets) . Där brukar man kunna konfigurera olika alternativ såsom vad skall hända om jag sveper över plattan, vad skall hända om jag drar upp, ner eller vad skall hända om jag t ex har två fingrar på plattan etc. Där kan säkert finnas en inställning som säger vad som skall hända om du sveper över en länk och inte släpper fingrarna inom en viss tid - typ att då öppna länken.
För att hitta detta program - kolla kontrollpanelen under program / mus.
Alternativt gå igenom startknappen och program och se ifall där finns något som aktiverar detta. Du kan även se ifall musikonen är aktiverad i ditt aktivitetsfält - det brukar ta dig direkt till leverantörens inställningar för mus-platta.

kalindas
5/16/12, 1:16 PM
#11

#9
Letat efter en inställning för den men hittar inget.

#10
Har säkert funntis något sådant. Men tyvärr visade det sig att laptopen är omformaterad och partionerad. Sen har förra ägaren ävel lagt i Win7 ultimate istället för starter som den skulle innehålla.
Vilket både gör datorn extremt seg och alla originalinställningar är borta…Obestämd

/Elisa

Kaj
5/16/12, 3:27 PM
#12

Om den har Win7 är det inte otroligt att inställningarna finns under kontrollpanlens inställningar för mus.
Annars vad är det för märke och modell?
Om man går till leverantörens hemsida så brukar man kunna ladda ner drivrutiner och program för t ex mus, tangentbord etc.

Kaj
5/16/12, 3:43 PM
#13

Om jag skall chansa så har din mini lap top kanske en Synaptics Touchpad.
I den kan man definiera olika zoner på Touchpaden. T ex kan man ställa in så att en viss d3el av Touchpaden skall agera som t ex mitten knappen (öppna länk i en ny flik). Alltså om du rör fingrarna över den delen av Touchpaden (säg nedre högra hörnet eller vad du vill) så agerar den som en mittknappstryck om den finner en länk och en ny flik i din webbläsare öppnas.
Du kan ju pröva och se om det är så att länkar öppnas oavsett var på touchpaden du har dina fingrar eller om den beter sig så enbart på ett visst ställe på plattan.

Här är en länk till en Win7 32bitars software/driver för den som gör att man kan ställa in funktioner som PalmCheck, EdgeMotion, knackzoner, dubbelknackning och knacka för att markera etc

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=se&destPage=softwareDownloadIndex&lc=sv&softwareitem=ob-75195-1&tmp_docname=

OBS! länken går till en 32bitars - om ditt Win 7 är 64 bitars går det inte att installera.
Men det bästa med Win7 är att du kan göra en återställningspunkt precis innan du installerar programmet. Om något skulle gå fel eller inte funka kan du enkelt bakca tillbaka med återställningspukten så blir systemet precis som det var innan du påbörjade installationen.

Synaptics har även en produkt som heter Click Pad som är precis som en vanlig Touchpad men den är utvecklad för att inte kräva några klickknappar. Skulle kunna vara en sådan som du ahr

Annons:
kalindas
5/16/12, 4:08 PM
#14

#13
Skulle tro att det är en sådan touchpad som du skriver.

Tyvärr är det en 64 bitars program som ligger på datorn. Originalprogrammet var 32 bitars. Kan detta med att hon lagt in "fel" antal bitar (eller vad det kallas) orsakat att datorn inte är så snabb som den borde vara?

Har kollat upp och jag kan beställa skivor från Packard Bell, med original inställningarna, kostar 500kr. Tyvärr har jag ingen extern dvd, så jag vet inte hur jag ska få över dem till datorn.

Det är en Packard Bell Dot S (tillverkningsdatum 1102)

/Elisa

[Beavis]
5/17/12, 12:36 AM
#15

Det där är ett problem som avskräck mig ifrån att skaffa laptop för jag blir knäpp på skiten när jag testar andras.

Upp till toppen
Annons: