Annons:
Etikettövrigt
Läst 6373 ggr
veran
6/3/12, 2:24 AM

Ett samtal på engelska med indisk brytning...

…fick jag härom dagen. Jag hade verkligen jättesvårt att förstå vad mannen ville då jag inte är så bra på engelska och så dessutom mycket indisk brytning. Nedan försöker jag beskriva vad vi talade om, som jag tolkade det, med många reservationer för fel i min förståelse.

Han presenterade sig inte med namn men sa ett namn senare i samtalet, när jag frågade efter det. Tror att han sa att han ringde från Windows Service Center och att han var en auktoriserad Microsofttekniker. Han sa att de hade fått många meddelanden från min dator om att något var fel. Detta var tydligen en gratisservice som jag tackat ja till när jag köpte datorn -07.

Han ville nu att jag skulle starta min dator och följa hans instruktioner, eftersom min dator riskerade att krascha. Han skulle visa mig hur jag kunde eliminera risken för detta. Jag skulle trycka på tangenten med flaggan samtidigt med R. Detta gjorde jag och jag tror det kom upp en ruta med namn Runbox. Jag fick en bokstavskombination att slå in och sen kommer jag inte riktigt ihåg vad som visades men jag tror det var en lista med händelser. Jag hade typ 39 000 drygt, varav 328 röda cirklar med felhändelser.

Han ville nu att jag skulle gå till en sida, ammyy.com, där jag skulle klicka för något slags gratis….????? Innan jag kom så långt såg jag att det stod en varning på ammyys sida om att de utnyttjades bland annat just av indiskbrytande engelsktalande folk som utgav sig för att vara bla. tekniker.

Här "vaknade" jag till och naiva jag förstod att detta kanske inte var så bra. Jag började ifrågasätta hur jag skulle kunna lita på att det var som han påstod. Då kom helt plötsligt en dam in i samtalet (engelsktalande med indisk brytning) som inte heller hon presenterade sig, och frågade vad som var problemet. Hon var "manager". Jag frågade efter ett telenummer så att jag kunde ringa dem istället, och då bröts samtalet.

Dagen efter blev jag igen uppringd av en engelsktalande man med indisk brytning som ville samma som den första, dvs visa hur jag skulle rädda min dator från att krascha. Den gången hade jag inte tid att prata och de har inte hört av sig igen.

Till saken hör att jag under en tid faktiskt fått meddelanden med vit text på blå skärm. Jag har dock inte hunnit läsa dessa då meddelandet försvunnit väldigt snabbt och datorn stängts av, eller kanske den startades om???? Jag kan absolut ingenting om datorer så jag förträngde nog dessa blåa skärmar och tog detta som att det var en av alla konstiga saker som händer när jag sitter vid datorn. Tydligen var det dessa meddelanden som mannen med brytningen påstod var de varningar som jag ignorerat.

Frågan är nu allså om det var ett äkta samtal eller om någon försökte lura mig???? Jag blev faktiskt rädd när han sa att min dator hade laddat ner material utan min vetskap och som mannen sa, placerat ut detta "in sections" på min dator och att detta skulle leda till en datorkrasch vilken sekund som helst.

Annons:
walter
6/3/12, 3:23 AM
#1

Det var inte ett äkta samtal utan försök till att få dig att installera program så att dom kommer åt uppgifter i din dator. Microsoft ringer inte upp användare om man inte själv först kontaktat dom.

När det gäller din blå skärm med vit text så går det ju inte att säga vad det är. Då datorn endera stängs av eller startas om så låter det som det är något fel på datorn, men vad har jag ingen aning om. Det kan ev vara så att du har fått virus i din dator, men det låter mest som ett problem. Kanske bara att den blir för varm.

hej

beem
6/3/12, 10:23 AM
#2

Goola lite så hittar du masson om detta. Microsoft har också en varning på sin hemsida. De ringer aldrig upp en kund.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Halvdansken
6/3/12, 10:00 PM
#3

Gör "rimlighetstesten".

Är det rimligt/sannolikt att nån windowsans anställld i Indien skulle hålla koll på alla enskillda PCer runtomkring i världen och ringa upp dem om de plötsligt skulle ha problem?
Har du gett ditt telefonnummer till Microsoft? Nej - va? Och om du nu hade ett problem - skulle de veta det/bry sig/ringa någon i Sverige osv osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
6/4/12, 9:47 AM
#4

Alltid när man får sådana samtal. Lägg på luren direkt - det är aldrig ärliga människor utan bara ute efter att lura dig på uppgifter. Bland annt den sida du nämnde att du skulle gå till har ett program som gör att de kan ta över din dator och styra den remote. Dvs de kan avlyssna allt du gör och även agera själv som om det vore du.

Du bör absolut göra en rejäl virsu skanning på din dator.
Microsoft har ett gratis program du kan installera ifall du inte har ett eget och uppdaterat antivirus program på din dator.
Här är länken till Microsofts gratis antivirus program Microsoft Security Essentials.

Fridaybrew
6/4/12, 1:01 PM
#5

Alternativt till att lägga på är att be dom vänta för du ska bara stänga av spisen eller något liknande sen lämnar du telefonen bara. Detta gör att de måste betala för ett längre samtal vilket kostar dom mer pengar och om alla gjorde detta skulle det förhoppningsvis inte vara lönsamt för dom att försöka lura människor.

När folk busringer till mig eller liknande sätter jag bara telefonen vid tv högtalaren varje gång de ringer. Jag lägger aldrig på för jag vill att de ska få en dyrare telefonräkning senare =)

/Fridaybrew

walter
6/4/12, 4:38 PM
#6

#5 Dyrare telefonräkning kan du glömma, blir väl bara 25 öre eller vad dyraste taxan är. Det enda personen behöver göra är att lägga på, sen efter (lite osäker på tiden) 30 sek eller 1 min så bryts det.

Så vill du ge dom dyrare telefonräkning så ska du prata med dom så du uppehåller kontakten.

Med ditt sätt enda du uppnår är att din telefon inte är nåbar under den tiden.

hej

Annons:
Fridaybrew
6/4/12, 5:27 PM
#7

Klart jag är nåbar man har ju mobilen, internet och skype och andra kontaktytor så det argumentet är inte så starkt. Kan säga att det endel busringare/bluffmakare har hängt kvar i gott och väl över 10 minuter.

25 öre ok om det är inrikes ja, men du kanske inte förstår att dessa troligen inte har ett callcenter fyllt med indier här i sverige. Rimligare är att de faktiskt befinner sig i Indien, då kan det kosta mer än 25 öre per minut.

Än sen att man bara lyckas generera en merkonstnad för bedragarna på 25öre eller 50 öre. Det kostar mig inget alls.

Lyckas man "stjäla" bedragarnas tid så lyckas de inte att nå lika många om man annars bara lägger på. Vilket innebär fler offer kan nås. Sen att vissa inte kan se det nyttiga och helheten i det hela tja inte mitt problem.

Man ska inte prata med dom då det vid vissa typer av bedrägerier har skett ljudmanipilation av inspelningen så det låter som man ingår ett kontrakt vilket man inte har gjort. Detta genom att klippa runt ord som man har sagt. Ovanligt men har rapporterats förekomma. Därför ska man inget säga.

Man kan säga vänta men mer än så är inte nödvändigt, de väntar oväntat länge faktiskt.

Detta kostar inget är inte jobbigt, och är ett kul socialt experiment värt att testas iaf.

/Fridaybrew

walter
6/4/12, 6:40 PM
#8

#7 Titta på vad du själv skrev. Busringer, det räknar inte jag bedrägerier som utan helt vanliga busringningar. Även om dom håller sig kvar i 10 min så är det inte mer än runt 2.50 så så mycket dyrare blir inte telefonräkningen.

En bedragare som ringer från utlandet visst han får dyrare, men med tanke på att många tyvärr blir lurade så har den tjänat in den extra kostanden på nolltid.

Likaså en telefonförsäljare, visst dom får lite extra på sin telefonräkning, men även dom tjänar in den kostanden rätt snabbt eftersom andra accepterar och köper.

Sen skrev jag din telefon. Jag vet inte hur du är, men om jag ringer någon och det tutar upptaget så utgår jag ifrån att personen pratar i telefon och då finns det ingen anledning att ringa på mobilen för risken är ju att den inte svarar i den då den redan pratar i telefon med någon annan. Har det tutat upptaget ett längre tag så kanske jag tänker att telefonluren av någon anlening inte ligger på och testa mobilen, men inte från början.

Så det där med dyrare telefonräkning de pengarna kan man både ha och mista oavsett vem som ringer för endera är det försumbart eller snabb intjänat.

hej

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: