Annons:
Etikettinternet
Läst 1846 ggr
[Woozy]
2012-06-21 12:34

Virus-attacker

Fick ett mail nyss som började på RE (svar).

Jag misstänkte på stört att det var nåt lurt på G, men jag ville ändå kolla min säkerhet.

Två program i min dator blockade skiten.

Det visade sig att det var virus i fav.ico. Alltså en ikon som webläsaren automatiskt laddar.

Dels så blockerade WOT (Web Of Trust) och mitt antivirus (NOD32).

Grejen med WOT är att den kollar alla sidor man surfar till och jämför med en lista över skadliga sidor. Man får upp en varning om att sidan är skadlig. Grejen är att sidan lurar WOT, eftersom den försökte installera viruset via ikonen.

Ville bara varna er att vara lite extra försiktiga när ni surfar.

Annons:
Fridaybrew
2012-06-21 19:47
#1

Har märkt av något liknande om inte samma började häromdagen. En av mina kontakter skickade ett mail till alla sina kontakter och sen började en lavin av mail flöda in tillbaka från som som han skickat till iom viruset verkar ha besvara alla +nyakontaklistan.

Hotmail hindrar detta då den inte visar innehållet om det är misstänkt och detta klassades som misstänkt. Dock var det en länk med ingen ikon vad jag kunde se.

Mitt Av har inte reagerat den brukar vara rätt pigg annars, ska dra igenom diskarna se om något nytt smitit förbi.

Hellre varna via forum än att spamma alla via mailvarningar eller facebook meddelanden. Ok med att varna som statusuppdatering men meddelande njae.

Rätt less på dessa manuella virus där själva virusvarningen i sig är viruset. Eller ännu bättre när virusvarningen innehåller instruktioner hur man gör för att få bort viruset, men defakto gör tvärtom och installerar viruset. =) =) =)

Nästan lite humor på det lol   (men jävligt fel)

/Fridaybrew

papa-bear
2012-06-26 20:01
#2

ett tips från förr var att man skall ha en fakeadress som ligger först i kontaktlistan, och den skall inledas med ett _ (understrykning), och då skall inte viruset hitta de andra adresserna i kontaktboken. om det fungerade/fungerar då/nu vet jag inte, själv provade jag inte. det var bara något jag läste när sådana här virus började härja, på hedenhös tid. 8-p

[Woozy]
2012-06-26 20:03
#3

Tack för tipset.

Upp till toppen
Annons: