Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2293 ggr
lmalmqvist
2012-06-25 21:45

Problem med router...

Hej!

Jag köpte en router Dlink 615 för att vi ska kunna använda båda våra bärbara datorer samtidigt osv. Har kopplat in routern precis efter installationsskivan men nu vill det inte fungera…

Det går att använda nätverket var och en försig men inte samtidigt. Båda datorerna syns i "hemgruppen" men det fungerar inte, har hållt på med detta i flera timmar nu och snart ger jag upp. Kan ingenting om en router och det kanske märks!  snälla hjälp!

/L

Annons:
ru4real
2012-06-26 08:28
#1

Är bägge datorerna inställda på att få ip-nummer från routern? Dvs inställda på DHCP?

Det verkar nämligen som om de försöker ansluta med samma IP-nummer. Kolla inställningarna på varje dator antingen via nätverksinställningarna eller via cmd > ipconfig.

lmalmqvist
2012-06-26 09:49
#2

Jag får ett meddelande ibland om att det finns ipnummer som konkurrerar med varandra? så ja troligtvis är det så! är det avancerar att fixa så att de får olika?

Glad

ru4real
2012-06-26 11:58
#3

Ge lite mer bakgrundsinfo så är det lättare att hjälpa till med en lösning.

Vad har datorerna för operativsystem? Hur är routern inställd? Kopplas de trådlöst eller via kabel? Osv

Ju mer info desto lättare att lösa problemet.

lmalmqvist
2012-06-26 12:57
#4

Windows 7 på båda datorerna, trådlös router. Jag installerade ´rotern precis som de stod på installationsskivan men troligtvis gjorde jag fel… jag kopplade den via kabel eftersom at det stod att man skulle göra det första gången.

På min dator kan jag ansluta till internet via modemet alltså till vårt bredband hos com hem. På den andra datorn går det inte därför köpte vi en router.men när jag nu ska ansluta tíll den så står det nätverksfel och att en annan dator har samma ipadress som den här. Våra datorer har alltså samma ipadress? som du nämnde. Vet inte vad för mer information som behövs! Är inte så haj på sånthär som sagt.. Rynkar på näsan

[Woozy]
2012-06-26 13:54
#5

#4

Ställ in datorerna så de får dynamisk ip istället för statisk.

ru4real
2012-06-26 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gå till kontrollpanelen

Välj adapter (vet inte riktigt vad det heter i den svenska versionen), men det bör vara det andra alternativet i listan t vänster.

I listan som kommer fram skall du välja IPv4 samt IPv6 och se till att det står hämta adress automatiskt.

Bilden kanske ger dig ngn hjälp:

Annons:
Upp till toppen
Annons: