Annons:
Etikettövrigt
Läst 1143 ggr
Lyan
2012-06-29 10:24

Datorn har flippat ut

Min dator har börjat öppna alla möjliga genvägar och ändra texten trots att det enda jag göra är att skriva som vanligt. Under tiden jag har skrivit detta så har texten raderats två gånger pga att den har markerat allt, den har öppnat två nya flikar, varit inne i favoritlistan, lagt till kursiv stil, klickat upp lite olika sökrutor plus hamnat uppe i adressfältet. Väldigt irriterande!

Jag kan abslout Ingenting om datorer så jag vet inte vilka program som ligger på den mm

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[eken77]
2012-06-29 10:34
#1

You know, det låter som att du har fått ett virus. Min gamla dator hade ett virus och jag visste inte om det förrän det i stort försvann helt och hållet…

Lyan
2012-06-29 10:37
#2

Misstänkte det :-( Hur får man bort det då?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[eken77]
2012-06-29 12:58
#3

Är ingen expert, men man har oftast antivirusprogram och en brandvägg. Har man således virus så brukar ett uppdateratt Antivirusprogram kunna lösa det.

Kaj
2012-06-29 13:42
#4

Pröva att ladda ner och installera Microsoft Security Essentials
Den är gratis och uppdaterar sig själv med de senaste skydden för din dator.

Efter installation välj att köra en virusgenomsökning på HELA datorn dvs alla filer. Som standard är den inställd på att skydda mot de vanligaste ställen ett virus kan hamna på.

Det gör du genom att gå in i security essentials och välj scanning. Där väljer du anpassad nivå och ser till att kryssa i alla diskar och andra val som finns.
Beroende på hur stora diskar du har och hur mycket data som ligger lagrade på dessa så kan det ta olika lång tid. För mig tar detta t ex upp mot 5 timmar.

Därefter räcker det att man gör en genomsökning med standardinställningarna.
Det innebär att datorn är skyddad hela tiden och scannar all din trafik, alla dina ev. nedladdade filer etc. Du är alltså skyddad utan att själv behöva göra något nu när du har MS Security Essentials installerad på din dator.

Till detta bör du även koppla in din brandvägg - vare sig du har en extern eller om du kör Windows egen inbyggda brandvägg.

[eken77]
2012-06-29 15:47
#5

#4 Vilket bra tips om att använda valet för att söka genom hela systemet.

Annars TS; gör backup och spara ALLA filer du vill ha kvar sedan gör du en helt ren ominstallation av datorn.
Därefter kan du på din rena dator faktiskt se till att ha rätt virusskydd! Blir det för mycket så får du nog lämna in datorn till en billig "reparatör". Man kan även köpa begagnat!

Lyan
2012-06-29 17:43
#6

Tack :-D

Har nu sökt igenom hela datorn och inget kunde hittas :-S Har inte skrivit något eftersom det var risk för att jag skulle förvandlat datorn till fågel om den strulade mer just då så får se hur den funkar senare.

Under tiden jag skrev detta inlägget fixade den "bara" en ny flik

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[eken77]
2012-06-29 19:14
#7

#6 Okej, tips då är att du köper en ny/begagnad dator. Den förra jag hade kostade runt 1200kr och fungerade optimalt för vad jag skulle ha den till. fast det var inte i sverige, vet inte skillnad i priser.

lycka till!

Halvdansken
2012-06-30 23:13
#8

Laptop eller stationär?

Min "mousepad" (den där lilla fyrkanen man kan använda istället för extern mus) kunde få fullständigt frispel ibland. På min gamla jobbmaskin hakade den upp sig ibland, och den kunde vara så känslig att tex ett armband som låg mot kunde få den att göra märkliga saker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lyan
2012-07-01 12:25
#9

Har efter lite funderingar kommit på att det är Ctrl-knappen som trilskas!

Det är en ärvd, vid det här laget väldigt gammal, minilaptop jag har och den bör nog pensioneras snart men pengar finns inte ens till en begagnad så jag får hoppas att den överlever så jag hinner spara till en ny.

Tack för all hjälp iallafall :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Upp till toppen
Annons: