Annons:
Etikettwindows
Läst 2360 ggr
beem
2012-07-08 19:05

felmeddelande - failed to find requested file

På min nya bärbara med Windows 7 poppar det ibland upp ett felmeddelande.

Längst upp på rutan står det Greg.

Under detta kommer så en text - failed to find requested file.

Jag kan inte se något samband när rutan dyker upp men det är ofta under vanlig internetsurfning.

Jag har googlat men förstår inte vad det är. Om någon kan hjälpa mig vore jag tacksam.

Tillägg -

nu hade jag igång datorn utan att använda den. Då hörde jag ett pling och så kom rutan upp med meddelandet. Det komemr alltså även då jag inte gör något i datorn surfar tex.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
2012-07-09 10:13
#1

Kort så är det en fil som saknas. Varför den saknas kan vara flera olika anledningar, t ex har du raderat ngt felaktigt (utan att ta bort det via lägg till/ta bort program hanteraren), ett virus som letar efter ngn fil eller liknande.

Svårt att säga utan att du berättar om du gjort ngt m datorn innan detta dök upp.

beem
2012-07-09 14:35
#2

Jag har tagit bort  några genvägar  - dvs bara genvägasrna -  på skrivbordet som fanns där när jag köpte datorn.

Jag har avinstallerat några spel som följde med datorn och det gjorde jag via kontrollpanelen - ta bort program.

Jag har lagt in en del favoriter under Favoriter.

Jag har installerat Telias mobila bredband. Det fungerar som det ska.

Felmeddelandet har kommit senare än dessa åtgärder.

Jag har scannat datorn och Microsoft hittar inge tvirus eller annat.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
2012-07-09 15:05
#3

Det kan vara ngt program som har m datorn att göra (en Acer?), hittade lite info här; http://systemexplorer.net/db/greg.exe.html

Tydligen skall man kunna ta bort det mha avinstalleraren.

(If you encounter difficulties with GREG.exe , you can uninstall the associated program (Start > Control Panel > Add/Remove programs)

beem
2012-07-09 15:27
#4

Ja en Acer har jag.

Jag avregade det program - via kontrollpanelen - som kom från Acer som ideligen poppar upp att man ska rega produkter.

Det verkar som det har göra med det då.

Tack för din hjälp - 1000 tack för länken.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
2012-07-09 15:31
#5

Inga problem, bara kul att få reda på om man hjälpt till eller inte.

beem
2012-07-09 21:31
#6

Det här var inte lätt.

Jag hittar inte detta för att avregistrera det via kontrollpanelen.

Jag har försökt med sök och angett greg eller registration men hittar inget.

Jag  har  gjort en systemåterställning till ett datum då jag vet att jag inte ändrat något i datorn.

Jag får då tillbaka Acers registreringsikon på skrivbordet som fanns där då jag köpte datorn  men när jag klickar på den så komemr felmeddelandet igen och det går inte rega produkten heller.

En utväg är ju då att maila Acer via supporten. Då kommer nästa problem. Det serienumemr som står på mitt kvitto och under datorn är inte giltigt står det då jag försöker rega. Datorn är köpt 20.4.12 på Expert.

Felmeddelande fortsätter att pingla till och poppa upp - såååå irriterande.

Hjäääälp


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
2012-07-09 21:39
#7

Ominstallera verkar enklast i det läget.

Eller, testa ett program som heter Revo (http://www.revouninstaller.com/), med det kan du ta bort alla program som har m acer att göra, det brukar inte vara ngt som du behöver ialla fall.

beem
2012-07-09 21:45
#8

Ominstasllera vågar jag inte ge mig på.

Jag kollade på länken Revouninstaller och vad jag förstår måste jag ju veta vad jag ska ta bort.Skrattande

Problemet är att inget finns som heter något i stil med greg.exe eller  Global Registration som det står i länken i #3.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
2012-07-10 06:54
#9

Hmm, jo, sånt är ju lite pilligt, tyvärr.

Svårt att fixa det utan att se vad som kan tas bort eller inte. Kolla om du har ngn autorun/autostart-katalog och se om det ligger ngt i den som spökar då.

beem
2012-07-10 09:49
#10

# 9 Jag hittar inget i autorun som kan tänkas höra ihop med Acer registrering.

Jag blir mer och mer säker på att felmedd. hör ihop med att jag avinstallerade Acer Registrering för jag ville inte rega datorn hos Acer.

Det underliga är att jag inte får tillbaka det när jag gör systemåtersälltning. Ikonen på skrivbordet kommer  tillbaka men när jag klickar på den kommer fellmeddelandet igen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
2012-07-10 09:56
#11

Jo, det är nog något sådant. Högerklicka på ikonen för att se var genvägen leder ngnstans, det kanske kan ge ngn ledtråd.

Det måste ju finnas ngt som har koppling t acer bland alla program. Men det är nackdelen m den typen av dator, tillverkarna skickar med en massa skräpprogram som oftast inte har ngn som helst funktion annat än att slöa ner den.

beem
2012-07-10 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

# 11 - Jag irriterar mig också på alla program som följer med som jag inte bett om.

Jag har alltid undrat hur man hittar en genvägs ursprung och så var det så enkelt som att högerklicka.

Jag gjorde så och hittar nu greg. och registration och  där finns även avinstallera. Jag har gjort det nu och felmedd. poppar inte upp längre.

Ett jättestort tack för att du hjälpt mig.Skrattande

Till dig


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
2012-07-10 10:48
#13

Haha :) D e lugnt, men tack iaf.

Annons:
Upp till toppen
Annons: