Annons:
Etikettinternet
Läst 5137 ggr
Izan
2012-07-16 19:31

Skaffa WiFi

Hej! Nu skulle vi vilja skaffa WiFi här hemma och jag undrar lite hur det går till? Nu har vi via en kabel vilket vi är mycket nöjda med och som går riktigt snabbt. Jag undrar om det kan gå lika snabbt via WiFi? Tack på förhand!

Annons:
Halvdansken
2012-07-16 23:01
#1

Beror på vad du menar. Vill du skaffa mobilt bredband, eller trådlös router?

Med en trådlös router så har du fortfarande en tråd "från väggen" in i routern/modemet, men mellan den och datorerna är det trådlöst. Mobilt bredband så har du ingen router, det är mer som on mobiltelefon, typ.

Vi har trådlöst och jag kan inte märka nån skillnad i hastigheten, dock kan det vara lite ostabilt ibland och om man tex flyttar maskinen mellan jobb och hemma så kan det bli lite problem att hitta nätverket, men inget som skapar större problem.

Datorerna måst givetvis kunna ta emot trådlösa signaler. Men det kan väl alla nuförtiden. Annars kan man köpa ett USB-stick till billig peng. Men trådlösa nätkort kan iofs begränsa hastigheterna om de är lite halvgamla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ru4real
2012-07-16 23:44
#2

I dagsläget kan man som högsta teoretiska hastighet ha 600 Mbit/s jämfört med vad man fick tidigare (54 Mbit/s). Men, jag vet inte om det finns ngn bredbandsleverantör som ger dig modem m den hastigheten, så du kommer antagligen få 54 Mbit/s in.

Sen beror det ju på var du surfar och vad du gör. Allt begränsas av den site med lägst hastighet. Men om du bara surfar på webbsidor, lyssnar på t ex spotify och kollar lite youtube funkar den lägre hastigheten säkerligen alldeles lysande. Och ofta så har man en högre hastighet ner (dvs till din dator) jämfört med när du t ex skickar upp bilder på facebook eller liknande.

[Woozy]
2012-07-17 05:23
[Woozy]
2012-07-17 05:41
#4

#1

Jag undrar om det kan gå lika snabbt via WiFi? Tack på förhand!

Svar nej.

(Det beror på vad du menar med ordet snabbt).

Varje gång du skickar en request så har du latence. Trådlöst har högre latence än trådat. Det går inte att komma undan idag. Så det kommer ta längre tid att surfa ju mera objekt (requests) du har på sidan. Men räknar man på den upplevda bandbredden vid vanlig "surfning" så ser man nog ingen direkt större skillnad (såvida man inte börjar jämföra).

Sen beror det givetvis på vilken hårdvara man har. Och vilken terräng man har runt den trådlösa routern/AP.

(Sitter man på 1Gb/s internettjänst, så bör man uppgradera sitt nic till ett med PCI/E då den vanliga PCI-bussen begränsar till ~700Mbit/s beroende på chip)

Upp till toppen
Annons: