Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1157 ggr
pius314
2012-07-27 18:43

Trådlöst "modem"

Blixten tog vår d-link förra veckan. Nu ska nytt införskaffas. Vi kör blandat mac och pc hemma. Har fått tips om att köra mac-routern, men den är ju dyrare än tex en d-link. Vad finns på plus och minuslistn om man jämför? Tacksam för input :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
pius314
2012-07-28 12:03
#1

Putt…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Zepp
2012-08-01 16:19
#2

Här åskar det frekvent oxå.. så jag köper billigaste modemet och till det den billigaste trådlösa routern!

Dessutom så har jag alltid två modem, det ena i resrv.. för o kolla att det inte är någe annat som strular!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pius314
2012-08-02 09:21
#3

Fick tips om att installera åskskydd men då måste det vara minst 1 meter mellan huvudsäkringen och elcentralen för att åskskyddet ska hinna leda av blixten till jord. Och det har vi tyvärr inte

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Ladydragon
2012-08-02 17:50
#4

det mest enkla rådet är att alltid dra ur alla sladdar till allt som går på ström när det åskar…

angående router så tja kolla butiker och sådant och fundera på hur mycket den får kosta

har själv precis köpt ny router och vad jag har sett så funkar typ alla routrar till både PC och Mac

Zepp
2012-08-02 18:47
#5

Du kan alltid köpa transientskydd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pius314
2012-08-02 21:21
#6

Mmm, fast egentligen undrade jag ju inte över åskskydd. Och självklart kan jag göra en egen marknadsundersökning. Men jag var mest nyfiken på vad andra användare gjort för val och varför. :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
KlyX
2012-08-03 22:48
#7

Så billigt som möjligt är mitt råd, för även där finns de konfigurationsmöjligheter som gott och väl räcker för en säker och bra uppkoppling.

Ladydragon
2012-08-04 01:08
#8

6# visst kan du be andra om råd…risken är väldigt stor att du ändå bara får olika råd

vill du verkligen veta något så ta och googla och läsa på ordentligt

kunde inte låta bli att ge dig råd angående åska då det är så lätt att undvika problem bara man tänker efter lite före

och med det sagt så kan jag inte låta bli att säga oxå att har du ens tänkt tanke på att risken är stor att det inte bara är din router som åskande kanske tog? hade du dator tv m.m inkopplat så är risken stor att dom oxå är skadade….

pius314
2012-08-04 06:55
#9

#8 :-) råd, tips, argument… Jag ville som sagt bara höra hur andra resonerat (som typ #7 :-)). Tack för åsktipsen, den tog med sig telefonerna också (vi var på jobbet och hann inte dra ur). Jag förväntar mig inte ett facit utan mer ett snack om +/-. Tack för input :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Zepp
2012-08-05 14:21
#10

Altså.. modem o routrar är färskvara, speciell för oss på landet.

Köp billiga modem o routrar samt åskskydd på clas olsson eller liknande!

Köp även till TVn.. åskskydd altså!

Vad gäller modem.. skit samma de är kompatibla bara.. och det är de!

Trådlösa routrar.. samma där och där har du din hårvarufirewall, ställ den som du vill ha den.. men se till o göra det oxå!

Angående åskskydd, de fungerar om transienten inte är fär kraftig, dvs de skyddar din elektronik från onödiga transienter.. dvs sådan som inte är så allvarliga.

Får du en direkttråff så hjälper inget!

Sen så om man har frekventa åskndeslag så är det nog viktigare att skydda sig i elcentralen och då handlar det om att undvika skador på elsystemet.. som på vintern under hög belastning kan utgöra brandfara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pius314
2012-08-05 21:21
#11

Apropå kompatibilitet, vi hade ett modem som inte funkade med min mac först. Då tipsade vår internetleverantör att vi skulle köpa från Apple "för de har bättre grejer än den "skit" vi skickar ut"… ärligt i alla fall…

:-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Upp till toppen
Annons: