Annons:
Etikettövrigt
Läst 3406 ggr
Hawknestgrove
2012-07-30 19:12

Vad är det för fel med Firefox?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon förklara detta fenomen för mig? Har alltid kört Firefox på bägge mina datorer. Den ena är en jag kör med XP och den andra är en laptop som har windows7 home. Allt har varit frid och fröjd ända tills för två-tre  veckor sen, då jag märkte, att laptopen blev seg på FF. Crome och IE funkar snabbt och bra. HAr ADSL 6-8. På den stora burken med Xp går det snabbt och bra med FF, men på laptopen blir det 2-3 bara.  Ingen skillnad på fast eller trådlös uppkoppling. Se bild. HAr kört systemåterställning, defragmentering,diskrensning och så har min datordoktor kört något annat rensprogram. Inget hjälper. Visst, ok jag kan väl köra Chrome, men är van vid FF och gillar den bäst….Inget virus finns har bra antivirusprogram, bra brandvägg. Allt är unbder kontroll, bara FF som inte vill snabba på i laptopen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
2012-07-31 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

mystiken tätnar…. slog på laptopen i morse…..helt godkänt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2012-08-01 14:46
#2

det går upp och ned med FF… finns det någon som vet varför det kan vara så? Samma gateway….Mystiken tätnar som sagt, i går kväll så var det nere i lusfart igen..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zepp
2012-08-01 16:12
#3

Har inget med FF att göra iallafall, det du visar är hur din lina fungerar!

Och då skall man inte köra några program alls.. under tiden!

Jag som bor på landet med kopparledningar kan få sådant lite när som helst.. dvs dålig lina med mycket CRC-fel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hawknestgrove
2012-08-01 18:33
#4

hm.. det märkliga är, att med Chrome och Ie så får jag bra resultat. Visst jag har tyvärr gammla kopparledning, men Telia svär sig ju fria… Som sagt, det märkliga är, att det bara gäller FF och bara gäller laptopen, som är tämligen ny, den är ine ens två år. Snabbare processor än den stora burken och windows 7. Har Telia Smart Gateway. och allt var frid och fröjd tills för  några veckor sedan. Det ser ut som om det tar tid att "vakna". OCh jag har llika lite/ lika mycket program på båda burkarna som går igång. Men jag är benägen att tro, att det är de usla ledningarnas fel… Men det förnekar ju Telia. OCh ingen skillnad om jag kör med kabel eller trådlöst. Provat allt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

signemo
2012-08-01 19:06
#5

ANvänder du dem vid olika tidpunkter på dygnet. Kanske kan vara så att lite för många är inkopplade i telestationen.

Du kanske använder den lilla då många andra inom ditt område också surfar runt

Var rädda om varandra

Zepp
2012-08-01 22:53
#6

Jag tycker FF är det segaste som finns.. oavsett lina.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Betleguise]
2012-08-03 18:17
#7

Jag har precis samma problem, eller fenomen.

Jag har en 100lina så i praktiken märker jag det inte men kör jag FF så har jag cirkus 65 - 70Mbit/s gentemot IE som ligger på 97 - 98Mbit/s. Testat med bara sekunders mellanrum och det slår alltid så här.

Om det inte har med FF att göra, som för övrigt blivit heltokig när det gäller Flash, vad är det då?

Zepp
2012-08-03 18:46
#8

Tja kopplar man upp sig med ett program och det har problem med någon komponent eller någon app så segar det så klart!

Testa IE helt utan appar o tillägg!

Grejen är ju att man skall köra bredbandskollen utan att köra några andra program.. ju fler appar och tillägg ju segare blir det då browser skall koppla upp sig mot alla apparnas och tilläggens databaser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Betleguise]
2012-08-03 19:10
#9

#8 Nu vet jag inte om du besvarade mig eller inte men att köra IE är inget problem. Det funkar bra, kanonhastighet och inget problem med flashen. Jag är bara inte särskilt stort fan av IE även om det blivit bättre.

Problemet är ju FF som trots inga tillägg ändå bara kommer upp i 70 i hastighet. Det i sig är ju inget problem eftersom det är snabbt nog men jag undrar varför det är så.

Vad är det som gör att köra IE så blir hastigheten så nära max man kan komma med 97 och med FF bara runt 70. Inga tillägg, inga program som körs endast bredbandskollen eller speedtest.

Lite spännande är det i och för sig att kör jag via VPN så kommer FF upp i nästan 95.

Zepp
2012-08-03 19:16
#10

Jo men kör du bredbandskollen skall du köra varken IE eller FF!

Vill du ha ett rättvisande resultat skall du ladda ner det och köra från skrivbordet!

Kör du genom FF så räknas antagligen inte det bredband som FF kräver in i kollen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Betleguise]
2012-08-03 19:27
#11

OK!

Ska testa det! Man märker ju ingen skillnad egentligen men kan vara kul att veta. Det är ju först nu som FF sackat ner, för bara två veckor sen var det lika högt som IE.

Men jag ska ladda hem och kolla.

Ladydragon
2012-08-03 20:17
#12

10# TPtest som man kan ladda ner håller på att avvecklas

Bredbandskollen som websida håller på att utvecklas och dom anser själva att det ska räcka att köra genom deras websida

jag använder regelbundet Bredbandskollens hemsida för att kontrollera hastigheten och jag mäter alltid upp den hastigheten jag betalar för så att hemsidan ska slöa ner resultatet det tror jag inte

T.S dina usla resultat kan beror på mycket dels gamla ledningar ADSL kan vara lite svajigt dels kan bero på något så enkelt att någon program höll på att uppdatera sig

själv har jag alltid haft problem med FF det är segt och krångligt..

papa-bear
2012-08-03 20:22
#13

nu när det är os sitter jag ibland med 1-3 olika streams öppna, och då kraschar flash. verkar som att ff och flash inte spelar på samma plan efter den senaste ff-updaten.

Annons:
[Betleguise]
2012-08-03 23:42
#14

#13 FF och Flash spelar definitivt inte i samma liga för tillfället. Det kraschar mer eller mindre konstant med FF. De har ju i och för sig gått ut och påtalat att de vet om det och i och med nästa FFversion som ska komma i slutet av augusti ska det vara löst och jag hoppas verkligen det. Bortsett från det trivs jag med FF

Hawknestgrove
2012-08-04 17:36
#15

ja, jag gjorde en koll med min styvsons dator, han har  samma leverantör, samma hastighet och även Telia Smart som jag. samma visa där. Ie och Crome snabba, FF jättelångsamt. Vi har samma telestation.  stängde ner alla fönster. Men det underliga är ju, att närt jag kör från min stora burk som har XP, då är FF lika sanbbt som andra. Det lutar åt att det måste vara en gemensam nämnare, Nämligen våra uschla kopparledningar tillsammans med Windows 7 och FF. dessutom är jag som #14 förtjust i FF för övrigt. OCh Flash Player kraschar i evinnerlighet. Sen som du säger, problemet är även för mig bara 14 dagar…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zepp
2012-08-05 14:30
#16

Altså.. FF har problem, de är inte kompatibla med uppdaterade operativsystem och bredbandskollen!

Chrome är det som är snabbast,, mycket på grund av det saknar en hel del funktioner.

IE 9 är rena skiten än så länge, tills alla siter har uppdaterat som tjänster för att klara av alla säkerhetsfunktioner så är inbyggda!

Ju mer funktioner.. typ IE9 ju segare är det.. är man dessutom icke kompatibel som FF så strular det!

Så numera är jag tvungen att använda olika browsers för full funktionalitet.. för allt jag vill göra, på nättet.

Det e bara att gilla läget och hoppas på en snar lösning!

O snart kommer W8 där allt börjar från början igen.. kallas för utveckling och teckniska framsteg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hawknestgrove
2012-08-05 21:13
#17

Tack Zepp. HAr förstått att det bara är att gilla läget. När  ska W 8 komma? OCh hur länge får vi kunna njuta av i mitt tycke underbara XP?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zepp
2012-08-05 21:16
#18

Så länge din dator är hel!

XPsp3 och IE8 fungera oklanderligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hawknestgrove
2012-08-05 21:24
#19

ja men hur länge  kör Microsoft med uppdateringar av XP sp3? HAha hel dator…. Fick osmaken att få en totalkraschad hårddisk i fredags….Så det blir att köpa en ny hårddisk och ominstallera Xp igen…..JA, jag har det viktigaste sparat på externa…. IE kör jag inte överhuvudtaget.  så det blir Crome och FF som gäller. Finns till och med folk som har rekomenderat mig att köra opera….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

papa-bear
2012-08-11 13:15
#20

en grej med det senaste ff som irriterar mig lite är att browsern blir inaktiv i tid och otid, så när man skall scrolla står sidan still, och man funderar "vad är det nu då".

Annons:
Hawknestgrove
2012-08-11 18:48
#21

barnsjukdomar, alltså. och som sagt, det lustiga är ju, att kör jag XP så går Ff bra, dvs på min stora burk. Kör jag däremot W7 på laptopen, så är FF segt och chrome är att föredra. Ok lika bra att lära sig det andra med!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: