Annons:
Etikettwindows
Läst 9027 ggr
Jalking
2012-08-06 09:30

Systemreparationsskiva - hur bra?

Systemreparationsskiva i Windows 7, vad finns på den?

Bara några verktyg så man kan boota från skivan och reparera under förutsättning att det finns ett win7 på HD:n eller klarar man av en formatering eller hårddiskbyte med den skivan?

Annons:
KlyX
2012-08-06 10:09
#1

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/what-are-the-system-recovery-options-in-windows-7'

Jag är inte helt säker på om "system image recovery" funkar lika bra som en nyinstallation, själv har jag alltid nyinstallerat med installationsskivan. Men det borde gå, OM du gjort en image som är sparad på skivan då förstås.

Jalking
2012-08-06 11:38
#2

Jag har inga problem med den aktuella datorn nu. Jag försöker förbereda för den dag det händer.

Jag fick inga skivor med datorn. Allt fanns på HD:n. Försöker därför ordna så att jag klarar ett hårddiskhaveri.

Det tog bara någon minut att bränna systemreparationsskivan, så jag misstänker att det inte finns speciellt mycket på den

ru4real
2012-08-06 11:51
#3

Det där är ett otyg när tillverkarna inte skickar med orginalwindowsskivan utan hänvisar användaren till sina egna underliga saker som man dessutom måste skapa själv.

KlyX
2012-08-06 20:55
#4

För att göra en image i windows 7:

Kontrollpanelen>system och säkerhet > Säkerhetskopiering och återställning> skapa en systemavbildning

Jalking
2012-08-07 13:08
#5

Men en image sparar väl allt som jag har på HD:n?

Det är inte riktigt dit jag vill komma. Alla dokument på denna dator ligger i DropBox, alla program utom Windows finns på skiva eller är freeware och kan hämtas på nätet. Att återställa från en sån Image skulle bara skapa en soppa av gamla och nya dokunet och program.

Det är en DVD som jag kan installera Windows från som jag vill åstadkomma.

ru4real
2012-08-07 13:24
#6

Ladda ner en version från nätet? Du har ju serienumret på ngn klisterlapp på datorn. Visserligen en gråzon, men du har ju faktiskt köpt en dator m windows på, där de inte skickade med skivan. Så skulle jag tänka iaf.

Annons:
KlyX
2012-08-07 15:16
#7

"En systemavbildning är en exakt kopia av en enhet. En systemavbildning omfattar automatiskt de enheter som krävs för att kunna köra Windows. Avbildningen omfattar även Windows samt program, systeminställningar och filer."

Så står det i windows hjälpen

beem
2012-08-07 15:26
#8

Jag har precis suttit och tänk på detta med mina nya laptop med Windows 7. Kollade och funderade hur jag ska göra.

Så hittar jag den här tråden.

Tack till KlyX - nu vet jag precis hur jag ska göra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2012-08-07 16:04
#9

Numera ligger sytemskivan på en dold partion på datorn!

Kolla din bootlista.. på HP/Qompac gäller F11, och så kan man återställa datorn till hur den levererades.. antar att det är liknande på de flesta andra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KlyX
2012-08-07 16:27
#10

Installationsskivor kan du ladda ner bl.a härifrån (ultimate länkarna är trasiga):

http://www.mydigitallife.info/windows-7-iso-x86-and-x64-official-direct-download-links-ultimate-professional-and-home-premium/

Välj den ISO som matchar det OS du har nu. Bränn ISO filen till en dvd, sen har du din installationsskiva.

Spara din licensnyckel innan en ev. ominstallation, viktigt!! Annars sitter du där med ett ej aktiverat windows som slutar fungera efter 90 dagar (har jag för mig)

beem
2012-08-07 16:30
#11

Jag vill lägga min backup av Windows på externt minne. Var ser jag hur mycket Gb den ska vara på ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2012-08-09 12:15
#12

Ingen som kan hjälpa mig.

Jag kan ju se hur mycket hela C är på men var ser jag hur mycket Gb jag behöver för enbart OP ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

KlyX
2012-08-09 14:03
#13

#11 Syns inte det om du startar "skapa systemavbildning"? Det borde vara samma som använt utrymme på hårddisken.

Helst ska man göra sin image direkt efter nyinstallation så blir den så smidig som möjligt.

Annons:
beem
2012-08-09 14:11
#14

# 13 aha det är så -  då ska jag testa.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2012-08-19 10:46
#15

Jag har testat nu och man får ingen info i förväg om hur många Gb man behöver på den externa.

Jag startar och då får jag bara meddelande att det inte finns något att spara på. Det stämmer ju - jag har  ju ingen extern inkopplad än.

Nog borde man väl kunna se den uppgifter innan så man vet vilken storlek på den externa man behöver.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
2012-08-22 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

När jag köpte min nya dator i December förra året så fick jag ingen skiva med operativet vilket är Windows 7 Home Premium.

Skulle vilja ha en sådan skiva när något händer.

Kan verkligen inte så mycket om datorer och har läst inläggen här i tråden men kan inte riktigt hänga med.

Om jag gör en sådan där systemreperationsskiva är det då operativet jag har på den???

Angående länken från #13 KlyX där man kan bränna ner installationsskiva.

Vad betyder OS och ISO?

Som ni ser så kan jag inte så mycket om sådant här men en skiva om/när datorn haverera skulle jag gärna vilja ha.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Kaj
2012-08-22 10:26
#17

OS = Operativ System - Windows

ISO = Skivavbildning - dvs en avbildning eller kopia av allt som finns på en disk. Det är en fil som i sig innehåller alla filer paketerade och kan läsas av vissa program såsom t ex Windows 7, 7-ZIP, WIN RAR med flera.
Du kan normalt bränna en ISO fil till en eller flera DVD med en brännarprogram och på så sätt få t ex en installationsskiva med ex. Windows 7.

Här finns en bra guide till hur du skapar en systemavbildning i Win 7.

OBS! ifall man vill ha en systemavbildning på exakt hur Windows såg ut då man fick datorn skall man göra detta omgående då man köpt datorn och lagra på en eller flera DVDer alternativt USB Minne som är bootbart.
Om man gör det vid ett senare tillfälle så får man med alla ändraingar och programinstallationer man gjort fram till dess vilket naturligtvis även det kan vara av intresse i bland.

bamse6311
2012-08-22 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Kaj.

Tackar så väldigt mycket för utförlig förklaring och länk.

Sedan så vet jag inte heller riktigt vad en "konfiguration" är så inte det heller har jag vågat mig på.

Kan ju inte så mycket om sådant här.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Kaj
2012-08-22 16:19
#19

I det här fallet från din skärmbild så menas att du ännu inte talat om för Windows hur du vill att säkerhetskopiering (backup) skall gå till.
Detta är inte nödvändigt. Men om du vill att Windows automatiskt skall ta en backup på dina viktiga filer så skall du konfigurera detta här. Med detta alternativ kan du inte göra en systemåterställning däremot kan du hitta filer som du av misstag tagit bort eller blivit förstörda (typ foton, Office dokument, dina musikfiler med mera) och återställa dessa.
Via denna funktion kommer systemet automatiskt ta en backup på det du anger (konfigurerar) vid de tider du anger - t ex en gång per vecka etc. Filerna sparas sedan på en av dina hårddiskar.

Då detta kan ta upp rätt mycket plats så använder jag inte heller den funktionen. Däremot gör jag själv en kopiering av de filer som jag anser att jag vill ha en kopia på ner till ett USB minne med jämna mellanrum. Det räcker för mig.
Men om du vill vara säker på att alltid ha en extra kopia på allt som ligger under din användarprofil så kan du konfigurera detta. Men du skall tänka på att det blir en kopia på alla dessa filer så det kommer att ta upp ung lika mycket plats på någon annan hårddisk eller ställe än där de ligger nu.

Zepp
2012-08-22 16:50
#20

Har du köpt en märkesdator så liggger instalationsskivan på en dold partion på datorn.

Kolla din bootmeny.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
bamse6311
2012-08-22 17:57
#21

Det är ingen märkesdator.

Dom kallar den AMD Sempron 145 men det är väl snarast namnet på processorn.

Här länk till butiken och datorn.

http://www.pcmaccity.se/stationara-pc/162-amd-sempron-145.html

Skall jag göra en systemavbildning så måste jag väl ha en extra hårddisk?

Vad innebär det att göra en systemreperationsskiva?

Vet inte heller vad bootmenyn är.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Zepp
2012-08-22 20:16
#22

Spelar förmodligen ingen roll längre med märkesdator.

Instalationsskivan ligger på en dold partion iallafall.. såvida du inte byggt datorn själv.

Att Boota är det samma som att starta datorn.. för det första som händer när man slår på strömmen är att Boot strap loadern startar.. det är ett programa som ligger på eprom.

Och då aktiveras BIOS som som innehåller inställningarna för hur din hårdvara skall samverka.

Seeen.. så startar hårdisken.. som innehåller ditt OP.

Som regel så scrollar det förbi en massa text i början av booten.. och ibland så står det något som "hit DEL to enter setup", eller liknande.. då kommer man in i BIOS.

Man kan även hamna i någon meny där man får välja vad man vill göra, ge sig in i BIOS eller vidare till något annat trevligt.. tex till instalationspartionen!

Om det nu skulle stå hit del så innebär inte det att du skall slå på en Delldator! Skrattande

Och olika märken kan ha olika knappar att trycka på som min Qompag.. där gäller F11.

Skilj för övrigt på en instalationsskiva.. som kan ligga på en partion.. och en återställningsiva.

Instalationskivan återställer allt till hur det var när du köpte datorn.. en återställningsskiva är för att återställa alla dina inställningar du gjort!

Brukar ta mig 4 timmar att ställa om en ny dator till användbart skick, men så är jag en van användare oxå!! Skrikandes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-08-22 22:26
#23

#22 Zepp.

Tack för ditt utförliga svar.

Det där är nog för komplicerat för mig.

Har ju bara haft datorn i drygt 7 månader så förhoppningsvis så skall inget hända på länge än.

Nej, jag har inte byggt datorn men dom i butiken har ju byggt den.

Jag skall inte heller slå på någon Dell men om det står hit AMD Sempron 145 så vet man jäklar inte *skrattar*.

Jag vet inte heller vad varken en partion eller eprom är, så okunnig är jag.

Vet ju att det så brukar komma en del text när man slår på datorn men det går ju så jäkla snabbt att jag inte hinner se vad det står.

Well, det blir troligtvis ingen installationsskiva för min del.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Zepp
2012-08-22 22:36
#24

Med det priset och att du inte sparar vesäntlig information på din dators hårddisk utan på annat media så är det bara att köpa ny dator om något år.

Vad du skall tänka på är att ha något skydd, dvs något AV program. det finns gratis.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-essentials

Och att aldrig surfa med administratörsrättigheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-08-23 08:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 Zepp

Jo, datorn fick jag ju billigt och inte minst med tanke på att den var installerad med Win 7 som dom annars tog 795 Kr för.

Varför operativet var installerat vet jag inte.

Var där i butiken och beställde den en torsdag och kunde hämta den på lördagen. Killen som jag beställde den var också han som skulle "bygga" den. Dock så var han inte där när jag hämtade den på lördag morgon utan bara en äldre man som överhuvudtaget inte verkade begripa sig på datorer.

Har funderat på varför den där kille som jag beställde den av och som också byggde den hade installerat Win7.

Hade förklarat för honom att jag skulle installera mitt XP eller eventuellt senaste Linux Ububtu.

Har fått för mig att det kan vara en viss kompensation att jag inte fick den hårddisk jag betalade för. Jag beställde och betalde för en hårddisk som skulle vara på 1 TB men fick en på 600 GB.

Synd att den där killen inte var där på lördagen när jag hämtade datorn.

Visst har jag både antivirus och antimalware.

Som antivirus hade jag redan på min galma dator och även på denna Avast free som jag är väldigt nöjde med och enligt de tester jag sett så är det vassare" än" både MSE samt AVG och andra. Jag gillar i varje fall Avast.

Som antimalware har jag både Malwarebytes Anti-Malware samt SuperAntiSpyware.

Som brandvägg använder jag windows egen som i och med Win 7 skall vara betydligt säkrare än tidigare versioner. Som webläsare kör jag IE9 som också den skall tillsammans med Chrome sägs vara bland dom bästa, hade FF på min tidigare dator. Har dock  funderat på att byta ut brandväggen mot Comodo.

För att "städa" i datorn så kör jag Advanced SystemCare.

Som avinstallerare så använder jag Revo Unistaller som även plockar bort allt skräp som ligger kvar med Windows egen avinstallerare.

För att hålla koll på vilka program som autostartar har jag Soluto.

#19 Kaj.

Visst sparar jag dom filer som jag inte vill bli av med. Har fundrat på att köpa en mindre extern hårddisk för detta men använder just nu usb-minnen. Det är mest foton och vissa dokument som jag behöver spara. Förrutom att ha dom på usbminnen så kör jag även över de viktigaste bilderna och dokumenten till Sky Drive.

Vad det gäller mina foton så har jag dom just nu på tre ställen. Dels så raderar jag em aldrig fråm minneskortet i kameran utan köper hellre ett nytt Sd kort när det börjar bli många bilder. Dels har jag dem alltså i datorn och som sagt också på Sky Drive.

Dom bilder jag tycker bäst om brukar jag dessutom göra pappersbilder av vilket är det behändigaste när man skall "terrorisera" släkt och vänner *skrattar*.

#Alla.

Ja, det blir väl ingen installationsskiva för min del även om jag inte tycker om "olösta problem" *ler*.

Hälsningar,

http://baaartil.blogspot.se/

baaartil

bamse6311
2012-08-23 13:07
#26

Just me again.

Undrar om jag kommit ett steg närmre till att kunna ladda ner och bränna en installationsskiva från länken som KlyX länkade till här oven i ett inlägg.

http://www.mydigitallife.info/windows-7-iso-x86-and-x64-official-direct-download-links-ultimate-professional-and-home-premium/

Problemet är ju att jag måste veta min licens nyckel om jag nu har en sådan.

Jag laddade ner programmet Speccy http://download.cnet.com/Speccy/3000-2094_4-75181811.html

Har nu kört det och hittat något som heter Serienummer och inbillar mig att det kan vara detsamma som licens nyckel, det är i varje fall en kod som är 25 tecken lång.

Är det någon här som vet om det kan vara samma sak som licens nyckeln?

Bifogar skärmdump.

Hälsningar,

http://baaartil.blogspot.se/

baaartil

bamse6311
2012-08-23 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Oj då, det gick för snabbt det där men här kommer skärmdumpen.

Hälsningar,

baaartil

Annons:
Ladydragon
2012-08-23 16:27
#28

26# 27# har du äkta Windows så borde du ha en klisterlapp någonstans på datorn där det står licensnumret

jämför det numret med det som du fick fram i programmet

Ladydragon
2012-08-23 16:30
#29

hade för bråttom…

jag blev nyfiken på det programmet och laddade hem det

och nej hos mig så stämmer inte serienumret med licensnyckeln till Windows Obestämd så vad det serienumret är till för det vet jag inte riktigt

Kaj
2012-08-23 16:37
#30

Om du har en legal kopia av Windows så brukar licnesnyckeln stå på en klisterlapp någon stans på PCn typ på baksidan eller undersidan.

bamse6311
2012-08-23 18:03
#31

Den dator som jag köpte i januari i år köpte jag i en butik som inte har "färdiga" datorer utan man får beställa en dator så "bygger" dom den efterhand och enligt dom önskemål och behov som kunden har.

Dom har också datorer med färdiga specar men bygger dom alltså efterhand som dom får in en beställning och det var en sådan dator som jag köpte.

Dom säljer också enbart daturer utan operativsystem så några klisterlappar tror jag inte ens att dom har.

Däremot så hade dom vid det tillfället i januari separata installationsskivor med Win7 som man kunde köpa.

Den killen som jag beställde datorn av är också han som plockar ihop/bygger datorerna.

Jag berättade för honom att jag hade tänkt att använda mitt XP som jag hade till den gamla datorn eller installera Linux Ubuntu. Vad jag inte visste då var att den skivan med XP som jag har tillhör min gamla dator som mycket riktigt har en klisterlapp med licens-nyckel.

Rätta mig gärna om jag har fel i detta att jag inte skulle kunna ha min gamla XP i min nya dator?

Nåväl, när jag kom hem så hade jag plockat fram XP skivan och startade datorn och döm om min förvåning när jag såg att Win7 var installerat. Som sagt så säljer dom endast datorer utan OS.

Tänkte först att det var som han glömt avinstallera efter att han testat datorn.

När jag sedan såg att jag fått en hårddisk på 596 GB istället för den hårddisk på 1 TB som jag betalt för så tänkte jag att det kanske var som han lät Win7 sitta kvar som någon form av kompensation.

När jag nu för enbart ett tag sedan också laddade ner Speccy så såg jag att inte heller CPU:n eller grafikortet var dom som jag betalat för och som finns i specen för den här datorn, så det kan ju vara som så att han lät Win7 sitta kvar i burken av den anledningen som em kompensation.

Jag var och beställde min dator av den där kille i butiken en torsdag och kunde hämta den på lördag morgon så var inte han i butiken utan en äldre man som inte verkade veta så mycket om datorer så jag fick inte talat med den där killen då när jag hämtade ut datorn.

Nåväl, jag har alltså inte själv installerat operativet och så långt så är det legalt för min del, jag har inte installerat någon kopia utan hade alltså tänkt mig att installera mitt gamla XP eller helt enkelt börja köra med Linux.

Har ett par vänner som är riktiga Linuxnördar *skrattar* och som inte kan förstå varför människor använder Windows.

Hur som helst så fungerar datorn perfekt och jag får alla säkerhets-uppdateringar och annat som Windows gör.

Det som retar mig mest är att jag varken fått den hårddisk, CPU eller grafikkort som jag betalat för och kör det här Win7 som en kompensation för det.

Så vitt som jag kan se på det så är den legal och det är ju inte jag som installerat det.

Någon klisterlapp finns det dock inte på burken och som sagt så säljer den där butiken enbart datorer utan operativ så jag tror inte ens att dom har några klisterlappar.

Hälsningar,

http://baaartil.blogspot.se/

baaartil

beem
2012-08-23 18:13
#32

Men om du inte fått det du betalat för ska du ju gå tillbaka och be att få prata med killen du gjorde affär med.

Ibland inbillar jag mig att när de ser att köparen inte kan så mycket så ska man inte lita på att det de gör är OK.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
2012-08-23 18:20
#33

@ beem.

Jag köpte ju datorn redan i januari och känner helt enkelt inte för att åka ner och "bråka" med dem så här lång tid efteråt.

Är dock beviken på att fått mindre hårddisk,samt annan CPU och grafikkort än dem som finns i specen för "min" dator, men låter det vara så här.

Hälsningar,

http://baaartil.blogspot.se/

baaartil

Ladydragon
2012-08-23 21:26
#34

31# du verkar ha blivit rejält blåst tyvärr Obestämd

din gamla dator har troligtvis en OEM licens och den får man inte flytta länk

och risken är nog stor att det inte är en äkta Windows kopia du har nu och det kan ställa till med rejäla problem för dig

tycker oxå det låter märkligt att butiken inte inkluderar Windows licens

Annons:
bamse6311
2012-08-23 23:54
#35

Jo, har nu förstått både att jag inte kan använda min XP på den nya datorn.

Tycker iofs att det är konstigt att inte operativet XP skall följa mig som har köpt och betalt det.

Vad det gäller Win7 så får jag helt enkelt köpa en licens.

Köpte ju datorn och eftersom det där var installerat när jag hämtade datorn så kunde jag inte tro annat än att allt var ok.

Har funderat lite på Linux, vet att det finns så många olika versioner/varianter av det.

Finns det någon här som har erfarehet av Linux och kan rekommendera någon av versionerna/varianterna?

Har läst på lite på internet idag och vad jag förstått så kan Linux Zorin samt Linux Mint kunna passa någon som mig som är van vid Windows.

Tar väldigt gärna emot tips om Linux.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Kaj
2012-08-24 10:36
#36

I windows 7 ingår en XP klient som du kan köra som en Virtuell klient

Det är egentligen så att med Win7 så får man även en Virtual PC licens och även en Win XP licens.
Du kan sedan konfigurera Win7 så att du även kommer att ha en Win XP instans.
Vad som händer när du konfigurerar är att Win 7 går igenom ditt system och skapar XP läget för alla dina program. Från startmenyn kan du sedan välja om du vill köra programmen i Win 7 läge eller Win XP läge.
Du kan även hoppa mellan de olika operativsystemen (Win7 och Win XP) vilket passar dig bäst för stunden.

Här hittar du mer info om hur du hämtar hem en image av Virtual PC och Win XP för Win 7

Man kan ju tycka det är konstigt att de i butiken inte kunde informera dig om detta. Men så är det ibland om man köper från någon som bygger och installerar ett OS och inte riktigt har koll på saker och ting. De borde minst känna till detta och det kan åxå vara så att de byggt ditt OS utan att ha en partion för att återställa till utgångsläget.

bamse6311
2012-08-24 16:06
#37

@ Kaj.

Tack så väldigt mycket för den excellenta förklaringen samt länken.

Det är sådant här som jag inte alls är insatt i men väldigt gärna vill lära mig.

Än en gång, ett stort TACK för den utmärkta förklaringen.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

beem
2012-09-03 11:11
#38

Vad är det för skillnad mellan att göra sysetmavbildning  som förklaras #4 och att bara högerklicka på dator > c och kopiera och sen klistra in på en USB.

Tappar man något om man kopierar och klistrar in ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2012-09-03 15:19
#39

#38 - då kopierar du enbart filer. Dessa kommer inte gå att installera fpå en ny dator eller ens samma dator och få igång.

Det finns mycket mer än bara filerna som behövs. Windows har t ex ett register där alla installationer med mera finns konfigurerade.
Det fins även en massa pekare od. som måste komma med i rätt ordning etc.

Du kan inte ens kopiera ett program från program files filen och flytta till en anan dator. Det kommer inte att fungera utan man måste alltid köra installationsprogrammet som skapar register nycklar, pekare, registrerar programmet och mycket mer.

En systemavbildning "klonar" allt vilket innebär att allt kommer med.

beem
2012-09-03 19:22
#40

# 39 Då förstår jag.

Tack för ditt utförliga svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2012-09-04 15:58
#41

edit - fel tråd


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: