Annons:
Etikettwindows
Läst 2606 ggr
felixhaljeskog
8/8/12, 6:59 PM

Spel kraschar..

Nu är det så att när jag spelar spel på min dator så kraschar dom efter typ 30-60 min, och då gäller det dom spel som jag spelat på senaste, t.ex. Lord of the rings: war in the north.

det har dock aldrig vart så förut då jag spelat t.ex. Modern Warfare som tar upp mer plats än va dom andra spelen gör.

Problemet är alltså att det laggar och sedan kraschar och så står det att det uppstod ett fel i spelet och att windows försöker hitta en lösning.

Någon som vet var problemet kan ligga?

Har en Acer Aspire 5552G med AMD Athlon(tm) II P340 Dual-Core Processor 2.20 GHz om ni behöver veta. 

vet dock inte om det är rätt forum så ursäkta mig isåfall!

Annons:
Geru
8/8/12, 7:02 PM
#1

Svaret är: Det är en laptop:p

Nej, men rent krasst kan jag inte säga vad det verkar vara för fel. Det kan vara allt från windowsfel till grafik/minnesfel.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
8/8/12, 7:04 PM
#2

Hehe jo jag vet, ska byta upp mig till en burk så fort jag har råd, men det har ju fungerat innan med spel som behöver mer plats än dom jag spelar nu, därför jag tycker det är lite skumt.

Jo jag har funderat på ifall det kan vara grafik kortet som håller på att ge upp men vet inte riktigt då jag inte är så bra med datorernas innehåll :P

Geru
8/8/12, 7:05 PM
#3

Det kan ju även vara datorn som överhettar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

felixhaljeskog
8/8/12, 7:07 PM
#4

Kan vara men tycker inte den är såå varm plus att jag har en kylplatta under. Min förra dator la ner för att den vart överhettad å den var väldigt varm då, den här är inte så jätte varm, sedan kan det hända att spelet lägger ner redan i början när jag börjar, och då är den inte varm alls.

ru4real
8/8/12, 8:34 PM
#5

Skulle antingen gissa på felaktiga grafikdrivisar, för mycket damm i fläkten så den inte snurra lika bra och kyler sämre. Alternativt ngt antivirus som spökar, men det är nog det minst troliga.

Kan du inte plocka upp en graf över hur processorn jobbar så du kanske ser om det är ngt där som blir underligt? Enklast i taskmanagern.

felixhaljeskog
8/8/12, 9:35 PM
#6

Hur gör man det? :)

Annons:
ru4real
8/8/12, 9:53 PM
#7

ctrl + alt + delete, välj task manager. (vet inte vad den heter på svenska). i den får du upp en graf över hur systemet belastas, dra igång den innan du startar spelet.

felixhaljeskog
8/9/12, 1:18 AM
#8

Jaha, alltså jag brukar kolla hur hög CPUn är och så innan, och då är det ju bra.

robobengt
8/9/12, 8:35 AM
#9

Står det nåt i loggen? Ibland kan man få mer info därifrån även om det bara står ett generiskt felmeddelande när något kraschar.

papa-bear
8/9/12, 4:53 PM
#10

task managern är väl aktivitetshanteraren?

ru4real
8/9/12, 5:13 PM
#11

#10 ja precis den.

Vet inte om den visar processortemp också, eller om man måste använda sig av ngn 3'de partsmjukvara för det.

felixhaljeskog
8/9/12, 7:27 PM
#12

okej det som står när jag trycker upp den är:

Processer: 74
CPU: 0-10% (när jag inte spelar)
Fysiskt minne: 37%

Sedan när jag går in på fliken prestanda så står det:
CPU igen då sen
Minne: 1,49GB

Fysiskt minne (MB)
Totalt: 4090
Cachelagrat: 2412
Tillgängligt: 2559
Ledigt: 166

Kernel minne (MB):
Växlat: 270
Oväxlat: 60

System:
Referenser: 19575
Trådar: 841
Processer: 74
Drifttid
Dedikerat (MB): 1836/8179

Några av dom ändras lite då och då men det är ungefärligt av vad som stod.

Hoppas det är till någon hjälp hehe

ru4real
8/9/12, 9:26 PM
#13

Verkar ju inte så allvarligt. Har du många program igång när du spelar?

Var det en laptop eller en vanlig dator?

Annons:
felixhaljeskog
8/9/12, 10:38 PM
#14

Nope jag stänger ner mycket innan jag spelar, sedan finns det ju vissa program som jag inte vågar stänga ner då jag inte vet vad det är.

Det är en Laptop, men som har fungerat problemfritt tills nu.

ru4real
8/9/12, 10:39 PM
#15

Vilka program vågar du inte stänga?

felixhaljeskog
8/10/12, 12:22 AM
#16

Något som heter CCC.exe
csrss.exe
ePowertray.exe
ETDctrl.exe
ETDctrlhelper.exe
Launchmanager.exe

och några till men där e några exempel på vad jag inte vet vad det e

ru4real
8/10/12, 12:38 AM
#17

Kollade lite snabbt vad det är för krafs som körs.

ccc.exe kan du ta bort (Dock kan grafiken försvinna, så om du inte vet vad du gör, var lite försiktigt iaf).
(http://www.howtogeek.com/howto/8679/what-is-ccc.exe-and-why-is-it-running/)

csrss.exe Låt vara

ePowertray.exe Hmmm, kankse bör vara kvar

ETDctrl.exe Kan ev tas bort (http://www.file.net/process/etdctrl.exe.html)

ETDctrlhelper.exe Kan tas bort eller vara kvar. ( har ngt m trackpadden att göra, musplattan) http://systemexplorer.net/file-database/file/etdctrlhelper-exe

Nackdelen m denna typ av datorer är ju att tillverkarna skickar med en mängd program som egentligen inte har ngn riktigt funktion eller syfte. De funkar, men windows i sig klarar av att hantera det mesta iaf. På min stationära dator har jag en en inbyggd kortläsare som jag måste ha speciella drivrutiner till (och det är ett helvete att få dem att funka), men resten hanterar windows själv utan problem

Dock. om du är osäker, läs på, fundera länge och gör en återställningspunkt INNAN du tar bort ngt eller pillar i saker. Då är det iaf enklare att återställa datorn där du vet att den funkar.

Och om du tycker allt detta låter som överkurs: gör inget alls!!

[VSK]
8/10/12, 5:47 AM
#18

#12

Du har för lite arbetsminne.

felixhaljeskog
8/10/12, 12:56 PM
#19

#17 okej tack för din hjälp!

#18 hur gör jag för att få tillbaka lite av det då?

robobengt
8/10/12, 2:17 PM
#20

Köper mer brukar väl standardsvaret vara. Det är både billigt (relativt) och enkelt att stoppa i. Annars har du ju redan gjort det du kan göra för det. Nämligen att stänga av processer som du inte har någon nytta av.

Annons:
felixhaljeskog
8/10/12, 6:49 PM
#21

#20 jo men det är väl inte så enkelt på en laptop om jag inte har fel? :P

robobengt
8/10/12, 11:39 PM
#22

#21 Beror på modell. Satte i mer minne i en laptop i förrgår. Det var hur lätt som helst. Allt som behövdes var en skruvmejsel. :)

felixhaljeskog
8/11/12, 1:37 PM
#23

Jaha får kolla upp de då!

Upp till toppen
Annons: