Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2430 ggr
Hawknestgrove
8/16/12, 10:01 PM

Konvertera till MP3?

Hur gör jag, om jag rippar ner cd till datorn i WMP och vill föra över till mp3spelare? Vill gärna ha en sajt där man kan göra det direkt, utan att ladda ner nåt krafsprogram på datorn.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Kaj
8/17/12, 1:30 PM
#1

Tja om du rippat filerna i WMP så har du ju lagt dem någonstans på din dator. Trolgtvis i mappen Min Musik som brukar vara standardinställning för WMP.
(Du rippar filer genom att stoppa in CDn i datorn. WMP har nu en flik som heter Rippa där du kan markera vilka filer du vill rippa).

Vad du gör sedan är helt enkelt så att du kopplar in din MP3 spelare till din dator via USB. Den skall då dyka upp som en vanlig diskenhet med en bokstav t ex H eller liknande.

Kopiera sedan filerna från mappen Min Musik direkt till din MP3 spelare.
Ex. Starta utforskaren och gå till mappen Min Musik och markera en eller flera filer.
Högerklicka sedan och välj alternativet **Kopiera
**Gå nu till enheten som din MP3 spealre fått (exempelvis H eller liknande) och välj var du vill lägga filerna. Högerklicka igen och välj Klistra innu kopieras dina filer till din MP3 spelare

Om dina MP3 filer inte rippades till mappen Min Musik så måste du verifiera vilken mapp du ställt in i WMP dit dina filer skall rippas.
Starta WMP
Gå till verktyg (om du inte ser den menyraden så högerklicka högst upp i den grå raden där du har dina fram och bakpilar och välj Visa Menyrad.
Under Verktyg väljer du Alternativ och sedan fliken Rippning
Här ser du till vilken mapp dina filer rippas (kan du ändra ifall du vill).
Du kan även ställa in hur du vill att filnamnen (knappen filnamn) på mp3 filerna skall generas tex med låtnr - Artist.mp3 eller vad du nu vill.
Du kan även ställa in vilket format du vill ha och kvalitet - ex MP3 och kvalitet 128 KB/s (vilket är hyfsat bra kvalitet. Ju högre värde dess bättre kvailtet men gör också MP3 filerna större.

Ladydragon
8/17/12, 1:36 PM
#2

vilket program menar du Windows Media Player?

menar du det programmet så vad jag kan minnas så ska man kunna rippa direkt till mp3

ta och kolla under inställningar…

annars som alltid google är alltid en bra vän….Tungan ute

Kaj
8/17/12, 3:29 PM
#3

WMP = Windows Media Player.

Ja det finns en rip funktion - se även mitt svar ovan hur du kan ställa in var filerna hamnar samt hur de skall rippas (kvalitet, format, namnsättning etc..)

Hawknestgrove
9/2/12, 5:05 PM
#4

jag har fått in originalmusiken till min hårddisk. Men  att föra över till mp3 spelare från windows mediaplayer? Att bränna ner från Hårddisk till ny cd går bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/2/12, 5:24 PM
#5

ok att kopiera över var ju inga problem, men filerna har ju WMA format i mp3spelaren….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
9/2/12, 5:43 PM
#6

Som sagt, det gick inte…..de låg där men gick inte att lyssna på. Och att döpa om dem i spelaren det gick inte…Gråter Återstår att gå in på nåt skumt ställe och ta samma låtar därifrån. Så gjorde jag förut.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
ru4real
9/2/12, 5:55 PM
#7

Wma-filer funkar inte i mp3-spelare (namnet kanske avslöjar det).

Läs post #1 igen, där har du en bra förklaring på hur man gör mp3'or av dina skivor. Det är lite pyssel, men såå svårt är det faktiskt inte.

Kaj
9/3/12, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Som jag nämnde i #1 så kan du i WMP under verktyg och rippning ställa in vilket format du vill ha (står antagligen på WMA idag så ändra till mp3) samt vilken kvaitet (128 kbs brukar räcka för de flesta).

Så vad du måste göra är att gå in i WMP och sedan gå till verktyg, alternativ och sedan fliken rippning. Där kan du ställa in formatet till mp3.
Sedan måste du rippa filerna på nytt för att få dem i mp3 formatet. (observera att du via fliken rippning även kan tala om var filerna skall  läggas på din dator).

bifogar en skärmdump på hur fliken rippning ser ut med de olika valen

Hawknestgrove
9/3/12, 5:41 PM
#9

hej… hittade ett jättebra onlineprogram för just detta. Visserligen konverterar den bara en låt i taget, men det gick tämligen geschwint ändå. Tack i alla fall. Kollade det där med rippning i programmet, men kom till slutsatsen, att det var enklast att behålla de rippade cdskivorna i WMA ändå

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kaj
9/4/12, 9:54 AM
#10

Freemake har bra gratis program för att rippa musik till MP3 (samt många andra format åxå).
Den tar hela skivor och alla låtar på en gång. Och du kan själv välja vilket format och även avancerade inställningar ifall du vill.

Samma företag har även ett gratis program för att rippa video filmer (inklusive filmer direkt från nätet från en massa video siter såsom youtube med många flera.

Hawknestgrove
9/5/12, 7:18 PM
#11

Åh tack!!!!!Skrattande detta här använde jag nu ingen nerladdning, utan On line.

http://media.io/se/

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: