Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 31905 ggr
Alex
2012-08-19 17:43

DNS-servern svarar inte

Igår fungerade allt felfritt, idag kommer jag inte åt internet. Jag har full mottagning från routern, men en gul triangel talar om att jag saknar internetåtkomst och vid felsökning säger den att det beror på att DNS-servern inte svarar.

Jag har testat att manuellt byta till olika öppna DNS-servrar, utan resultat. Pingar jag dem får jag bara "Allmänt fel" som svar. Då övriga datorer och mobiler får kontakt som vanligt sitter inte problemet i internetet/routern utan min dator.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel eller hur jag kan åtgärda det? Har Windows 7 och McAffee antivirus, vars brandvägg jag öppnat för all trafik nu, men utan resultat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
ru4real
2012-08-19 20:47
#1

Har du testat att låta win7 själv lösa problemet? Har liknande problem tidigare, men jag bytte brandvägg.

Högerklicka på nätverksikonen längst ner i toolbaren, och välj problemlösning/"Troubleshoot problem". Brukar hjälpa.

KlyX
2012-08-19 21:01
#2

Prova inaktivera sedan aktivera nätverkskortet.

Start meny>högerklicka dator>hantera>enhetshanteraren> nätverkskort>inaktivera det trådlösa

Alex
2012-08-19 22:47
#3

Ja, testat båda sakerna utan framgång. Det fick bli en systemåterställning till slut och efter det fungerade det igen. Men tack ändå för hjälpen!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zepp
2012-08-20 22:49
#4

Troligen något virus som vill kapa din dator.. och omdirigera din trafik genom en som de kontrillerar!

Lägg in Norton DNS!

https://dns.norton.com/dnsweb/dnsForHome.do

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Alex
2012-08-20 22:56
#5

#4 Fast om det var problemet borde väl problemet ha lösts när jag la in DNS-server manuellt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zepp
2012-08-21 00:38
#6

Att DNSservern inte svarar händer då och då.. mest deras fel som har DNSservern!

Norton DNS är för att slippa få in skit på datorn, den filtrerar dina DNSanrop och om det sker till någon skum sida så får du en varning i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kaj
2012-08-21 12:36
#7

Skulle tro att din internet leverantör hade problem.

Fridaybrew
2012-08-22 16:19
#8

Kör med Google DNS har varit helt stabil hittills och kört den ett par år:

"Configure your network settings to use the IP addresses 8.8.8.8 and 8.8.4.4 as your DNS servers or"

https://developers.google.com/speed/public-dns/

/Fridaybrew

Alex
2012-08-22 21:18
#9

#6 & #8 Norton och Google var med bland de jag la till manuellt, men eftersom det inte fungerade då heller så tror jag att felet låg någon annanstans egentligen.

#7 Då internet fungerade felfritt på den andra datorn samt mobilen så var det inte problem hos leverantören heller, utan något specifikt för just datorn.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[VSK]
2012-08-22 22:03
#10

Ibland när DNS strular så kan det hjälpa att byta DNS. Men ligger felet hos ISP så hjälper det inte oavsett vilken DNS man riktar sina förfrågningar till. (beroende på fel så klart)

Kan låta konstigt men så kan det vara.

Upp till toppen
Annons: