Annons:
Etikettövrigt
Läst 8180 ggr
Idihs
2012-08-20 20:45

Installera om datorn!

Har en bärbar Packard Bell som har blivit otroligt seg.

Skulle vilja installera om datorn så jag enbart har de programmen som jag hade när jag köpte den. Fick inga skivor till utan den var färdiginstallerad när jag köpte den.

Är väldigt inte den tekniska typen så undrar nu hur man går tillväga för att ominstallera den så att man får den i "grundläge"

Annons:
Monarchy
2012-08-20 20:50
#1

problemet med bärbara är ju att som du säger inte följer med skivor så om du ska slippa köpa nytt windows så behöver du göra någon typ av kopiering av systmet på dvdskivor, som brukar vara långam process vad jag fått känslan av. 

Windows 8 kommer dock snart det ska kosta några entaka hundralappar sägs det.

Zepp
2012-08-20 22:43
#2

Skivan ligger på en dold partion på hårdisken.. numera!

Kolla din bootmeny.. på HP/Qompac är det F11!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Monarchy
2012-08-20 22:45
#3

det var ju påtiden. men vad innebär numera?  Med tanke på att vi inte vet hur gammal datorn är.

Zepp
2012-08-20 22:46
#4

Senaste fem åren iallafall hos kända märken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-08-22 08:52
#5

Jag har en stationär dator som jag köpte i December förra året när min gamla pajade.

Nu är det inget speciellt "märke" på datorn utan jag gick till en sådan där datoraffär där man "plockar" ihop en dator efter kundens önskemål och behov.

Fick inte heller till någon skiva med operativet som är Windows 7 Home Premium 64 bitars.

Skulle också vilja spara ner operativet på en dvd men vet inte hur jag skall göra.

Vad är en dold partion på hårdisken och vad är bootmenyn?

Skulle bli enormt tacksam för hjälp om hur jag kan göra

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Kaj
2012-08-22 10:08
#6

Tidigare kunde man från kontrollpanelen den här datorn oftast göra EN kopiering av befintlig installation för att skapa en installationskedja ifall man köpt datorn med förinstallerat OS. Vet att bl a Dell oftast körde med detta.

Men iom Vista och Windows 7 tror jag man tagit bort detta och ersatt med något annat typ som Zepp säger. Hur det funkar vet jag dock inte.

BTW, skyll inte på Microsoft för detta krångliga förfarande. det har inget med Windows att göra utan är helt upp till de som paketerat en OEM av Windows och förinstallerat detta utan att ge en installations skiva till slutkunden. Jag antar att man kan KÖPA en installationskopia av dem så det är nog mer ett sätt att försöka tjäna ytterligare några bucks.

Annons:
bamse6311
2012-08-22 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6

På min gamla dator där jag hade XP så fick jag inte heller någon skiva men där var det precis som du säger så att man kunde bränna ner en skiva.

Fick till och med ett sådant där "varningsfönster" varje gång jag startade datorn om att göra detta vilket jag också gjorde ganska snabbt.

Tycker bara att det på något sätt borde gå på Win7.

När jag är inne på kontrollpanelen och läser runt där på systemreperation och systemavbildning så står det ju att man kan använda det om hårddisken eller datorn skulle sluta fungera.

Jag kan som sagt inte alls eller rättare sagt nada om sådant här.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

bamse6311
2012-08-22 10:38
#9

#8 Kaj

Skall kolla länken, Thanks!

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Zepp
2012-08-22 16:55
#10

Det står i manualen hur du kommer åt Bootmenyn!

På min Qompac håller man ner F11 under booten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-08-22 17:31
#11

Den där datorn jag köpte kallas AMD Sempron 145 men det är väl snarast namnet på processorn?

Här kan man läsa mer info om den:

http://www.pcmaccity.se/stationara-pc/162-amd-sempron-145.html

#10, jag vet inte vad "booten" är för något.

Som sagt så kan jag inte mycket sådant här om datorer.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar,

baaartil

http://baaartil.blogspot.se/

Idihs
2012-10-27 00:20
#12

Hej mina vänner! Skulle bara medela att jag nu har skaffat mig ny lur och med er hjälp. Blev en S3 och jag är supernöjd! Det är absolut inget fel på iPhone men vad mer man Karlsson göra med en Android och få den mer personlig. Tack alla ni som gett för och nackdelar :)

deeman
2012-10-27 00:59
#13

Även om en partition med OS-systemet oftast finns förinstallerat så är det bra med en extra backup. Sedan länge är det standard att man kan återställa datorn som fabriksny med hjälp av en dold partition som omnämns ovan. Eller att man själv går igenom den proceduren via ett förinstallerat program och gör en backup på cd eller /dvd- skiva. Ett ihoplock kan man inte räkna med att detta finns med från början, i det fallet är det något man själv få stå för. Om inte annat så har du som konsument rätt att få en kopia av det OS som finns förinstallerat.

Ring tillverkaren och begär en uppsättning skivor.
Gjorde så själv för några år sedan. Jag glömde att beställa en skiva med OS systemet vid köpet. Ringde tilverkaren, några dagar senare fanns en skiva innanför brevinkastet. Skrattande

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
deeman
2012-11-08 23:48
#14

I dag så finns det ALLTID antingen en förinstallerad programvara för backup av OS systemet eller en s k dold partition för en fabriksåterställning som man startar via en tangenbordskombination, vanligt är t ex: "F10, F11, Ctrl+0, Ctrl+F11" osv . Hur  du ordnar med detta står skrivet i manualen för datorn, får du inte med någon manual kan den finnas i datorn eller på tillverkaren hemsida. Dock så finns inte detta alternativ om man bygger sitt system själv.

/Daniel

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
2012-11-09 06:05
#15

@deeman

So sagt så har jag inte byggt datorn själv utan butiken där jag köpte datorn "bygger" maskiner efter kundens behov och önskemål.

Med andra ord så är min dator ett "sammanplock" efter mitt behov och pengabörs så det finns vare sig någon manual eller tillverkare.

Köpte min dator i den butiken just på grund av det faktum att man kan få "plockat" ihop en dator efter sina egna önskemål, behov och plånbok.

Den heter alltså varken HP, Acer eller något annat.

Hälsningar,

Bertil

Record
2012-11-09 11:19
#16

#15 Bamse6311

Vad ja kan läsa mig till är att du har en dator som heter HPD och är anpassad för din plånbok, så du behöver inte leta efter någon gömd partion på din hårddisk. Har du kanske en grön etikett med Windows installationskod på finns det lite hopp.

Det blir nog så att du får köpa dig en ny licens av Windovs med hjälp av din plånbok, detta är defakto sanningen en piratkopia av OS vilket du måste ha.

bamse6311
2012-11-11 01:36
#17

@16

"Defakto" bästa Record så har du helt fel.

Vad det gäller mitt os så kunde jag redan från början räkna ut att det INTE var någon piratkopia då jag fick alla uppdateringer (både säkerhetsuppdateringar och övriga) för w7 som microsoft släppte.

Har dessutom kollat allt detta på microsoft sverige och jag HAR en OEM licens på operarativet (som tillhör datorn) och naturligtvis också har jag en licensnyckel.

Detta sammantaget gör att jag också kan uppgradera till win8 vilket jag också tänker göra.

Allt som krävdes var ett telefonsamtal till microsoft sverige för att få allt det här bekräftat vilket jag nu alltså fått.

Lika bra tyckte jag att ringa till och höra med microsoft sverige direkt än att lyssna på alla så kallade experter som en den ena och än den andra har sina olika teorier.

Att den där datorbutiken valt att betala en OEM licens åt mig (datorn) för att sedan ge den åt mig var inget som microsoft sverige hade något att anmärka på.

Vänliga hälsningar,
Bertil

Record
2012-11-11 11:05
#18

#17

Bra att jag har fel, kanske var ja bara tydlig då jag sett  att du annonserar din okunskap i trådarna.

Med mitt första stycke, har du nu ett litet hopp om du följer #13 Deemans råd att begära en CD med ditt OS på. Så kanske du blir riktigt kunnig, när du visade att du ringt till Microsoft. Hoppas inga fler har samma Key-Code som dig. Du tror väl inte att du är den första att inte få original-CD med vid köpet.

Upp till toppen
Annons: